آنوریسم های مغزی
رزرو نوبت
عناوین

آنوریسم های مغزی به برآمدگی هایی در رگ های خونی مغز گفته می شود که در نهایت امکان منجر شدن آن ها به خونریزی مغزی وجود دارد. در صورت پارگی آنوریسم مغزی، ریسک جدی به وجود آمده و باید مداخله بسیار سریع و اورژانسی پزشکی صورت بگیرد. به هر ترتیب حتی آنوریسم های بدون پارگی، نیز باید تشخیص داده شده و در صورت نیاز تحت معالجه قرار بگیرند.

شناخت علائم، تشخیص به موقع و درمان های مناسب، در خصوص این عارضه مغزی، بسیار حائز اهمیت است.

آنوریسم مغزی چیست؟

آنوریسم مغزی در حقیقت بخشی از دیواره رگ مغز است که متورم شده و شبیه به یک کیسه خونی از رگ بیرون زده و از آن آویزان می شود. با متورم شدن این کیسه های خونی، امکان شکافته یا پاره شدن آن ها وجود دارد. در غیر این صورت نیز این کیسه ها قدرت فشار وارد آوردن بر اعصاب مغز و عروق آن را داشته و از این طریق علائم و نشانه های آزاردهنده و بعضا خطرناک و پرریسکی را نشان می دهند.

پارگی آنوریسم های مغزی

در نظر داشته باشید که پارگی آنوریسم های مغزی می تواند در مدت کمتر از بیست و چهار ساعت به فوت شخص منجر شوند. البته در تمام مواقع پارگی رخ نخواهد داد، اما حتی در صورت عدم پارگی آنوریسم های مغزی، بیشتر آن ها مشکلات عصبی و حتی ناتوانی های فیزیکی را به دلیل فشاری که بر اعصاب مغز وارد می کنند، همراه خواهند داشت.

د

علائم آنوریسم های مغزی

همان طور که اشاره کردیم آنوریسم های مغزی دارای علائمی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

• سردردهای شدید و طولانی
  • عدم تعادل
  • حساسیت چشم ها به نور
  • کاهش سطح هشیاری
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سفت شدن عضله گردن
  • تار شدن دید
  • پرش پلک
  • اتساع مردمک چشم
  • مشکلات تکلم
  • بی حسی و بی حالی بدون علت

لازم است که با مشاهده کردن هر یک از این علائم به تنهایی و یا در حالت هشداردهندگی بالاتر، چند مورد از آن ها کنار یکدیگر، حتما به پزشک و متخصص مغز و اعصاب مراجعه داشته باشید.

نکته: توجه داشته باشید که همیشه آنوریسم های مغزی با علائم خاص همراه نیستند و متاسفانه برخی اوقات این عارضه هیچ علامت بیرونی ندارد.

عوامل موثر در بروز آنوریسم های مغزی

برخی عوامل و بیماری های زمینه ای یا رفتارها، به ایجاد آنوریسم های مغزی منجر شده و ریسک آن ها را افزایش خواهند داد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سرطان های سر و گردن
  • مصرف الکل
  • استعمال دخانیات
  • سوابق آنوریسم مغزی در خویشاوندان درجه یک
  • جراحات مغزی
  • عفونت های مغزی
  • نقص های مادرزادی از جمله رگ های خونی پیچیده

عوارض آنوریسم مغزی

در صورتی که آنوریسم مغزی دچار نشتی یا پارگی شود، ممکن است در عرض کمتر از 24 ساعت، فوت رخ دهد. در غیر این صورت نیز مشکلاتی از قبیل خونریزی مغزی، هیدروسفالی، وازواسپاسم و پس از آن سکته مغزی، تورم سلول های مغزی و هیپوناترمیا و … شود. هر یک از این عوارض به شکلی موجب آسیب به سلول ها و بافت مغزی شده و خطر ناتوانی ذهنی و حرکتی و فوت را به همراه خواهند داشت.

روش های تشخیصی آنوریسم مغزی

برای تشخیص آنوریسم مغزی، روش های مختلفی از سوی پزشک در نظر گرفته می شود که مهم ترین و کلیدی ترین آن ها به قرار زیر هستند:

سی تی اسکن

در سی تی اسکن، بیمار باید روی صندلی مخصوص سی تی اسکن قرار گرفته و دستگاه با چرخش دور سر، تصاویری باکیفیت از مغز را ایجاد خواهد کرد.

ام آر ای

در ام آر آی، به وسیله امواج آهنربایی و رادیویی، تصاویر واضحی از مغز گرفته می شود و در صورتی که آنوریسم های مغزی سایزی بزرگتر از 3 تا 5 میلی متر داشته باشند، تشخیص آن ها در این گام میسر خواهد بود. در غیر این صورت باید از روش های تشخیصی دیگر به شرح زیر استفاده شود:

آنژیوگرام

در آنژیوگرام مغزی، نیز بی حسی انجام می شود. لازم است که بیمار در طول انجام این آزمایش بر بستری از اشعه ایکس قرار گرفته و از طریق لوله ای در رگ های خونی پا، به مغز دسترسی باز شده و با تزریق ماده مخصوص رنگی، تصاویر واضح و کاملا مشخص از نقاط مورد نظر مغز، به دست خواهد آمد. به این ترتیب پزشک به راحتی و به وضوح می تواند وجود آنوریسم، اندازه آن و محل قرارگیری را تشخیص دهد.

تست مایع مغزی نخاعی

برای انجام این تست، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و به وسیله یک سوزن مخصوص، از مایع مغزی نخاعی وی نمونه برداری می شود.

روش های درمانی آنوریسم مغزی

برای درمان آنوریسم مغزی، ابتدا باید نوع و سایز آن و همین طور محل قرارگیری آن به درستی تعیین شود. پس از آن پزشک و جراح نسبت به روش درمانی مناسب تصمیم گیری خواهد کرد.

معمولا برای کاهش علائم و عوارض ناشی از این بیماری، داروهای مسکن چون استامینوفن تجویز می شود. همین طور تجویز داروهایی دیگر چون نیمودیپین نیز جهت کاهش ریسک های آنوریسم به کار برده خواهند شد. البته مصرف هیچ یک از این داروها بدون تجویز پزشک، به هیچ وجه توصیه نشده و حتما باید بیمار تحت معالجه پزشک قرار بگیرد.

به هر ترتیب روش های درمانی آنوریسم مغزی، می تواند یکی از موارد زیر باشد:

جراحی

در یک روش معمول برای درمان آنوریسم مغزی، می توان به طور کلی زائده را قیچی کرده و آن را از بین می بریم. در مدل دیگر به جای قیچی کردن آنوریسم، محل تغذیه خونی آن را مسدود کرده و با استفاده از یک لوله پلاستیکی روی گردنه آنوریسم، ورود جریان خون به آن را قطع می کنیم.

ایمپلنت های لوله ای

نوع دیگر از روش درمان برای این عارضه، به کار بردن ایمپلنت های لوله ای است که می توان به وسیله آن ها از وارد شدن جریان خون به آنوریسم جلوگیری به عمل آورده و به این شکل زمینه از بین رفتن آن ها را ایجاد کرد. البته این روش غالبا برای آنوریسم های بزرگ کارایی دارد. در این روش لوله ایمپلنت را داخل رگ برده و آن را از سیم های لاتکسی پر می کنند تا خون به آنوریسم وارد نشود. به این روش کوییلینگ یا کلاف پیچی اندوواسکولار گفته می شود.

نکته: لازم به ذکر است که وقتی با آنوریسم های بدون وقفه روبرو هستیم، قطع انتقال دهنده جریان و مسدود ساختن مسیر خونرسانی به آنوریسم، بهترین راه حل محسوب می شود. اما با این همه گاهی اوقات مراقبت های پیوسته به جای استفاده از روش تهاجمی از سوی پزشک توصیه می شود. در چنین شرایطی ریسک جراحی با توجه به وضعیت بیمار از لحاظ سن و شرایط فیزیکی، موقعیت قرارگیری آنوریسم و … بالا بوده و بعضی اوقات پزشک، مراقبت را به جای جراحی سریع، ترجیح خواهد داد.

تذکر مهم: با اصلاح رفتارهای سلامتی خود از جمله ترک سیگار و مشروبات الکلی، تناسب اندام، روی آوردن به سبزیجات و تغذیه سالم و ورزش منظم، می توانید ریسک ایجاد این عارضه را کاهش دهید.

سخن پایانی

با توجه به عوارض شدید ناشی از آنوریسم های مغزی و خطر مرگ، لازم است که حتما به محض رویت کمترین علائم، به پزشک متخصص و جراح مراجعه صورت گرفته و نسبت به دنبال کردن تجویزهای پزشک در مراحل تشخیصی و درمانی، اقدامات لازم انجام شود. جهت دریافت نوبت ویزیت دکتر مهرداد حسین زاده بختوری، پزشک و جراح متخصص مغز و اعصاب، با شماره های 02188884549 و 02188884548 تماس حاصل نمایید.

امتیاز
4.5/5
سوالی دارید؟ پاسخگو هستیم.