تومور مغزی در کودکان و 8 علائم هشدار دهنده که باید بدانید

تومور مغزی در کودکان و 8 علائم هشدار دهنده که باید بدانید
  • وقتی کودکی تومور مغزی داشته باشد، تشخیص زودرس مانند تمام موارد دیگر وجود تومورها کاملا ضروری است. آلن کوهن، M.D ، مدیر جراحی مغز و اعصاب کودکان در مرکز کودکان جان هاپکینز، رایج ترین علائم و نشانه هایی است که می تواند به تومور بالقوه مغز مربوط باشد را در زیر آورده است:

با ما همراه باشید تا این علائم را بهتر بشناسیم.

علائم تومورهای مغزی در کودکان

1: سردرد

بسیاری از کودکان با داشتن تومور مغزی و قبل از تشخیص، سردرد را تجربه می کنند. اما بسیاری از کودکان سردرد دارند و بیشتر آن ها تومور مغزی ندارند. یک پرچم قرمز که باید مراقب آن باشید: سردردی که صبح شدت بیشتری دارد، می باشد. این تا حدی به این دلیل است که هنگام خوابیدن، فشار در مغز افزایش می یابد و تومور می تواند این وضعیت را بدتر کند.

تومور مغزی در کودکان

2: حالت تهوع و استفراغ از علائم تومور مغزی در کودکان

حالت تهوع و استفراغ دو علامت شایع بیماری آنفولانزا است. با این وجود ، در موارد نادر، این علائم می تواند ناشی از تومور مغزی باشد که به دلیل افزایش فشار داخل مغز ایجاد می شود. اگر این علائم با سردرد همزمان است یا در پس یکدیگر رخ می دهند، از پزشک متخصص کودک، کمک بگیرید. احتمالا نیاز به معایناتی خواهد بود.

جراحی صرع در کودکان

3: خواب آلودگی

مشاهده وضعیت یک کودک خواب آلود معمولاً باعث اضطراب نمی شود. اما به غریزه خود توجه کنید. اگر فرزند شما بدون دردسر می خوابد، یا بدون هیچ دلیل مشخص، خواب بیش از حد دارد، با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد لزوم ارزیابی بیشتر صورت بگیرد.

4: دید ، شنوایی یا گفتار تغییر می کند

بسته به موقعیت تومور مغز، این مورد می تواند بر بینایی ، شنوایی و گفتار تأثیر بگذارد. البته بسیاری از کودکان در این مناطق دارای چالش هایی هستند که هیچ ارتباطی با تومور مغزی ندارند. با این وجود ، تغییرات ناگهانی در نحوه مشاهده ، شنوایی یا صحبت های کودک شما باید توسط یک پزشک متخصص ارزیابی شود.

تومور مغزی در کودکان

5: تغییر شخصیت از علائم تومور مغزی در کودکان

تغییر شخصیت می تواند بخشی کاملاً طبیعی در نتیجه نوع تربیت و شکل فرزندپروری باشد. اما این را در نظر داشته باشید که در موارد نادر، چنین چیزی می توانند به دلیل تومور مغزی باشد که بر قشر مغز تأثیر می گذارد. اگر نوسانات و تغییرات شخصیتی کودک ناگهان یا شدید به نظر می رسد، باید به پزشک متخصص کودک خود بگویید.

6: مشکلات تعادل

اگر توموری در نزدیکی ساقه مغز قرار داشته باشد، می تواند باعث ایجاد مشکلات تعادل شود. سقوط و زمین خوردن یک قسمت منظم از زندگی برای بیشتر کودکان نوپا است. اما مشکلات شدید یا بدتر شدن تعادل در کودکان خردسال، تماس با پزشک را ضرورت می بخشد. اگر فرزند بزرگ تر شما به طور ناگهانی سختی های را برای حفظ تعادل خود داشته باشد ، پزشک می تواند در تعیین دلیل آن ها به شما کمک کند.

همه چیز در مورد تومور مغزی و روش‌های درمان آن

7: تشنج

وقتی تومور مغزی روی سطح مغز می نشیند، می تواند باعث تشنج شود. بسیاری از دلایل دیگر نیز می توانند موجب تشنج شوند، اما لازم است که به این مورد به صورت خاص نگاه کنید. اگر فرزند شما دچار تشنج شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. علت ممکن است تومور یا چیز دیگری باشد، اما تشنج همیشه باید ارزیابی شود.

8: افزایش اندازه سر از علائم تومور مغزی در کودکان

هنگامی که نوزادان در سنین پایین هستند، استخوان های جمجمه آنها هنوز ترکیب نشده است (یا رشد نکرده اند). از آن جا که این استخوان ها هنوز قابل انعطاف هستند ، تومور مغزی می تواند باعث رشد سر آن ها به شکلی غیر طبیعی شود. اگر متوجه شدید که یك سمت جمجمه از یك طرف دیگر بزرگ تر بوده یا هرگونه تغییر شدید در شکل سر نوزاد خود مشاهده کردید، پزشك شما می تواند در تصمیم گیری در مورد ارزیابی بیشتر نیاز به شما كمك كند.

علائم تومور مغزی در کودکان: چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر چه تومورهای مغزی بدخیم و سرطانی در کودکان کمتر دیده می شود، اما با تشخیص به موقع و شروع فوری درمان های لازم، می توانید به رفع این عارضه کمک کرده و طول عمری طبیعی برای فرزند خود فراهم سازید. این چیزی است که باید با مراجعه به موقع به بهترین جراح متخصص مغز و اعصاب به دست آورده و تمامی معاینات تشخیصی و بالینی لازم را به انجام برسانید. دکتر مهرداد بختوری متخصص جراحی مغز و اعصاب در تهران شما را در داشتن بهترین مشاوره در این زمینه راهنمایی مینمایند.

دیسک کمر