preloader
نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب: دروازه علم به درون مغز

نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب: دروازه علم به درون مغز

  • خانه
  • -
  • جراحی مغز و اعصاب
  • -
  • نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب: دروازه علم به درون مغز
نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب: دروازه علم به درون مغز
  • نورو آندوسکوپی در تشخیص و درمان حوزه جراحی مغز و اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نسبت به روش جراحی باز مغز و اعصاب، بسیار کم خطرتر است. مزیت عمده نورو آندوسکوپی عدم نیاز به جراحی و یا شکاف های وسیع در سر است. تنها با چند سوراخ ریز براحتی عمل های جراحی سنگین انجام می‌شوند. این امر منجر کاهش زمان جراحی، نیاز کمتر به بیهوشی، نیاز کمتر به بستری، و بهبودی سریعتر بیماران شده است. یکی از روش های بسیار جالب و سریع در پزشکی مغز، نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب است. روش نورو آندوسکوپی قدمتی یک قرنی در حوزه جراحی مغز و اعصاب دارد. امروزه با پیشرفت های تکنولوژی و کامپیوتر، تلفیقی از دانش و ظرافت در کنار یکدیگر دست به دست هم داده اند تا جراحان چیره دست مغز و اعصاب با اطمینان و سرعت عمل بالا در کنار حداقل شدن ریسک جراحی، به درمان بپردازند.

    در نورو آندوسکوپی، یک لوله باریک و نازک که دوربینی درونش است، وارد مغز شده و کنار آن نیز ابزارهای ظریف جراحی وجود دارند. بوسیله سیستم های کامپیوتری پیشرفته، جراحان مغز و اعصاب چیره دست، با دستگاه نورو آندوسکوپ به درمان بیماران می‌پردازند.

    نورو آندوسکوپی یک فرآیند جراحی جمع و جور و مینیمال در جراحی مغز و اعصاب است. در این روش جراحان مغز و اعصاب با ایجاد سوراخ های کوچک (به اندازه یک سکه 200 ریالی) در جمجمه، دهان و یا بینی، اقدام به جراحی و خارج ساختن تومورهای مغزی می نمایند. نورو آندوسکوپی به جراحان مغز و اعصاب می کند تا بدون آسیب رساندن به سایر بخش های مغز و جمجمه به بخش هایی از مغز دسترسی یابند که با روش های معمول جراحی مغز و اعصاب امکان ناپذیر است.

    دستگاه نورو آندوسکوپ یک تلسکوپ بسیار کوچک است که به دوربین بسیار با کیفیت دیجیتالی مجهز شده تا جراح مغز و اعصاب بتواند با آن درون مغز را ببیند و تومور را خارج سازد. بطور معمول برای نمونه برداری از تومور و یا خارج ساختن آن از مغز، به انتهای نورو آندوسکوپ قیچی ها و انبرهای مخصوص مینیاتوری متصل می شود.

    سودمندی های نورو آندوسکوپی افزون بر دسترسی به نواحی غیرقابل دسترس، شامل سرعت بهبودی بسیار بالای بیماران و جای زخم بسیار کوچک بر سر است (اغلب براحتی دیده نمی شود). جالب توجه این که روش نورو آندوسکوپی منجر به درد بسیار کمتر بعد از عمل شده و بیماران به سرعت قادرند از بیمارستان مرخص شوند. امروزه کلینیک های فوق تخصصی مطرح جهان در حوزه جراحی مغز و اعصاب، تا جای ممکن از روش های جراحی متکی بر نورو آندوسکوپی سود می جویند. تیم جراحی دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری با افتخار یکی از معدود مجموعه های پیشرو در استفاده از این فن آوری خاص جراحی مغز و اعصاب در ایران هستند.

    عوارض بعد از جراحی تومور مغزی چیست؟

     

    نورو آندوسکوپی مغز چیست؟

    نورو آندوسکوپی یک درمان متفاوت و خاص در جراحی مغز و اعصاب نیست. بلکه در حقیقت یک تکنیک و روش پیشرفته برای حداقل سازی نیاز به جراحی باز و پایین آوردن سطح آسیب به مغز بیماران است. در نورو آندوسکوپی، بطور معمول به یک سوراخ بسیار کوچک، آندوسکوپ و تجهیزات متصل به آن وارد مغز شده و بواسطه دوربین سه بعدی در انتهای آن، جراح براحتی داخل مغز را می بیند.

    نورو آندوسکوپی بویژه برای آن بخش هایی از مغز که کف جمجمه و زیر سایر بخش های قرار دارند بسیار حیاتی است. چون در حالت عادی دسترسی به این بخش های تقریباً غیر ممکن و یا همراه با آسیب های بسیار به سایر بخش های حیاتی مغز است. در این روش نیاز جراحان به باز کردن و کنار زدن تمامی بخش ها تقریباً منتفی می شود. همچنین، در جراحی های سنگین مغزی، استفاده از نورو آندوسکوپی با کاهش آسیب و برش در بدن بیمار، درد و عوارض جانبی عمومی پس از عمل های جراحی را به شدت کاهش می دهد.

    کاربردهای نورو آندوسکوپی مغز بسیار زیاد هستند و تقریباً تمامی جراحی های مغز را می توان با نورو آندوسکوپی انجام داد. به شرطی که جراح مغز و اعصاب تخصص و تبحر لازم را داشته باشد. تومورهای مغزی که با نورو آندوسکوپی درمان می شوند شامل تومورهای محدوده غده کاجی (پینه آل)، تومورهای هیپوفیز، کیست های شکاف راتکه، تومورهای قاعده جمجمه، تومورهای بطن های مغز، هیدروسفالی و تومورهای جسم پینه ای در وسط مغز هستند.

     

    نورو آندوسکوپی هیپوفیز چیست؟

    نورو آندوسکوپی هیپوفیز چیست؟

    هیپوفیز را بطور معمول غده رهبر می نامند زیرا تقریباً تمامی هورمون های آن کنترل کننده فعالیت سایر غدد درون ریز بدن و یا چرخه های هورمونی دیگر هستند. غده های معروف تحت فرمان هیپوفیز شامل فوق کلیه، تیروئید، تخمدان ها، و بیضه ها هستند. از لحاظ ساختاری هیپوفیز سه بخش جلویی، میانی، و پشتی دارد و هر کدام از این بخش ها نیز هورمون های متفاوتی را ترشح می کنند. مشکلات و تومورهای هیپوفیز بسیار نادرند و شیوه و بروز آن در محدود 2 تا 6 در هر 10 هزار نفر تخمین زده شده است.

    بسیاری جراحی نورو آندوسکوپی هیپوفیز از طریق مجرای طبیعی بینی بدون هیچ برشی انجام می شود. لوله آندوسکوپ به ضخامت 4 میلی متر از طریق سینوس های وارد حفره جمجمه شده  و تومورهای هیپوفیز بدون هیچ آسیب، دردسر و یا عوارض جانبی، برداشته می شوند. در این روش مشکلات و عوارض بعد از عمل کاملاً در حداقل خود هستند و حتی در بسیاری از موارد به بستن و فتیله گذاشتن درون بینی هم نیازی نیست.

    برتری نورو آندوسکوپی هیپوفیز میدان دید وسیع تر برای جراح، حداقل آسیب به بدن و بافت های بیمار، داشتن دید مستقیم عناصر حیاتی در دیواره های سینوس و حداقل آسیب به پل بینی بیمار است.

    نکات کلیدی محدود بودن این روش، عدم آشنایی جراحان مغز و اعصاب، زمان طولانی برای یادگیری آن نسبت به روش های جراحی باز و یا جراحی های میکروسکوپی، لزوم وجود تجهیزات و تکنولوژی بالای نورو آندوسکوپی سه بعدی و تخصص تیم جراحی در اجرای موفقیت آمیز این روش هستند.

    انواع روش های جراحی قاعده جمجمه چیست

    موارد ضروری در نورو آندوسکوپی مغز و هیپوفیز

    موارد ضروری در نورو آندوسکوپی مغز و هیپوفیز

    موارد متعددی به عنوان پیش نیاز و ضرورت در نورو آندوسکوپی مغز و هیپوفیز مطرح شده اند. اولین نکته میزان تسلط جراح مغز و اعصاب در کار با نورو آندوسکوپ است. بطور معمول در دوره های تخصصی جراحی مغز و اعصاب، غالب جراحان با نورو آندوسکوپی و روش کار آن آشنا می شوند. اما تمرین، و دوره های آموزشی تخصصی در کنار تخصص و تجربه بالینی، عوامل مهم موفقیت آمیز بودن جراحی های نورو آندوسکوپی مغز و هیپوفیز هستند.

    پیش از انجام جراحی، ابتدا باید معاینات و شرح حال کامل بیمار گرفته شود. سپس با بررسی و تحلیل تصویربرداری های MRI و سی تی اسکن، محدوده مورد نظر و وضعیت آناتومیک مغز بیمار تحلیل شود. در کنار آن، مجموعه آزمایشات خون، هورمونی، و عفونی از بیمار به عمل می آیند. حسب مشکل بیمار و نوع درمان مورد نظر، این آزمایشات از فردی به فرد دیگر متفاوتند.

    گام بعدی، مشورت با متخصصان غدد (اندوکرینولوژیست) و متخصص اعصاب (نورولوژیست) حسب محل جراحی است. این کار برای این است که تیم جراحی مغز و اعصاب مطمئن شوند بهترین مسیر دسترسی به ضایعه مغزی با کمترین آسیب برای بیمار انتخاب شده است. همچنین، در برخی موارد، لازم است اطلاعات تخصصی مراقبت های پیش، حین و پس از عمل از سایر متخصصان کسب شود. بهترین متخصصان جراحی مغز و اعصاب، هیچ گاه فردی عمل نمی کنند و همیشه تیم جراحی آنها در حال همکاری و مشورت با سایر پزشکان متخصص برای حداکثر سازی امنیت بیماران هستند.

    بطور معمول برای جراحی نورو آندوسکوپی لازم است بیمار از روز قبل محل جراحی را با پماد آنتی بیوتیک مرتب ضدعفونی نماید و نیز رژیم غذایی و دارویی خاصی را مراعات نماید. همچنین بعد از جراحی نورو آندوسکوپی نیز باید بیمار تا چند روز استراحت نماید. نکته کلیدی در نورو آندوسکوپی این است که چون روشی محدود و با برش و درد بسیار مختصر است، بیماران تصور می کنند خوب شده اند و رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل را فراموش می نمایند. تیم جراحی دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری با توجه به تجربه های بالا در این حوزه، به طور مداوم و دقیق پیگیر بیماران تا بهبود کامل بعد از جراحی نورو آندوسکوپی هستند.

    هزینه نورو آندوسکوپی

    روند اجرای جراحی نورو آندوسکوپی همانند سایر جراحی های مغز و اعصاب شامل مشاوره، معاینات تخصصی ارزیابی مغز و اعصاب، بررسی پرونده سوابق بیماری و MRI، سی تی اسکن و گزارش‌های پزشکی، هستند. تعرفه‌های ویزیت و مشاوره مطابق تعرفه‌های قانونی نظام پزشکی در سراسر کشور است. همچنین هزینه‌های ارزیابی‌های تشخیصی بستگی به نوع بیمه درمانی تحت پوشش شما و مرکزی که این آزمایشات را انجام ‌می‌دهند، دارد.

    نکاتی مهم درباره تغذیه بعد از جراحی تومور مغز

    از نظر هزینه، مخارج جراحی نورو آندوسکوپی به طور عمده به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول شامل نوع تومور نخاع و جزییات فنی لازم برای جراحی آن است که تعرفه‌های آن بسته به امکانات فنی و پرسنلی مورد نیاز متغیر است. بسیاری از جراحی‌های مغز پس از برداشتن تومور منجر به ایجاد فضای خالی در بدن بیمار می شوند که لازم است با چربی شکم پر شوند. هم چنین گاهی از اوقات حسب محل تومور و ضایعه در مغز، بخش های مختلف جمجمه نیازمند استخوان هستند که با توجه به گستردگی تومور و تخریب بافتی کاملاً متفاوت در هر بیمار، نمی‌توان از پیش آن را تعیین نمود. همچنین، مدت زمان جراحی  نورو آندوسکوپی عاملی مهم برای نوع و میزان ابزارها، داروها، تجهیزات و مواد به کار رفته در جراحی است.

    بخش دوم هزینه‌های جراحی نورو آندوسکوپی شامل بیمارستانی است که این جراحی در آن صورت می‌گیرد. تعرفه‌های بیمارستانی حسب درجه‌بندی کیفیت و خدمات بیمارستان، خصوصی/دولتی بودن بیمارستان، بیمه‌های درمانی شما، نوع اتاق (خصوصی/ عمومی)، داروها و مدت زمان لازم برای بستری در بیمارستان قابل محاسبه است. با توجه به کارآمدی اثبات شده تیم جراحی دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری در حوزه جراحی با نورو آندوسکوپ، بهترین انتخاب با کمترین هزینه‌های درمانی برای تمام بیماران صورت می‌گیرد.

    تجهیزات مورد نیاز برای نورو آندوسکوپی مغز

    نوروآندوسکوپي با استفاده از يک آندوسکوپ و يک تلسکوپ کوچک مجهز به يک دوربين با وضوح بالا انجام می شود. در حال حاضر نوروآندوسكوپ یا دستگاه آندوسكوپی كه توسط جراحان مغز و اعصاب مورد استفاده است، از يك لوله باريك تشكيل شده كه از آن برای مشاهده داخل جمجمه و مغز استفاده می کنند. در كنار اين لوله اصلی تلسکوپ، مجراهای باريكی برای ورود ابزارهای ظريف جراحی مانند قيچی های مخصوص جراحی، انبرک‌ها، چاقو، و گیره های جراحی مینیاتوری تعبيه شده است. تکنولوژی بسیار پیشرفته کامیپوتری و فیزیکی موجود در نورو آندوسکوپ در کنار طراحی بسیار دقیق آن، نیازمند متخصصانی همچون دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری است که با تجربه سالیان دراز، بتوانند به درستی و سلامت از این فن آوری در راه درمان بیماران عزیز استفاده نمایند.

    نور در نورو آندوسكوپ توسط يك منبع نور توليد شده و با فيبر نوری به آندوسكوپ و محل جراحی هدايت می شود. اين روش همچنين به جراحان مغز و اعصاب را قادر می سازد بدون نياز به برش های بزرگ يا آسيب به ساير بافت های مغز بتواند تومورهای مغز را با کمترين ميزان خطر خارج کند. بطور معمول نورو آندوسکوپ یک پایه دارد تا جراح مغز و اعصاب بتواند با هر دو دست خود آزادانه به هدایت دستگاه و اجزای متصل به آن بپردازد.

    در کنار ظرافت، لازم است مسایل استریل سازی و بهداشتی به میزان زیادی در مورد تجهیزات نورو آندوسکوپی اجرا شوند. به همین دلیل، قبل و بعد از هر بار استفاده از نورو آندوسکوپ، تمامی اجزای دستگاه از هم جدا شده و توسط متخصصان تیم جراحی دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری بطور کامل استریل می‌شوند.

     

     

    امتیاز
    4.5/5

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو + دوازده =