preloader
14 روش درمان دیسک کمر + آموزش تصویری ورزش های دیسک کمر

14 روش درمان دیسک کمر + آموزش تصویری ورزش های دیسک کمر

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • 14 روش درمان دیسک کمر + آموزش تصویری ورزش های دیسک کمر
14 روش درمان دیسک کمر + آموزش تصویری ورزش های دیسک کمر
  • مهره های ستون فقرات بدن توسط بالشتک هایی نرم از جنس مایع و غضروف از هم جدا شده اند که دیسک کمر نام دارند. کار دیسک ها ایجاد انعطاف حرکت ستون فقرات و جلوگیری از ساییدگی مهره های کمر بر روی یکدیگر است. در عین حال، دیسک های کمر و گردن همچون ضربه گیر مهره ها عمل کرده و در برابر فشارهای ناگهانی گاه و بیگاه از نخاع و ستون مهره حفاظت می کنند. دیسک های میان مهره ها بطور مدام تحت فشار ناشی از فعالیت هستند و حتی این فشار در هنگام خواب نیز وجود دارد. به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی آنها زیاد است.  در اصطلاح عامیانه رایج هرگونه آسیب دیدگی دیسک های کمر و گردن چه بصورت جابجا شدن از محل اصلبی باشد، چه التهاب و یا حتی تخریب و پارگی، به نام دیسک کمر و یا دیسک گردن شناخته می شود. آسیب دیدگی های دیسک کمر و گردن می توانند روی ریشه های عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار وارد کنند و باعث درد، ضعف، بی حسی یا تغییر در احساس شود. فتق دیسک زمانی است  که دیسک کشیده یا پاره شده باشد.

    بیشتر فتق های دیسک در قسمت تحتانی کمر اتفاق می افتد، اگر چه ممکن است پارگی دیسک، در گردن نیز ایجاد شود. فتق دیسک اغلب در قسمت تحتانی ستون فقرات رخ می دهد. اما ممکن است در ستون فقرات گردن و قفسه سینه نیز ایجاد شود. فتق دیسک یکی از شایع ترین دلایل درد گردن ، پشت و یا پا ( سیاتیک ) و گردن درد است. دکتر مهرداد حسین زاده بختوری با توجه به سوابق طولانی علمی، درمانی و آموزشی در حوزه درمان دیسک کمر و گردن، از جدیدترین روش های جراحی مغز و اعصاب برای بیماران خود بهره می برند. در این مقاله نیز به ورزش های دیسک کمر نیز اشاره می شود.

    روش های جدید درمان دیسک کمر

    در صورت آسیب دیدگی التهابی و یا جابجایی مختصر دیسک کمر و گردن، بسیاری اوقات با کمک روش های غیر جراحی می توان به درمان بیماران پرداخت. اما لازم به ذکر است، در صورت تخریب، پارگی، لغزش و یا تخریب بافت های دیسک و استخوان های اطراف آن، تنها روش درمانی جراحی دیسک کمر و گردن است. دکتر مهرداد حسین‌زاده بختوری با بررسی های دقیق و پیشرفته تصویربرداری CT اسکن و MRI در کنار معاینات بالینی و شرح حال کامل، با روش پلکانی (ساده به پیچیده) به درمان مشکلات دیسک کمر و گردن شما می پردازند تا با بیشترین سرعت و کمترین میزان نیاز به دستکاری بدنی، دردها و علت های آنها برطرف شوند.

    روش درمانی آندوسکوپی دیسک کمر

    روش درمانی آندوسکوپی دیسک کمر

    در روش آندوسکوپی دیسک کمر، به کمک تکنولوژی پیشرفتی کامپیوتری با استفاده از دستگاه نوروآندوسکوپی سوراخی به قطر 5 میلی متر در بدن بیمار ایجاد شده و لوله مربوط به نوروآندوسکوپ، دوربین، و تجهیزات و ابزارهای جراحی ظریف آن وارد بدن بیمار می‌شوند. نوروآندوسکوپی بعنوان روش جراحی محدود و بسته یکی از روش های انتخابی همیشگی دکتر مهرداد حسین زاده بختوری است. در این روش بهبودی بیماران بسرعت و طول درمان و میزان بستری در بیمارستان به حداقل کاهش می یابند.

    تزریق اپیدورال

    تزریق اپیدورال

    در روش تزریق اپیدورال، طبق تشخیص پزشک و بر اساس تصویربرداری های CT اسکن و MRI، داروهای خاص ضد التهابی در بافت چربی پیرامون نخاع در محدوده دیسک گردن و کمر آسیب دیده تزریق می شود. این روش هم به عنوان تکنیکی درمانی است و هم بخاطر اثر تسکینی خود، به جراح مغز و اعصاب کمک می کند بتواند به طور دقیق محل و دلیل آسیب کمر و گردن شما را تشخیص دهد.

    کمربندهای طبی

    کمربندهای طبی

    بسته به اینکه دیسک یا فتق در کدام بخش از ستون فقرات شما رخ داده باشد، بعد از معاینات و تصویربرداری، طبق نظر جراح مغز و اعصاب می توانید از کمربندهای طبی مخصوص استفاده کنید. این کمربندها دارای صفحات فلزی و یا پلاستیکی سفتی هستند که شکل طبیعی و درست کمر و گردن را داشته و بدور بدن با دنباله هایی بانداژ می شوند. این کمربندهای طبی همچون اسکلت خارجی بدن عمل کرده و به بازگشت دیسک های شما به محل اصلی خود و از بین رفتن مشکل شما کمک خواهند کرد. نکته بسیار مهم این است که به صورت خودسرانه بدون بررسی و معاینات پزشکی و نیز به مدت طولانی نباید از کمربندهای طبی استفاده کنید، زیرا ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری به بدن شما وارد نمایند.

    RF یا رادیوفرکوانسی

     RF یا رادیوفرکوانسی

    در این شیوه کاهش درد به کمک از کار انداختن بلوک های عصبی به مدت 6 تا 9 ماه با دستگاه های پیچیده تخصصی، اقدام به تسکین دردهای دیسک کمر و گردن می شود. این روش از نظر مکانیزم عمل مشابه تزریق اپیدورال است، منتها ماندگاری و زمان اثر آن بسیار بیشتر است. طی روش رادیو فرکوئنسی به کمک سوزن های خاص و اشعه ایکس دمای اعصاب درد محدوده دیسک به حدود 80 درجه می رسد که منجر به قطع پیام دهی درد به مغز خواهد شد.

    جابجایی مهره‌های کمر و روش‌های درمان آن چیست؟
    فیزیوتراپی

    فیزیوتراپی

    بسیاری از اوقات، جراحان مغز و اعصاب پس از معاینه و تصویر برداری از محدوده دیسک های آسیب دیده کمر و گردن، فیزیوتراپی ار بعنوان درمان تجویز می کنند. هدف از فیزیوتراپی، انجام مجموعه ای از مداخلات غیرتهاجمی و غیر دارویی جسمانی برای اصلاح و بهبود عضلات، مفاصل، استخوان ها و دیسک های آسیب دیده است. در فیزیوتراپی بخشی از مداخلات به کمک دستگاه های فیزیوتراپی بصورت جریان های ضعیف برق، ماساژ و حرارت درمانی با لامپ های مخصوص صورت می گیرد. بخش های دیگر فیزیوتراپی شامل ورزش های مناسب دیسک کمر و گردن است. سایر موارد شامل آموزش و تمرین حرکات اصلاحی، تمرینات و حرکاتت ایزوتونیک (کششی)، ورزش های ایروبیک ایزومتریک (هوازی) و کایروپراکتیک هستند.

    اوزون درمانی

    در این روش جراح مغز و اعصاب پس از تشخیص دیسک کمر و گردن، گاز اوزون-اکسیژن را به محل دیسک کمر و گردن آسیب دیده تزریق می کنند. در این شیوه درمان که حتماً باید در در کلینیک تخصصی و توسط جراح مغز و اعصاب صورت گیرد، گاز اوزون-اکسیژن توسط سرنگ و سوزن مخصوص به آرامی به داخل دیسک های ملتهب تزریق می شود. این امر با افزایش اکسیژن، منجر به تسکین تورم و التهاب و در نتیجه کاهش حجم و اندازه دیسک های آسیب دیده و ملتهب خواهد شد. در نتیجه آسیب به نخاع و اعصاب مجاور کمتر شده و نیز دیسک به محل اصلی و اولیه خود براحتی باز می گردد.

    لیزر درمانی

    لیزر درمانی

    در صورتی که آسیب و التهاب ایجاد شده در دیسک کمر و گردن منجر به تخریب و پارگی آن نشده باشد می توان از طریق امواج لیزری به ترمیم و اصلاح دیسک های گردن و کمر پرداخت. امروزه با پیشرفت فن آوری های تجهیزات پزشکی، تکنیک ها و ابزارهای مختلفی برای لیزر درمانی ایجاد شده اند که همگی ایمن بوده و ضریب خطای بسیار پایینی دارند. اساس تمامی لیزر درمانی ها، تابش لیزر بر اعصاب، عضلات و دیسک های آسیب دیده است تا بتدریج ترمیم و اصلاح عمقی در بافت مورد نظر انجام گیرد.

    تخت تراکشن و دکامپرشن (کشش درمانی)

    در این روش کشش مکانیکی ستون فقرات برای کاهش درد ناشی از فتق و یا دیسک کمر و گردن به کار می رود. کشش مکانیکی ستون فقرات بر اساس استفاده از نیروی دستی یا مکانیکی طولی بر محور ستون مهره ها با تمرکز بر بخش های آسیب دیده گردن و/یا نخاع انجام می‌شود. در کشش درمانی، قسمت‌های مختلف ستون فقرات در جهت مخالف کشیده می‌شوند تا موقعیت دیسک های آسیب دیده عوض شده و با بازگشت به محل اصلی تثبیت شوند. در کشش درمانی، نیرو معمولاً با کمک وزنه ها یا ابزارهای خاص تثبیت کننده وارد شده و بیمار باید روی یک تخت تراکشن و دکامپرشن باشد.
    کشش چند بعدی ستون فقرات نیز یکی از انواع کشش درمانی است. در این روش، بیمار بر روی یک تخت مخصوص که داخل تشک آن همچون صندلی ماساژور تعداد غلتک وجود دارند، به پشت می‌خوابد. این غلتک‌ها به آرامی حرکت می کنند و تمامی مهره های ستون فقرات را به حرکت در می آورند و به این ترتیب به آرامی و به تدریج هم زمان با افزایش گردش خون و دما در نقاط آسیب دیده، دیسک های کمر و گردن نیز به جای خود بر می گردند.

    درمان خانگی دیسک کمر و دیسک گردن

    درمان خانگی دیسک کمر و دیسک گردن

    باید به خاطر داشت که فتق دیسک کمر و گردن در صورت وجود، نیازمند مداخلات طبی هستند. به عبارت دیگر، تمامی فرآیندهای تشخیص و درمان در این حوزه باید تحت نظارت کامل جراح مغز و اعصاب صورت گیرد. دیسک کمر و دیسک گردن به دلیل فشار آوردن به نخاع و اعصاب اصلی مغزی که به اندام های حیاتی و مهم بدن (همچون قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی) می روند، می توانند آسیب های جدی و جبران ناپذیری ایجاد کنند. دامنه آسیب های دیسک های گردن و کمر از بی حس شدن و کاهش دامنه حرکتی تا فلج و یا حتی مرگ گسترده است. در عین حال، تا رسیدن به جراح مغز و اعصاب و نیز پس از معاینات و دستورات پزشکی لازم، می توان روش های زیر را برای افزایش تاثیر درمان در خانه به کار برد.

    مسکن

    داروهای مسکن به هرگونه دارویی گفته می شوند که درد را کاهش دهند. طبق تقسیم بندیها، انواع مسکن به دو دسته عمده مسکن های قوی و مسکن های خفیف تقسیم می شوند. همچنین در تقسیم بندی دیگر، مسکن ها را می توان به آرامبخش و خواب آور تقسیم کرد. در عین حال بر اساس فرمول شیمیایی نیز می توان داروهای مسکن را تقسیم بندی نمود. بطور عمده برای التهاب و دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن داروهای مسکن به دو دسته استروئیدی و غیر استروئیدی تقسیم می شوند.

     مسکن های معروف استروئیدی دیسک کمر و گردن:

    • دگزامتازون
    • بتامتازون
    • پردنیزولون
    • متیل پردنیزولون

    مسکن های معروف غیر استروئیدی دیسک کمر و گردن:

    • باکلوفن
    • ناپروکسن
    • پیروکسیکام
    • تولمتین
    • ملوکسیکام
    • سلکسیب (سلکوکسیب، سلبرکس)
    • ایبوپروفن (بروفن)
    • ایندومتاسین
    • مفنامیک اسید
    • گاباپنتین
    • دیکلوفناک پتاسیم
    • دیکلوفناک سدیم

    شکل های رایج این داروها در قابل پماد/ ژل موضعی، قرص، شیاف و ویال تزریقی (آمپول) هستند. لازم است حتماً پیش از مصرف هرگونه دارو و مسکن با پزشک خود مشورت کرده و با وی آسیب ها و عوارض دارویی را با توجه با مشکلات زمینه ای، بیماری های قبلی و فعلی، و داروهایی که اکنون مصرف می کنید، بررسی نمایید.

    کیسه یخ

    کیسه یخ

    یکی از درمان های موثر برای آسیب دیدگی دیسک کمر و گردن، بویژه برای بخش های پایین کمر، استفاده از کیسه یخ است. برای ساخت کیسه یخ قطعات خرد شده یخ (در ابعاد حدوداً یک سانتی متر در یک سانتی متر) را درون 2 کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس روی بخش آسیب دیده را با پارچه بپوشانید تا از پوست در برابر آسیب حفاظت کند. سپس کیسه یخ را روی آن قرار دهید. هر بار نهایتاً 5 دقیقه کیسه یخ را روی بخش دردناک کمر و یا گردن قرار دهید. فاصله بین دفعات کمپرس یخ حداقل 10 دقیقه باشد. می توانید بسته های یخ پزشکی را نیز داروخانه و یا فروشگاه تجهیزات پزشکی به این منظور تهیه نمایید.

    راهکار های جراح پارگی دیسک گردن برای درمان آن

    شل کننده‌های عضلانی

    شل کننده های عضلانی به طور معمول داروهای پزشکی هستند که ممکن است در خانه وجود داشته باشند. معروف ترین شل کننده هایی عضلانی شامل متوکاربامول، باکلوفن، و تیزانیدین هستند. همچنین مواد طبیعی حاوی عصاره بابونه، نعنا، فلفل تند، رزماری و سنبل الطیب نیز بعنوان شل کننده های عضلانی قوی شناخته شده اند. امروزه پمادها و ژل های موضعی این مواد که استاندارد و با دوز مناسب هستند در داروخانه ها وجود داشته و می توانید با مالیدن آنها به محل دیسک کمر و گردن، به میزان زیادی درد خود را کاهش دهید.

    گرما درمانی ورزش های درمان دیسک کمر

    گرما درمانی

    همانند سرما درمانی و کیسه یخ، می توان از گرما درمانی نیز برای کاهش التهاب و درد ناشی از دیسک کمر و گردن استفاده نمود. گرما منجر به افزایش جریان خون و اکسیژن در محل درد شده و به این ترتیب التهاب دیسک کمر و گردن را کاهش می دهد. اما لازم است به این نکته توجه شود که در 24 ساعت اول وقوع درد و آسیب، استفاده از گرما درمانی و کمپرس گرم ممکن است منجر به تولید مواد شیمیایی گسترش دهنده درد در بدن شود. بنابراین، گرما درمانی زمانی موثر است که درد بیش از 24 ساعت ادامه داشته باشد. برای این منظور، از یک کیسه آب گرم، حوله گرم، و یا پتوی برقی استفاده می نماییم. لازم است پوست بخش آسیب دیده با پارچه پوشانیده شود تا از آسیب و التهاب پوستی در امان باشید.

    ماساژ

    ماساژ درمانی از قدیم به عنوان روشی کم هزینه و کم دردسر برای تسکین دردهای بدنی شناخته شده است. تنها نکته مهم این است که فرد ماساژور باید با آناتومی بدن آشنا باشد و از فشار و/یا کشش بیجا به بدن اجتناب کند. ماساژ با افزایش گردش خون و اکسیژن در محل عضلات منجر به تسکین درد می شود. همچنین، بخاطر بر طرف نمودن گرفتگی عضلات در محل آسیب، ماساژ اثر تسکینی فوق العاده ای برای کاهش دردهای دیسک کمر و گردن دارد. افزون بر این، حین ماساژ درمانی، اندورفین (مسکن بدن که توسط مغز ترشح می شود) به میزان زیادی در خون رها می شود که خود این موضوع سبب کاهش قابل ملاحظه دردهای فتق دیسک کمر و گردن خواهد شد. بطور عمده روش های ماساژ شامل سوئدی، تایلندی، و شیاتسو (ژاپنی) هستند که باید با دقت و توسط افراد حرفه ای برای شما انجام شوند.

    گرما درمانی ورزش های درمان دیسک کمر

    آب درمانی

    آب درمانی مجموعه ای از تکنیک ها برای کاهش درد دیسک کمر و گردن است که می توان به شکل های مختلفی آن را اجرا کرد. بعضی از متدهای آب درمانی در کلینیک های مخصوص و یا استخر انجام می شوند. در حین حال، می توانید در منزل نیز از روش های آب درمانی برای کاهش دردهای دیسک کمر و گردن خود استفاده کنید. استفاده از دوش آب داغ (دمای آب در حدی نباشد که پوست بدنتان قرمز و یا ملتهب شود)، غوطه ور شدن در وان آب گرم، و ماساژ آهسته زیر آب گرم بعنوان روش های آب درمانی در منزل به شمار می روند. همچنین، می توانید در سونای بخار و یا جکوزی آب گرم رفته و در بازه های زمانی نهایتاً 5 دقیقه ای با فاصله 10 دقیقه از هم، در داخل این محیط ها قرار بگیرید.

    ورزش‌های مناسب برای درمان دیسک کمر | ورزش های دیسک کمر

    در سال‌های اخیر فعالیت‌های بدنی انسان‌ها بسیار کم‌تر شده است. این به دلیل تغییر سبک زندگی است. عدم تحرک کافی مشکلاتی برای ستون فقرات ایجاد می‌کند. پس باید در کنار فعالیت‌های روزانه خود، زمانی را به انجام تمرینات ساده ورزشی و ورزش های درمان دیسک کمر اختصاص دهید. در ادامه تعدادی از حرکاتی که به حفاظت از ستون فقرات کمک می‌کند‌‌‌ را آموزش داده‌ایم.

    ورزش های درمان دیسک کمر

    خم شدن | ورزش های درمان دیسک کمر

    در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید، هردو زانوی خود را به سمت داخل شکم بکشید. همچنین سر را به سمت قفسه سینه بکشید. در این حرکت باید هم در کمر و هم گردن خود، احساس کشش ملایم داشته باشید. می‌توانید دست‌هایتان را روی زانوها قفل کنید. در صورتی که فشار شدید به کمر یا گردنتان وارد نمی‌شود، سه بار این حرکت را تکرار کنید و هر بار ده شماره در همان حالت باقی بمانید.

    زانو به قفسه سینه ورزش های درمان دیسک کمر

    زانو به قفسه سینه | ورزش های دیسک کمر

    به پشت دراز کشیده و پاشنه‌های خود را زمین بگذارید. سپس یکی از زانوهای خود را با دو دست گرفته و به سمت قفسه سینه بکشید. این نرمش برای حفاظت از ستون فقرات بسیار مفید است. این کار را نیز سه بار برای هر پا تکرار کنید. هنگامی که یکی از پاها را به داخل شکم کشیده‌اید، پای دیگر باید صاف روی زمین باشد. هر بار ده ثانیه به همین حالت بمانید.

    چانه به قفسه سینه ورزش های درمان دیسک کمر

    چانه به قفسه سینه | ورزش های  دیسک کمر

    در حال نشسته یا ایستاده، چانه خود را به سمت جلو و پایین حرکت دهید تا به قفسه سینه بچسبد. این حرکت برای کسانی که زمان طولانی را پشت میز سپری می‌کنند، مناسب است. این کار را سه ست و هر سه ده ثانیه تکرار کنید.

    ورزش های درمان دیسک کمر کشش گوش به شانه

    کشش گوش به شانه | ورزش های دیسک کمر

    این حرکت نیز می‌تواند به صورت نشسته برای حفاظت از ستون فقرات انجام شود. گوش خود را به آرامی به سمت شانه خود ببرید تا احساس کشش ملایم داشته باشید. در صورتی که فشار شدیدی در گردن یا شانه احساس می‌کنید، نیازی نیست گوش را به آن بچسبانید. به یاد داشته باشید که در این حرکت تا حد امکان شانه خود را حرکت ندهید و گوش را به آن نزدیک کنید.

    معرفی کامل انواع روش های درمان فتق دیسک
    ورزش های درمان دیسک کمر هیپ استرچ

    هیپ استرچ | ورزش های دیسک کمر

    بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس پای راست خود را یک قدم به عقب ببرید. پس از آن زانوی چپ خود را خم کرده و وزن را به طرف راست لگن انتقال دهید. پای راست خود را صاف نگه دارید تا احساس کششی ملایم به شما دست دهد.

    این ورزش های درمان دیسک کمر کمک شایانی در تسکین و مداوا درد دیسک کمر دارد.

    طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر

    علاوه بر ورزش های دیسک کمر، یکی از نکات بسیار مهم برای پیشگیری و درمان دیسک کمر و گردن، بهداشت خواب و اصلاح طرز خوابیدن است. در صورتی که بتوانیم شیوه های دراز کشیدن و طرز خوابیدن خود را طبق اصول پزشکی اصلاح کنیم، به میزان بسیار زیادی از تولید درد حین خواب جلوگیری می شود. در عین حال، طرز خوابیدن درست منجر به قطع فعالیت گیرنده های درد در ستون فقرات شده و بخش عمده ای از درد دیسک کمر و گردن ما را کاهش خواهد داد.

    تشک استاندارد و طبی ورزش های درمان دیسک کمر

    گام اول : فراهم آوردن محیط درست برای خواب

    بخش اول در بهداشت خواب و اصلاح طرز خوابیدن، فراهم آوردن محیط درست برای خواب است. تخت خواب سالم که طبق اصول استاندارد و طبی درست شده اولین گام در بهبود طرز خواب محسوب می شود. تختخواب خود را از نوعی انتخاب کنید که کف آن تخته کامل داشته باشد. این تخته ها باید سفت باشد، طوری که بر اثر وزن شما تشک و کف تخت فرو نروند.

    گام دوم :  استفاده از تشک استاندارد و طبی

    اگر تشک شما بیش از 5 سال عمر دارد، لازم است آن را عوض کنید، زیرا عمر مفید آنها تمام شده و شکل ساختاری درست خود را از دست داده اند. همچنین تشک شما نباید زیاد سفت و یا نرم باشد. تشک های نرمی که بدن در آنها فرو می روند به دلیل ایجاد فشار به کمر برای حفظ قوس طبیعی خود، منجر به انقباض و کشش مداوم عضلات کمر شده و درد بیشتری برای دیسک کمر و گردن ایجاد خواهند کرد. لازم است از تشک هایی که در آنها فنر به کار رفته اجتناب کنید. بهتر است تشک هایی بکار ببرید که تمام مواد داخلی آنها از فوم هستند. تکنولوژی های جدید تشک ها، شامل انواعی هستند که به اصطلاح حافظه دارند، یعنی تشک به فرم و شکل بدن ما در می آید. این تشک ها از تشک های معمولی گزینه های بهتری هستند و درد دیسک کمر و گردن را کمتر خواهند کرد.

    بالش مناسب

    گام سوم : انتخاب بالش مناسب

    در انتخاب بالش، موارد مهم میزان نرمی بالش و ارتفاع آن است. ارتفاع بالش باید به گونه ای باشد که اگر به پهلو می خوابید، سر شما از محور طبیعی گردنتان بالاتر نباشد. همچنین، سفتی بالش نباید تا حدی باشد که وقتی روی آن می خوابید سرتان درد بگیرد. در عین حال، لازم است به یاد داشته باشیم که فقط سر نیازمند بالش نیست، بلکه لازم است برای پیشگیری و همچنین درمان درد کمر از بالش های کوچک مخصوص لای پا استفاده نمود. این بالش های که مابین دو زانو قرار می گیرند، بدلیل کاهش فشار ناشی از کشش عضلات پشت، بلافاصله درد ناشی از دیسک کمر و گردن را در بیماران کاهش می دهند.

    الگوها و شیوه های خوابیدن

    گام چهارم، الگوها و شیوه های خوابیدن درست برای کاهش دیسک کمر و گردن

    برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن به هیچ عنوان به شکم نخوابید. برای حفاظت از ستون فقرات هنگام خواب، بهتر است یکی از پوزیشن‌های زیر را برای خوابیدن انتخاب کنید.

    • خوابیدن به صورت طاق باز و روی کمر و قرار دادن بالش زیر زانوها.
    • خوابیدن روی یک پهلو و قرار دادن بالش بین پاها.
    • خوابیدن در حالت جنین (خم کردن زانو در شکم).

    شیوه خوابیدن استاندارد برای دیسک کمر و گردن به پهلوی چپ و یا راست به حالت جنینی است. در این حالت زانوها با زاویه 90 درجه به سمت شکم جمع می شوند. همچنین استفاده از بالش های مخصوص لای پا کمک به بهبود این وضعیت خواهد کرد. استفاده از بالش های لای پای مخصوص که بندی برای اتصال به پا دارند بهتر است، زیرا از خوابیدن به شکم طی ساعات خواب شما جلوگیری خواهد کرد.

    توصیه های دکتر مهرداد بختوری :

    یکی از مشکلات شایع و رایج ستون فقرات که عوارض جانبی بسیاری در زندگی ما به همراه دارد، آسیب های وارده به دیسک های کمر و گردن هستند. آسیب های می توانند شامل خارج شدن دیسک ها از محل خود، تغییر شکل، التهاب، تخریب، و یا حتی پارگی آنها باشند. علایم و عوارض دیسک کمر و گردن بسته به میزان، شدت، و محل آسیب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بهترین راه برای حل مشکلات دیسک کمر پیشگیری از وقوع آن است. برای درمان دیسک های کمر و گردن در بیش از 75% موارد، می توان با استفاده از روش های دارویی، طب فیزیکی، استراحت، فیزوتراپی، ماساژ، طب سوزنی، حرکات اصلاحی و موارد مشابه که غیر تهاجمی هستند آسیب های وارده به دیسک های کمر و گردن را برطرف نمود.

    اما متاسفانه در حدود 25% از موارد از آسیب های وارده به دیسک کمر و گردن نیازمند جراحی مغز و اعصاب برای ترمیم و بهبودی است. لازم است در صورت ایجاد دردهای شدید، مزمن و یا ناگهانی در ستون فقرات و گردن، حتماً به جراح مغز و اعصاب مراجعه نماییم تا به دقت مسئله پیگیری شود. چون اگر دیسک ها دچار مشکل شوند، احتمال دارد به نخاع آسیب زده و عوارضی همچون فلج و یا حتی مرگ را در پی داشته باشند.

    در صورت نیاز به جراحی دیسک کمر و گردن، دکتر مهرداد حسین زاده بختوری با پیشرفته ترین فن آوری های کامپیوتری و بهره‌گیری از آخرین تکنیک های مهندسی پزشکی در حوزه نورو آندوسکوپی، با جراحی بسته و محدود اقدام به درمان دیسک کمر و گردن شما خواهند کرد. پس از جراحی های نورو آندوسکوپی، بیماران با طی دوره نقاهت بسیار کوتاه قادرند به روال عادی زندگی خود بازگشته و فعالیت های کاری خود را از سرگیر بگیرند.

    https://www.medicalnewstoday.com/articles/324311

    امتیاز
    4.5/5

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − هشت =