preloader
علت اصلی درد پشت سر چیست

علت اصلی درد پشت سر چیست

  • خانه
  • -
  • بیماری ها
  • -
  • علت اصلی درد پشت سر چیست
علت اصلی درد پشت سر چیست
  • عموماً درد پشت سر به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و در این مقاله از دکتر حسین زاده بختوری سعی کرده‌ایم علائم آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. اگر به دنبال شناسایی آسان علت سردردهایی هستید که در ناحیه پشت سر خود تجربه می‌کنید و می‌خواهید با مؤثرترین روش‌های درمان آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

    درد پشت سر چیست

    علت درد پشت سر چیست؟

    سردرد موضعی در ناحیه پشت سر معمولاً ناشی از اختلالی به نام سردرد تنشی است. این نوع سردردها بسیار رایج بوده و به عنوان یک علامت هشدار جدی در نظر گرفته نمی‌شوند. با این حال، در برخی موارد، سردردهای ثانویه که از یک بیماری زمینه‌ای ناشی می‌شوند، می‌توانند علت اصلی سردردهای پشت سر باشند و شدت آن‌ها متفاوت است.

    در بسیاری از موارد، این سردردها ممکن است به دلیل عوامل دیگر ایجاد شوند. نوع درد، محل دقیق آن و علائم همراه می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا علت سردرد را به‌راحتی تشخیص داده و درمان مؤثری را تجویز کنند. جالب است که هر یک از این علل می‌توانند درد را در ناحیه خاصی از پشت سر ایجاد کنند.

    در ادامه دلیل درد پشت سر را به طور کامل بررسی می‌کنیم:

    از بیماری هانتینگتون چه می‌دانید؟

    احساس درد در ناحیه گردن و پشت سر

    نورالژی اکسیپیتال زمانی رخ می‌دهد که اعصاب ارسالی از نخاع به پوست سر دچار التهاب می‌شوند. این نوع درد بیشتر در افرادی که از میگرن‌های مزمن رنج می‌برند، مشاهده می‌شود و باعث ایجاد احساس درد شدید و ضربان‌دار می‌گردد.

    دردهای نورالژی اکسیپیتال معمولاً از پایه سر در ناحیه گردن آغاز شده و به سمت پوست سر حرکت می‌کنند. این دردها بسیار آزاردهنده هستند و می‌توانند با علائم زیر همراه باشند:

    • درد در پشت چشم‌ها
    • احساس ضربه یا چاقو زدن در نواحی گردن و پشت سر
    • حساسیت به نور
    • حساسیت در پوست سر
    • درد هنگام حرکت دادن گردن

    وضعیت بدنی ضعیف

    وضعیت نامناسب بدن می‌تواند منجر به احساس درد در نواحی پشت سر، گردن و شانه‌ها شود و این تنش‌ها در نهایت به بروز سردرد در پشت سر منجر می‌گردد. در این شرایط، ممکن است دردی کسل‌کننده و ضربان‌دار را در قاعده جمجمه احساس کنید.

    بیشتر بدانید: نمونه برداری از تومور مغزی

    بیشتر بدانید: نمونه برداری از تومور مغزی

    سردرد سرویکوژنیک

    نوعی سردرد به نام سردرد سرویکوژنیک وجود دارد که ناشی از فتق دیسک در ستون فقرات گردنی است و باعث ایجاد درد و تنش در نواحی گردن و پشت سر می‌شود. این درد ممکن است به شقیقه‌ها و یا پشت چشم‌ها نیز منتقل شود و از دیگر علائم آن می‌توان به احساس درد در شانه‌ها یا قسمت بالایی بازوها اشاره کرد.

    سردردهای سرویکوژنیک معمولاً با دراز کشیدن تشدید می‌شوند و به همین دلیل ممکن است دردهای شدید در هنگام خواب نظم خواب را مختل کند. در زمان بروز این سردرد، ممکن است احساس کنید که وزنه‌ای سنگین بر روی سرتان فشار می‌آورد.

    تومور متاستاتیک مغز چیست

    بیشتر بدانید: لرزش بدن از داخل

    سردرد کم فشار

    کاهش فشار مایع نخاعی مغز می‌تواند باعث بروز سردردهایی شود که به این نوع سردردها، افت فشار خون داخل جمجمه نیز گفته می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که مایع نخاعی از ستون فقرات نشت کند.

    علت افت فشار ممکن است به‌صورت خودبه‌خود اتفاق بیفتد یا ناشی از ضربه به ستون فقرات و یا روش‌هایی باشد که منجر به نشت مایع از ستون فقرات می‌شود و در نهایت منجر به سردرد می‌گردد. برای تشخیص دقیق نوع سردرد و دریافت مشاوره مناسب، بهتر است به پزشک متخصص سردرد مراجعه کنید.

    صفحه اینستاگرام دکتر حسین زاده بختوری
    صفحه اینستاگرام دکتر حسین زاده بختوری

    مهم‌ترین علت درد پشت سر سمت راست چیست؟

    گاهی اوقات ممکن است فقط در ناحیه راست پشت سر خود احساس درد کنید. از جمله مهم‌ترین دلایل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    سردردهای تنشی: این نوع سردردها شایع‌ترین علت درد در پشت سر هستند و معمولاً در ناحیه پشت و سمت راست سر احساس می‌شوند. مهم‌ترین عامل به وجود آمدن این سردردها، سفتی گردن و پوست سر است. این دردها معمولاً به صورت کسل‌کننده و فشرده احساس می‌شوند و فاقد هرگونه ضربان هستند.

    مهم‌ترین علت درد پشت سر سمت چپ چیست؟

    وضعیت میگرنی: برای افرادی که مبتلا به میگرن هستند، سردرد ناشی از میگرن می‌تواند در هر نقطه‌ای از سر بروز کند، اما معمولاً درد بیشتر در ناحیه سمت چپ پشت سر احساس می‌شود. اگر نمی‌توانید به دکتر مراجعه کنید، می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب استفاده کنید.

    علاوه بر این، میگرن ممکن است منجر به بروز علائم زیر شود:

    • درد شدید و ضربان‌دار
    • حالت تهوع
    • استفراغ
    • اشک‌ریزی
    • حساسیت به نور یا صدا
    جراحی تومور مغزی بدخیم و میزان ریسک آن

    سردردهای میگرنی معمولاً از سمت چپ سر آغاز شده و سپس به سمت شقیقه و پشت سر گسترش می‌یابند.

    چه زمانی باید نگران درد پشت سر بود؟

    سردردهایی که به طور مداوم بدتر می‌شوند و باعث تغییر در شخصیت یا عملکرد ذهنی فرد می‌شوند، باید جدی گرفته شوند. به ویژه سردردهایی که با علائم زیر همراه هستند، نیاز به بررسی فوری دارند:

    • تب
    • سفتی گردن
    • گیجی
    • کاهش هوشیاری یا حافظه
    • علائم عصبی مانند اختلالات بینایی یا تکلم
    • ضعف یا بی‌حسی
    • تشنج

    وجود این علائم می‌تواند نشان‌دهنده شرایط جدی‌تری باشد و نیاز به ارزیابی پزشکی فوری دارد.

    آیا درد پشت سر خطرناک است؟

    در حالی که سردردهای تنشی می‌توانند بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشند، معمولاً نگران‌کننده نیستند و اغلب به سرعت کاهش می‌یابند. این نوع سردردها معمولاً ناشی از استرس، تنش عضلانی یا وضعیت نامناسب بدن هستند و با استراحت و درمان‌های ساده بهبود می‌یابند.

    آیا سینوس‌ها می‌توانند باعث ایجاد درد پشت سر شوند؟

    دردهای ناشی از سینوس‌ها معمولاً در نواحی اطراف بینی، چشم‌ها و گونه‌ها احساس می‌شوند، اما ممکن است این دردها به سمت جلو تا دندان‌ها و به سمت عقب تا پشت سر گسترش یابند. این نوع درد معمولاً با علائم دیگری مانند احتقان بینی و فشار در نواحی سینوسی همراه است.

    نتیجه گیری

    برای رهایی از درد پشت سر، مهم است که ابتدا علت آن را شناسایی کنید و سپس با مشورت پزشک اقدام به درمان کنید. پیروی از دستورات پزشک می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و مؤثرتر شما کمک کند.

    دکتر بختوری بهترین متخصص مغز و اعصاب

    “با دکتر حسین زاده بختوری، اعتمادی به آینده سالمتان”

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 + دو =