preloader
عوارض جراحی قاعده جمجمه و مراقبت های بعد از آن

عوارض جراحی قاعده جمجمه و مراقبت های بعد از آن

  • خانه
  • -
  • جراحی مغز و اعصاب
  • -
  • عوارض جراحی قاعده جمجمه و مراقبت های بعد از آن
عوارض جراحی قاعده جمجمه و مراقبت های بعد از آن
  • جراحی قاعده جمجمه ممکن است برای برداشتن توده‌های غیرسرطانی و سرطانی و ناهنجاری‌های زیرین مغز، قاعده جمجمه یا چند مهره بالایی ستون فقرات انجام شود. جمجمه از استخوان ها و غضروف هایی تشکیل شده است که صورت و جمجمه را تشکیل می دهند که مغز را احاطه کرده است. شما می توانید استخوان های جمجمه را در بالای جمجمه احساس کنید. در اینجا شما با عوارض جراحی قاعده جمجمه آشنا خواهید شد.

    نمونه ای از جراحی قاعده جمجمه بدون شکافتن جمجمه

    جراحی بسته قاعده جمجمه

    این نوع جراحی معمولاً نیازی به برش بزرگ ندارد. جراح ممکن است یک سوراخ کوچک در داخل بینی ایجاد کند تا به جراح مغز و اعصاب اجازه دهد تا از طریق یک لوله نازک نورانی به نام آندوسکوپ، زائده را خارج کند. MRI نوعی عکس است که با استفاده از آهنربا و کامپیوتر از قاعده جمجمه گرفته می شود و ممکن است توسط یک متخصص رادیولوژی در حالی که متخصصان جراحی در حال عمل هستند انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تمام رشد استخوان برداشته شده است. در این روش با عوارض جراحی قاعده جمجمه کمتری روبرو هستیم.

    پزشکی در حال جراحی باز جمجمه

    جراحی باز قاعده جمجمه

    این نوع جراحی ممکن است به برش هایی در ناحیه صورت و جمجمه نیاز داشته باشد. ممکن است لازم باشد قسمت هایی از استخوان برداشته شود تا بتوان به رشد و برداشتن آن رسید. برای این نوع جراحی اغلب از میکروسکوپ اتاق عمل استفاده می شود.

    عوارض جراحی قاعده جمجمه

    در این مقاله، به بررسی عوارض جراحی قاعده جمجمه پرداخته و در مورد بروز، سیر طبیعی و پیشگیری از آنها بحث می کنیم.

    نشت مایع مغزی نخاعی

    نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) می تواند به عنوان عوارض جراحی قاعده جمجمه در حال درمان یا بعداز آن ظاهر شود. گزارش شده است که نشت CSF به همان اندازه در 13.8 درصد موارد آندوسکوپی  و 8.2 درصد از رزکسیون باز قدامی جمجمه و صورت رخ می دهد. مطالعات متعدد گزینه های مختلف درمان جراحی را بررسی کرده اند. با توجه به یک بررسی سیستماتیک که رویکرد اندوسکوپیک اندونازال را با ترمیم باز نشت CSF مقایسه می کند، تفاوت معنی داری در میزان ترمیم موفقیت آمیز بین گروه های باز و آندوسکوپی وجود ندارد. با این وجود، عوارض جراحی قاعده جمجمه در گروه آندوسکوپی به طور قابل توجهی کمتر بود.

    نشانه ها و تفاوت میگرن و تومور مغزی

    کودک مبتلا به مننژوانسفالوسل یکی از عوارض جراحی قاعده جمجمه

    مننژوانسفالوسل

    مننگوسل فتق مننژهای جمجمه ای از طریق نقص قاعده جمجمه است. اگر بافت مغز در فتق دخالت داشته باشد، آنسفالوسل یا مننژوانسفالوسل نامیده می شود. فتق مغز و مننژ می تواند مادرزادی یا اکتسابی به دلیل عوارض جراحی قاعده جمجمه باشد. انسفالوسل های سینیپیتال معمولاً بین استخوان های فرونتال و اتموئید، جلوی صفحه کریبریفرم فتق می‌کنند. انسفالوسل های پایه به صورت توده های خارجی ظاهر نمی‌شوند و معمولاً با فتق در اطراف استخوان اسفنوئید همراه هستند.

    اینها به صورت توده های داخل بینی با نشت CSF ظاهر می شوند. چه مننژوانسفالوسل مادرزادی یا اکتسابی باشد، برداشتن قسمت داخل بینی ضایعه و به دنبال آن بسته شدن محکم نقص قاعده جمجمه درمان توصیه شده است. این می تواند از طریق روش اندونازال، آندوسکوپی یا از طریق کرانیوتومی انجام شود. رویکردهای جراحی به انسفالوسل قاعده جمجمه قدامی در دهه های اخیر تکامل یافته است. جراحی اندوسکوپیک اندونازال به طور گسترده‌تری به‌عنوان یک روش عملی پذیرفته شده است. عوارض مرتبط با کرانیوتومی از جمله خونریزی، آنوسمی، و همچنین زمان طولانی تر عمل و بستری شدن در بیمارستان تا حد زیادی کاهش یافته است. نرخ کنترل نشت CSF نیز افزایش یافته است.

    بیماری مننژیت ایجاد شده از نشانه های عوارض جراحی قاعده جمجمه

    مننژیت از عوارض جراحی قاعده جمجمه

    عفونت و التهاب مننژها می تواند منبع مرگ و میر قابل توجهی باشد. گزارش شده است که مننژیت در 1 تا 10 درصد مواقع در طول رویکردهای جمجمه ای به ضایعات قاعده جمجمه رخ می دهد. معمولاً عوارض جراحی قاعده جمجمه است. با این حال، یک مورد بیش از 6 ماه پس از جراحی گزارش شده است. تکمیل بخش اینترادورال رزکسیون قبل از ورود به حفره بینی برای جلوگیری از کاشت داخل جمجمه ای باکتری ها از بینی به عنوان راهی برای کاهش عفونت های داخل جمجمه ای پس از عمل پیشنهاد شده است. این نظریه در موارد آندوسکوپی تایید نشده است.

    میزان مننژیت در روش های آندوسکوپی که ارتباط صمیمی بین حفره های داخل جمجمه و داخل بینی وجود دارد، نشان داده نشده است. عفونت های داخل جمجمه معمولاً پس از درمان آنتی بیوتیکی برطرف می‌شوند. طول درمان معمولاً به شدت و مدت علائم بیمار بستگی دارد.

    انفارکتوس مغزی

    سکته‌های مغزی می‌توانند عاملی مخرب برای عوارض و مرگ و میر در نتیجه جراحی قاعده جمجمه باشند. این نوع از عوارض جراحی قاعده جمجمه به ندرت رخ می‌دهد، اما احتمال آن باید توسط هر جراح قاعده جمجمه مورد توجه قرار گیرد. اثرات پایین دست انفارکتوس مغزی یا ساقه مغز می تواند شامل نقص اعصاب جمجمه باشد که منجر به دوبینی، دیسفاژی، دیزآرتری و سایر موارد می شود. مدیریت این عارضه باید بر توانبخشی و بازگشت عملکرد و حفظ عملکرد مستقل فعالیت های روزمره متمرکز باشد.

    انواع عمل جراحی تومور مغزی

    عوارض اربیتال

    اختلالات بینایی در نتیجه عوارض اربیتال می‌تواند منشأ عوارض جراحی قاعده جمجمه باشد. عوارض اربیتال می تواند زود هنگام یا دیررس باشد که منجر به کراتوپاتی مواجهه، نوروپاتی بینایی یا رتینوپاتی می شود. دوبینی یکی از عوارض شایع اختلالات هیپوفیز و جراحی است. آسیب به عصب بینایی در حین برداشتن می تواند دوبینی را در بیمارانی که از قبل در معرض خطر هستند بدتر کند. درمان این عارضه باید بر اساس علت اختلال بینایی باشد. کراتوپاتی مواجهه با استفاده آزادانه از رطوبت و محافظت از قرنیه قابل مدیریت است. تارسورافی باید در بیمارانی که در معرض خطر بالای کراتوپاتی قرار گرفتن در معرض قرار دارند در نظر گرفته شود.

    تغییر شکل کالواری

    هنگامی که جراحی قاعده جمجمه در درمان کرانیوسینوستوز انجام می شود، درک اصول Tessier در پیشگیری از عوارض مهم است. اصول اولیه شامل  قرار گرفتن در معرض گسترده زیر پریوستئال صورت و مدار،  مدار آسیب دیده را می توان به طور ایمن در هر جهت بدون خطر اختلال بینایی یا حرکتی حرکتی حرکت داد،  استئوتومی و تغییر موقعیت ساختارهای صورت نتایج بهتری نسبت به کف پا دارد. استفاده از پیوند استخوان، و  اصلاح تا آنجا که ممکن است در همان روش جراحی. رعایت این اصول برای پیشگیری از عوارض جراحی قاعده جمجمه بسیار مهم است.

    رینوسینوزیت مزمن به دلیل جراحی قاعده جمجمه

    رینوسینوزیت مزمن / موکوسل

    رینوسینوزیت مزمن (CRS) یک عارضه تاخیری شایع در عوارض جراحی قاعده جمجمه است که در 3.4 درصد از بیماران رخ می‌دهد. باز نشدن کافی مسیرهای زهکشی یا انسداد ایتروژنیک مجاری خروجی مانند فرورفتگی فرونتال می‌تواند علت این عارضه باشد. موکوسل فرونتواتموئیدی به دلیل انسداد درناژ موکوسیلیاری سینوس ها ایجاد می‌شود. این توده های منبسط می‌توانند به مدار حمله کنند و منجر به پروپتوز، دوبینی، چشمی و کوری شوند.

    حداکثر مدیریت پزشکی در درمان رینوسینوزیت مزمن مهم است. شستشوی سالین بینی، استروئیدهای داخل بینی و آنتی بیوتیک ها از روش های اصلی درمان رینوسینوزیت مزمن هستند. جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس، با کیسه‌دار کردن موکوسل، معمولاً یک روش جراحی اولیه کافی برای مدیریت موکوسل اتموئید است.

    موکوسل سینوس فرونتال می تواند به دلیل اثر تنگنای فرورفتگی فرونتال مقاوم باشد. هدف جراحی باید باز کردن سینوس فرونتال به اندازه کافی باشد تا مدیریت موضعی با شستشو و استروئیدها و همچنین بازرسی بصری در یک محیط سرپایی تسهیل شود. روش Draf IIb، باز کردن سینوس فرونتال از مدار به سپتوم در صفحه کرونال، معمولاً در مدیریت موکوسل استفاده می‌شود.

    علائم نیاز به جراحی قاعده جمجمه کدامند

    ناهنجاری های الکترولیت

    دستکاری نوروهیپوفیز به طور بالقوه منجر به اختلال در تعادل آب/الکترولیت و تنظیم اسمزی می شود. این معمولاً به صورت هیپوناترمی و/یا دیابت بی مزه (DI) ظاهر می شود.

    این نوع از عوارض جراحی قاعده جمجمه معمولاً با جراحی هیپوفیز همراه است. حفظ ردیابی مناسب وزن، دریافت و خروجی روزانه و همچنین الکترولیت ها پس از جراحی هیپوفیز پس از عمل بسیار مهم است. هیپوناترمی به صورت سدیم سرم تعریف می شود. این بیماری پس از جراحی هیپوفیز، احتمالاً به دلیل نشت هورمون ضد دیورتیک (ADH) از آکسون های نوروهیپوفیز (سندرم ترشح نامناسب هورمون ضد ادراری [SIADH]) و هدر رفتن نمک مغزی رخ می دهد.

    هیپوناترمی معمولاً با محدودیت مایعات کنترل می شود. DI کاهش بعد از عمل ADH به دنبال دستکاری جراحی ساقه هیپوفیز است. این معمولاً با تکمیل تدریجی مایعات و جایگزینی ADH مدیریت می شود.

    رادیوتراپی یک خانم بعد از جراحی قاعده جمجمه

    مراقبت های بعد از جراحی قاعده جمجمه

    پس از جراحی قاعده جمجمه، تیم پزشکی شما از نزدیک تحت مراقبت قرار خواهید گرفت. هدف آنها این است که به شما اجازه دهند به فعالیت های عادی زندگی روزمره بازگردید. برخی از افراد به درمان مداوم از جمله رادیوتراپی، رادیوسرجری و پرتو درمانی نیاز دارند. بسیاری به تصویربرداری مکرر نیاز دارند تا مطمئن شوند که رشد در طول زمان باز نمی گردد. از آنجایی که این نوع جراحی بسیار استرس زا و دارای عوارض جراحی قاعده جمجمه است، دریافت حمایت از دوستان و خانواده نیز مهم است. تیم درمانی شما همچنین می‌تواند سلامت روان و منابع گروهی را برای شما و خانواده‌تان پشتیبانی کند.

    کلام پایانی

    جراحی قاعده جمجمه ممکن است برای برداشتن توده‌ های غیر سرطانی و سرطانی و ناهنجاری‌های زیرین مغز، قاعده جمجمه یا چند مهره بالایی ستون فقرات انجام شود. در اینجا شما با عوارض جراحی قاعده جمجمه آشنا شدید و در صورت دریافت مشاوره بیشتر می‌توانید با مطب دکتر بختوری تماس حاصل نمایید.

    سوالات متداول

    • درصورت بروز چه عوارضی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

    در صورتی که در ناحیه جمجمه دچار درد و تورم و خونریزی بیش از ۱۰ دقیقه شدید و در صورتی که دمای بدن شما بعد از جراحی بالاتر از ۴۰ درجه بود حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

    • قاعده جمجمه کجاست؟

    بخشی از جمجمه که نسبتا مسطح بوده و کف آن را می‌سازد قاعده جمجمه نام دارد.

    منابع: hopkinsmedicine , ncbi

    دکتر بختوری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × یک =