preloader
خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز چیست و چگونه درمان می شود؟

خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز چیست و چگونه درمان می شود؟

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز چیست و چگونه درمان می شود؟
خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز چیست و چگونه درمان می شود؟
  • اسکولیوز یا خمیدگی ستون فقرات چیست و چگونه درمان می شود؟

    شاید افرادی را دیده باشید که قسمت بالاتنه آن‌ها متفاوت باشد و مقداری خمیدگی به طرفین داشته باشد. به‌این مشکل خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز گفته می شود. اسکولیوز به انحنای غیرطبیعی ستون فقرات اشاره دارد. علت آن معمولاً ناشناخته است. درمان‌هایی مانند بستن کمربند و جراحی اغلب می‌توانند کمک کنند. اسکولیوز جایی است که ستون فقرات به پهلو می پیچد و منحنی می شود. خمیدگی ستون فقرات می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، از نوزادان تا بزرگسالان، اما اغلب در کودکان 10 تا 15 ساله شروع می شود.

    اسکولیوز می‌تواند با درمان بهبود یابد، اما معمولاً نشانه‌ای از چیز جدی نیست و اگر خفیف باشد، همیشه نیازی به درمان نیست. اگر فردی مشکوک به اسکولیوز باشد باید با جراح ارتوپد و یا پزشک متخصص جراح ستون فقرات صحبت کند، زیرا درمان زود هنگام می تواند به جلوگیری از عوارض بعدی کمک کند. در ادامه مقاله به مبحث خمیدگی ستون فقرات خواهیم پرداخت و جنبه های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

    فردی که مبتلا به اسکولیوز است دچار خمیدگی ستون فقرات خواهد شد. برای اینکه پزشک بتواند اسکولیوز را تشخیص دهد، زاویه کاب _ معیاری از انحنا _ در ستون فقرات این افراد باید حداقل 10 درجه باشد.

    اسکولیوز می تواند در هر سنی ظاهر شود، اما غالبا بین سنین 10 تا 15 سالگی یا در دوران نوجوانی فرد ظاهر می شود. در حالی که اسکولیوز در نوزادان نادر است، اسکولیوز نوزادی می تواند افرادرا قبل از 3 سالگی تحت تاثیر قرار دهد.

    تشخیص-اسکولیوز

    علل خمیدگی ستون فقرات

    در زیر به برخی از علل احتمالی اسکولیوز یا خمیدگی ستون فقرات اشاره شده است:

    • شرایط عصبی عضلانی: این شرایط بر اعصاب و ماهیچه ها تأثیر می گذارد. آنها شامل فلج مغزی، فلج اطفال و دیستروفی عضلانی هستند.
    • اسکولیوز مادرزادی: مادرزادی به‌ این معنی است که این بیماری در بدو تولد وجود داشته است. اسکولیوز در بدو تولد نادر است، اما اگر استخوان های ستون فقرات در هنگام رشد جنین به طور غیرطبیعی رشد کنند، ممکن است رخ دهد.
    • ژن‌های خاص: محققان معتقدند که حداقل یک ژن در ایجاد اسکولیوز نقش دارد.
    • طول ساق پا: اگر یک پا بلندتر از دیگری باشد، ممکن است فرد به اسکولیوز مبتلا شود.
    • اسکولیوز سندرمیک: اسکولیوز می‌تواند به عنوان بخشی از یک وضعیت پزشکی، از جمله نوروفیبروماتوز یا سندرم مارفان ایجاد شود .
    • پوکی استخوان: پوکی استخوان می تواند باعث اسکولیوز ثانویه به دلیل تخریب استخوان شود.
    معرفی کامل انواع روش های درمان فتق دیسک

    علل دیگر: وضعیت نامناسب، حمل کوله پشتی یا کیف، اختلالات بافت همبند و برخی آسیب ها می تواند باعث انحنای ستون فقرات شود

    علائم خمیدگی ستون فقرات

    علامت اصلی در همه اشکال خمیدگی ستون فقرات، انحنای جانبی ستون فقرات است. این انحنا معمولاً زمانی آشکار می شود که یک قسمت دیگر بدن مثل شانه، کمر، لگن در یک طرف بالاتر از طرف دیگر باشد. کمردرد در افرادی که در بزرگسالی به اسکولیوز مبتلا می شوند شایع است، اما در میان کودکان و نوجوانان نادر است.

    اگر انحنای جانبی ستون فقرات از 10 درجه بیشتر شود، تشخیص اسکولیوز داده می شود. در بزرگسالان، این منحنی معمولاً قبل از درمان از 30 درجه بیشتر می شود.

    اسکولیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

    به طور معمول، اسکولیوز برای اولین بار توسط متخصص اطفال، عضو خانواده یا پرستار مدرسه متوجه می شود. به عنوان یک روش غربالگری اولیه، متخصصان مراقبت های بهداشتی از تست خم شدن به جلو آدامز برای بررسی وجود هرگونه عدم تقارن در میان تنه یا تیغه های شانه یا بیرون زدگی تیغه های شانه استفاده می کنند. ارزیابی پزشکی برای اسکولیوز شامل معاینه فیزیکی و تصویربرداری از ستون فقرات است.

    پزشک همچنین ممکن است از اسکولیومتر برای اندازه گیری میزان شیب تنه (منحنی) یا چرخش (پیچش ستون فقرات) استفاده کند. کودک یا نوجوانی با انحنای هفت درجه یا بیشتر برای ارزیابی و نظارت بیشتر به ارتوپد ارجاع داده می شود. تشخیص اسکولیوز زمانی انجام می شود که انحنای آن بیش از 10 درجه باشد.

    برای ارزیابی بیشتر منحنی، تصاویر اشعه ایکس یا تصاویر EOS تابش با دوز پایین از نمای جلو و جانبی گرفته می شود. تصویربرداری EOS دارای چندین مزیت ایمنی و تشخیصی است، به ویژه برای کودکان یا نوجوانانی که ممکن است نیاز به گرفتن چندین تصویر در طول زمان برای نظارت بر پیشرفت اسکولیوز داشته باشند.

    تشخیص خمیدگی ستون فقرات

    راه های درمان خمیدگی ستون فقرات

    درمان خمیدگی ستون فقرات بستگی به سن بیمار، شدت انحنا دارد و ممکن است با گذشت زمان بیشتر شود یا ثابت بماند.

    روش درمان مناسب برای هر شخص متفاوت است و باید با معاینه دقیق و تشخیص جراح ستون فقرات انجام شود. بسیاری از افراد به هیچ درمانی نیاز نخواهند داشت و تنها تعداد کمی نیاز به جراحی بر روی ستون فقرات خود دارند. نوزادان و کودکان نوپا ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند زیرا منحنی ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. ممکن است یک گچ یا بریس پلاستیکی در پشت آن ها نصب شود تا از بدتر شدن منحنی با رشد آنها جلوگیری کند.

    راهکار های جراح پارگی دیسک گردن برای درمان آن

    کودکان بزرگتر ممکن است از بریس پشتی استفاده کنند تا جلوی بدتر شدن انحنا را بگیرند تا زمانی که رشد نکنند. گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی برای کنترل رشد ستون فقرات باشد تا زمانی که رشد ستون فقرات متوقف شود، عمل صاف کردن آن انجام شود. بزرگسالان ممکن است نیاز به درمان برای تسکین درد داشته باشند، مانند مسکن، تزریق ستون فقرات و گاهی اوقات جراحی. 

    روش های درمان تخصصی خمیدگی بدون انجام جراحی

    • مهاربندی

    اگر فردی مبتلا به خمیدگی ستون فقرات متوسط باشد و استخوان‌ها همچنان در حال رشد باشند، پزشک ممکن است بریس را توصیه کند. بریس از انحنای بیشتر جلوگیری می کند، اما اسکولیوز را درمان یا معکوس نمی کند. معمولاً فرد باید همیشه از بریس استفاده کند، حتی در شب.

    اثربخشی آن با تعداد ساعاتی که فرد در روز از بریس استفاده می کند، مرتبط است. بریس معمولاً کاری را که فرد می تواند انجام دهد محدود نمی کند. اگر مایل به شرکت در فعالیت بدنی هستند، می توانند بریس را بردارید. وقتی رشد استخوان ها متوقف شد، دیگر نیازی به بریس نیست.

     

    • درمان کایروپراکتیک

    برخی از افراد برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از اسکولیوز به متخصص کایروپراکتیک مراجعه می کنند.

    کایروپراکتیک ها ستون فقرات را دستکاری می کنند و درمان های جایگزین ارائه می دهند. آنها معتقدند که تنظیم مجدد ستون فقرات باعث بهبودی و تندرستی می شود.درمان کایروپراکتیک ممکن است کیفیت زندگی فرد مبتلا به اسکولیوز را بهبود بخشد. با این حال، درمان نیست زیرا انحنای ستون فقرات را برطرف نمی کند.

    تحقیقات ثابت نکرده است که دستکاری های کایروپراکتیک مزایایی برای اسکولیوز دارد.افرادی که مایل به بازدید از یک کایروپراکتیک هستند باید مراقب باشند که متخصص در اسکولیوز را انتخاب کنند. دریافت درمان کایروپراکتیک از یک غیر متخصص می تواند علائم را بدتر کند.

    عمل خمیدگی ستون فقرات

    برای درمان خمیدگی ستون فقرات روش های جراحی متفاوتی وجود دارد، اما رایج ترین نوع جراحی فیوژن خلفی ستون فقرات با ابزار دقیق (ایمپلنت مصنوعی) است. در این روش، جراح ارتوپد برشی از پشت ایجاد می‌کند و اساساً با استفاده از تراشه‌های استخوان، مهره‌ها را به هم جوش می‌دهد. این تراشه های استخوان ممکن است:

    اتوگرافت – از جای دیگری در بدن خود بیمار گرفته شده است.

    شکستگی و ترومای ستون فقرات چیست؟

    آلوگرافت – از اهداکنندگان از طریق بانک استخوان تهیه می شود.

    سپس ستون فقرات توسط قلاب ها، پیچ ها یا سایر ابزار دقیق در یک راستا نگه داشته می شود. هنگامی که فیوژن کامل شد، ایمپلنت ها دیگر عملکردی ندارند، اما برای اجتناب از نیاز به جراحی اضافی در جای خود رها می شوند.

    در طی این عمل، استخوان‌های کوچک ستون فقرات که منحنی هستند، جوش می‌خورند. با بهبودی پشت فرزندتان، این مهره ها یک استخوان مستقیم را تشکیل می دهند. از آنجایی که رشد در این ناحیه از ستون فقرات متوقف شده است، منحنی آن دیگر نباید تغییر کند. این عمل به پیوند استخوان نیاز دارد و ممکن است بین 4 تا 8 ساعت طول بکشد.

    انواع اسکولیوز

    خمیدگی ستون فقرات بر اساس میزان انحنا به انواع مختلفی طبقه بندی می شود:

    • اسکولیوز ایدیوپاتیک

     علت یا منشا آن ناشناخته است. این شایع ترین نوع اسکولیوز است. اغلب در نوجوانان ایجاد می شود (که به عنوان اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان شناخته می شود). هنگامی که خمیدگی ستون فقرات به دلایل ناشناخته در بزرگسالانی که سابقه این بیماری را ندارند ایجاد می شود، به آن اسکولیوز de novo می گویند .

    • اسکولیوز مادرزادی:

    استخوان‌های ستون فقرات در بدو تولد به‌طور غیرطبیعی به پهلو خمیده می‌شوند.

    • اسکولیوز عصبی عضلانی:

    انحنای علامت یک بیماری جداگانه و سیستمیک است که بر سیستم عصبی و سیستم عضلانی تأثیر می گذارد، مانند فلج مغزی ، نوروفیبروماتوز ، دیستروفی عضلانی، فلج. این نوع اسکولیوز اغلب انحناهای پیچیده ای مانند وضعیت کیفوز روی هم ایجاد می کند.

    • اسکولیوز دژنراتیو:

    این نوع اسکولیوز در بزرگسالان مسن‌تر به دلیل ساییدگی مفاصل یا دیسک‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود.

    عوامل موثر بر تعیین نوع درمان خمیدگی ستون فقرات

    پزشک هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه های درمانی عوامل زیر را در نظر می گیرد:

    • جنسیت: زنان بیشتر از مردان به اسکولیوز مبتلا می شوند که به تدریج بدتر می شود.
    • شدت منحنی: نوع و شدت منحنی ممکن است بر نحوه پیشرفت آن تأثیر بگذارد. انحناهای S شکل در افراد مبتلا به خمیدگی ستون فقرات ایدیوپاتیک معمول است، در حالی که منحنی های C شکل در بین افراد مبتلا به اسکولیوز عصبی عضلانی رایج تر است.
    • موقعیت انحنا: انحنای قسمت مرکزی ستون فقرات بیشتر از انحنای قسمت پایین یا بالا بدتر می شود.
    • بلوغ استخوان: اگر رشد استخوان های فرد متوقف شده باشد، خطر بدتر شدن آن کمتر است. بریس ها در حالی که استخوان ها هنوز در حال رشد هستند، موثرتر هستند.
    تشخیص روش درمان خمیدگی ستون فقرات

    نتیجه گیری

    در این مقاله در رابطه با خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز صحبت کردیم. عوامل مختلف موثر بر خمیدگی را بررسی کردیم. همچنین انواع نحوه درمان این بیماری را مورد بررسی قرار داریم. بهتر است هنگام مشاهده هر گونه تفاوت در ستون فقرات خود یا کودکانتان هر چه سریع تر اقدام به درمان نمایید تا خمیدگی ستون فقرات را در سطوح پایین تر برطرف کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 − 3 =