نشت مایعات مغزی (CSF) چیست؟

نشت مایعات مغزی (CSF) چیست؟
  • نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) چیست؟

مایع مغزی نخاعی (CSF) یک مایع آبکی است که از طریق بطن های مغز (حفره ها یا فضاهای توخالی) و در اطراف سطح مغز و نخاع گردش می کند. این مايع مغز و نخاع را از آسیب محافظت مي كند و همچنین به عنوان یک سیستم تحویل مواد مغذی و دفع زباله برای مغز عمل می کند. CSF به طور مداوم در مناطقی از مغز به نام بطن ها تولید می شود و توسط جریان خون جذب می شود.نشت مایعات مغزی یا  CSF شرایطی است که وقتی CSF از نقص در  دورا یا جمجمه خارج می شود و از طریق بینی یا گوش بیرون می زند.

از دست دادن مایعات همچنین باعث کاهش فشار در جمجمه می شود ، وضعیتی به نام افت فشار خون داخل جمجمه.

نشت CSF می تواند در مغز (نشت CSF جمجمه) یا در هر نقطه در امتداد ستون فقرات (نشت CSF نخاعی) رخ دهد

نشت CSF ناشی از سوراخ یا پارگی در دورا ، بیرونی ترین لایه meninges است . دلایل سوراخ یا پارگی می تواند شامل آسیب دیدگی سر و جراحی مغز یا سینوس باشد. نشت CSF ممکن است بعد از نمونه گيري مايع نخاع  کمر LP نیز ایجاد شود که به آن tap نخاع  یا بی حسی نخاعی گفته می شود . نشت خود به خودی CSF نیز بدون هیچ دلیل مشخص می تواند رخ دهد.

نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب

نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) یک اتفاق نادر است. محققان تخمین می زنند که از هر 100000 نفر در حدود 5 مورد رخ می دهد. با این حال ، آنها همچنین معتقدند که این یک دست کم گرفتن است و تعداد واقعی افراد مبتلا ناشناخته است. آنها بیشتر در افراد دهه 30 و 40 دیده می شوند. نشت CSF معمولاً به عنوان میگرن ، سایر اختلالات سردرد یا سینوزیت تشخیص داده می شود.

فرق توده با تومور

آیا افراد خاصی مستعد ابتلا به مایع مغزی نخاعی (CSF) هستند؟

هر کس می تواند نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) دریافت کند. با این حال ، آنها بیشتر در موارد زیر رخ می دهند:

• زنان
    • مبتلایان به برخی از اختلالات بافت همبند مانند سندرمهای اِهلرز – دانلوس و مارفان
    • افرادی که چاق هستند یا فشار خون بالایی دارند

چه عواملی باعث نشت مایعات مغزی (CSF) می شود؟

بسیاری از موارد نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) دلایل شناخته شده ای ندارد. به این نشت CSF خودبخودی گفته می شود. موارد زیر علل مشترک دیگر ممکن است:

• ضربه به سر یا آسیب ستون فقرات
    • سوراخ نمونه گيري کمر (tap نخاعی)
    • تاریخچه اپیدورال یا کاتترهای نخاعی
    • جراحی های خاص سر و ستون فقرات
    • تزریق اپیدورال (برای تسکین درد)
    • نقص پایه جمجمه (مانند meningoencephaloceles)
    • هيدروسفالي فشار بالا داخل جمجمه (تجمع غیر طبیعی CSF در مغز)
    • فشار خون داخل مغزي و درمان نشده (فشار بالا در مایع مغز)
    • بيماري زمينه اي و درمان نشده بیماری های بافت همبند، مانند اهلرز دانلوس و مارفان سندرم
    • تيغه استخواني در امتداد ستون فقرات

هنگامی که یک نشت CSF رخ می دهد ، ممکن است باعث بروز هر یک از علائم زیر شود:

علائم نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سردرد ، که هنگام نشستن یا ایستادن و هنگام خوابیدن احساس بدتر می کند. ممکن است به تدریج یا ناگهان روی بیاورد
    • تغییرات دید (تاری دید ، تتغییرات میدان دید)
    • تغییرات شنوایی / زنگ زدن در گوش
    • حساسیت به نور
    • حساسیت به صدا
    • مشکلات تعادل
    • سفتی و درد گردن
    • درد بین تیغه های شانه
    • درد بازو

نشت مایعات مغزی

علاوه بر این علائم ، سایر علائم منحصر به فرد در نشت CSF جمجمه شامل:

• نشت شفاف ، آبکی معمولاً فقط از یک طرف بینی یا یک گوش هنگام کج کردن سر به جلو
    • طعم شور یا فلزی در دهان
    • نشت به پشت گلو
    • از دست دادن بويايي

نشت مایع مغزی نخاعی (CSF) چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما تاریخچه و معاینه بدنی را انجام می دهد . اغلب پزشک بینی شما را با آندوسکوپ معاینه می کند. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که چند دقیقه به جلو خم شوید تا ببینید که آیا تخلیه بینی شما بیرون می آید یا خیر. در صورت جمع آوری نشتي ، برای تأیید اینکه مایع مغزی نخاعی است ، اغلب برای آزمایشگاه فرستاده می شود. گوش های شما نیز معاینه می شود. ممکن است برای تعیین محل نشت و همچنین تغییر در ساختارها و ویژگی های موجود در مغز یا نخاع ، به یک یا چند آزمایش دیگر زیر دستور داده شود:

• توموگرافی کامپیوتری (CT)
    • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRIs)
    • میلوگرافی
    • سيسترنوگرافي
    • سوراخ  كردن کمر LP (برای اندازه گیری فشار و میزان CSF)
    تومور مغزی در کودکان و 8 علائم هشدار دهنده که باید بدانید

تشخیص نشت CSF شامل تجزیه و تحلیل مایع بینی برای پروتئین بنام بتا 2 ترانسفرین است که بیشتر در مایع مغزی نخاعی یافت می شود. اسکن CT و MRI همچنین ممکن است نیاز به تعیین محل و شدت نشت داشته باشد.

دو تست تشخیصی دیگر نیز ممکن است برای کمک به تشخیص نشت CSF انجام شود: یک سیسترنوگرام CT  و یک مطالعه pledget .

یک مطالعه وعده شامل قرار دادن لنت های کوچک پنبه ای (به نام “pledget”) در بینی است. این آزمایش برای تأیید وجود نشت CSF استفاده می شود ، اگرچه نمی تواند محل دقیق نشت را تعیین کند. برای تعیین محل دقیق نشت ، یک سیسترنوگرام CT انجام می شود. یک سیستمی سی تی اسکن شامل استفاده از کنتراست تزریق شده به مایع نخاعی از طریق LP و سپس انجام اسکن CT است. این آزمایش محل دقیق نشت CSF و مسیر نشت داخل بینی را مشخص می کند.

درمان نشت مایعات مغزی (CSF) چگونه انجام می شود؟

به علت آن و محل نشت (جمجمه در مقابل ستون فقرات) بستگی دارد. به طور کلی ، درمان های محافظه کارانه معمولاً ابتدا برای نشت در هر مکان مورد آزمایش قرار می گیرند.

• درمان های محافظه کارانه
    • استراحت در تختخواب (روزها تا 2 هفته)
    • هیدراتاسیون
    • تزریق کافئین IV
    • تزریق سالين
    • دستورالعمل های اضافی برای بیماران مبتلا به نشت CSF در جمجمه ، جلوگیری از سرفه ، عطسه ، دمیدن بینی ، بلند کردن سنگین و استفاده نرم کننده مدفوع برای جلوگیری از زور زدن هنگام حرکات روده است.

درمان های جراحی نشت CSF

اگر درمان های محافظه کارانه در جلوگیری از نشت موفقیت آمیز نباشند ، روش های تهاجمی تر مورد آزمایش قرار می گیرند.

نشت CSF كرانيال. تعمیر نشت CSF در جمجمه به اندازه و محل نشت بستگی دارد. نشت CSF از بینی شما معمولاً با استفاده از آندوسکوپی بینی (با استفاده از دوربین و لنز در بینی شما) قابل ترمیم است. نشت CSF در گوش شما معمولاً نیاز به استفاده از میکروسکوپ دارد. گزینه هایی از جمله استفاده از پیوند مصنوعی. با استفاده از یک قطعه از بافت خود شامل چربی ، عضله و پوشش مخاطی؛ یا با استفاده از فلپ بافت. علاوه بر این ، می توان از چسب های مختلف جراحی (چسب) و سیمان استخوانی نیز استفاده کرد. اگر گمان می رود که هیدروسفالی علت نشت CSF باشد ، ممکن است یک تخلیه کمر نیز در قسمت تحتانی کمر قرار گیرد تا فشار داخل جمجمه کاهش یابد.

نشانه ها و تفاوت میگرن و تومور مغزی

نشت CSF نخاعی. پس از آزمایش های محافظه کارانه ، یک پچ خون اپیدورال شایع ترین درمان نشت CSF نخاعی است. در این روش ، خون خود شما در کانال ستون فقرات تزریق می شود. لخته خونی که تشکیل می شود برای جلوگیری از نشت ، مهر و موم ایجاد می کند. اگر چندین بار تلاش بر روی لکه های خون اپیدورال انجام نشود ، ممکن است سایر مواد پیوند مانند چسب فیبرین اپیدورال یا لکه های چربی یا ماهیچه ها را امتحان کنید. در صورت موفقیت آمیز نبودن این روشها ، سایر روشهای جراحی برای ترمیم نشت شامل استفاده از بخیه (بخیه) یا گیره های آنوریسم می باشد.

همین طور بخوانید: تومور مغز؛ از علائم تا درمان

در مورد ترمیم نشت CSF چه اقدامات احتیاطی باید انجام دهم؟

پزشک شما دستورالعمل های اضافی را به شما می دهد ، اما این موارد همچنین اقدامات احتیاطی معقول و منطقی برای 4 تا 6 هفته پس از ترمیم نشت مایعات مغزی یا CSF شما دارند:

• از بلند کردن هر چیزی بیش از 10 پوند خودداری کنید
    • از خم شدن ، بلند کردن ، کشش و پیچ خوردن خودداری کنید
    • از فشار آوردن و زور زدن حرکات روده خودداری کنید. نرم کننده مدفوع اغلب تجویز می شود
    • از سرفه و عطسه خودداری کنید ، اما در صورت لزوم ، این کار را با دهان باز کنید
    • بینی خود را منفجر نکنید
    • از استفاده از نی ها خودداری کنید
    • پشت خود را در تمام حرکات مستقیم نگه دارید (در زانوها و باسن خم شوید)

دکتر مهرداد حسین زاده بختوری متخصص جراحی مغز و اعصاب، دارای تجربه بالا در تشخیص و درمان بیماری های مختلف مغز و اعصاب و جراحی های پیچیده ستون فقرات می‌باشند. در صورت داشتن علائم گفته شده برای تشخیص و درمان میتوانید با ما تماس بگیرید.