preloader
گردن درد عصبی چیست؟ علت، علائم

گردن درد عصبی چیست؟ علت، علائم

  • خانه
  • -
  • دانستنی ها
  • -
  • گردن درد عصبی چیست؟ علت، علائم
گردن درد عصبی چیست؟ علت، علائم
  • گردن درد عصبی ناشی از تحریک یا فشار بر اعصاب در منطقه گردن است که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. این نوع درد ممکن است به شدت متفاوتی از خفیف تا شدید باشد و باعث محدودیت در حرکت گردن و ناحیه های مجاور مثل شانه و بالای کمر نیز شود.

    گاهی علت گردن درد نامشخص است و می‌تواند به دلایل گوناگونی ایجاد شود. اگر گردن درد ناشی از عوامل فیزیکی نباشد، ممکن است به دلیل استرس و اضطراب باشد. روش‌های متعددی برای بهبود گردن درد ناشی از استرس وجود دارد، از جمله تغییر در شیوه زندگی. استرس می‌تواند به طرق مختلفی بر بدن تأثیر بگذارد. یکی از عوارض جانبی استرس، درد در ناحیه کمر و گردن است که با گذشت زمان و تکرار استرس، می‌تواند به مشکلات اسکلتی-عضلانی در این نواحی منجر شود.

    زمانی که فرد دچار استرس می‌شود، بدن به طور طبیعی برخی از هورمون‌ها را آزاد می‌کند که این مسئله موجب کاهش توانایی بدن در مقابله با این هورمون‌ها و در نتیجه ایجاد درد و سفتی در عضلات می‌شود. در مجموع، هورمون استرس عملکردهای مختلف بدن را مختل می‌کند. در ادامه، به بررسی گردن درد ناشی از استرس و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

    گردن درد عصبی چیست؟

    گردن درد عصبی ناشی از مسائل عصبی و استرس است. همان‌طور که از نام آن پیداست، می‌توانید با کاهش عصبانیت و استرس این درد را کنترل کنید، زیرا استرس عامل ایجاد گردن درد عصبی است. در هنگام استرس، عضلات شما سفت می‌شوند که باعث افزایش درد گردن می‌شود. اگر تحت شرایط محیطی استرس زیادی به شما وارد شود، ممکن است دچار گردن درد عصبی شوید که این وضعیت می‌تواند به مرور زمان به یک عادت تبدیل شود.

    کمردرد بعد از رابطه جنسی در زنان

    استرس می‌تواند شدت درد را افزایش دهد. برای کنترل استرس روش‌های مختلفی وجود دارد و باید سعی کنید سطح استرس خود را مدیریت کنید. این درد ممکن است زودگذر، شدید یا حتی به صورت سوزن سوزن شدن باشد و به دلیل تحریک ریشه‌های اعصاب نخاعی ایجاد شود. ناحیه درگیر بستگی به عصب تحریک‌شده دارد و ممکن است درد به بازوها و حتی دست‌ها نیز گسترش یابد.

    گردن درد عصبی- دکتر حسین زاده بختوری

    تومور عصب شنوایی

    علائم گردن درد عصبی

    گردن درد عصبی ناشی از استرس و اضطراب می‌تواند تأثیرات مختلفی بر بدن داشته باشد. این درد معمولاً از گردن فراتر رفته و به قسمت‌های فوقانی کمر نیز انتقال می‌یابد. واکنش بدن در برابر استرس، شامل گرفتگی و انقباض عضلانی است.

    • درد مداوم یا شدید در گردن، شانه‌ها یا بخش بالایی کمر
    • درد در ناحیه پشت سر
    • فشار شدید روی مهره هفتم (مهره برجسته پشت گردن)
    • احساس نیاز به چرخش سر و وارد کردن فشار بر روی مفصل گردن
    • شدت درد می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد
    • احساس درد و خستگی در ناحیه شانه‌ها
    • سرگیجه

    این علائم بعد از بروز استرس و اضطراب ظاهر می‌شوند.

    علت گردن درد عصبی

    دلایل گردن درد عصبی عبارتند از:

    • اختلالات روانی و اجتماعی ناشی از فشارهای زندگی
    • افسردگی
    • اضطراب

    درمان گردن درد عصبی

    روش‌های مختلفی برای تسکین گردن درد عصبی وجود دارد و برخی از این روش‌ها را می‌توانید خودتان در منزل انجام دهید. استفاده منظم از این روش‌ها نه تنها به کاهش گردن درد عصبی کمک می‌کند، بلکه موجب تقویت عضلات گردن و بهبود حرکت در این نواحی می‌شود.

    غش کردن یا سنکوپ چیست

    در ابتدا باید توانایی کنترل استرس و اضطراب خود را داشته باشید. اگر افسردگی دارید، به دنبال درمان مناسب باشید. ورزش کردن می‌تواند یکی از راه‌های موثر در درمان گردن درد عصبی باشد. این تمرینات ورزشی موجب حرکت عضلات و بهبود جریان خون می‌شوند. تمرینات مخصوص گردن برای تسکین درد بسیار موثر هستند. البته به علت حساس بودن این ناحیه، حتماً با یک مربی یا پزشک مشورت کنید تا بدانید کدام تمرینات را چگونه انجام دهید. حرکات کششی و فعالیت‌های هوازی می‌توانند در تسکین درد و بهبود جریان خون موثر باشند.

    علاوه بر ورزش، رعایت موارد دیگری نیز مهم است، از جمله داشتن یک رژیم غذایی سالم. مصرف قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند موجب اختلال در خواب شما شود، بهتر است تا حد امکان مصرف آنها را کاهش دهید. همچنین، خودداری از کشیدن سیگار که جریان خون را کند می‌کند و موجب عدم خون‌رسانی مناسب به مهره‌های گردن می‌شود.

    در صورتی که گردن درد دارید، آن را به آرامی حرکت دهید و از بی‌حرکت نگه‌داشتن آن خودداری کنید، زیرا عدم حرکت گردن می‌تواند پس از چند روز موجب سختی در حرکت مجدد آن شود.

    از دیگر روش‌های کاهش استرس می‌توان به یوگا، تنفس عمیق، هنر یا موسیقی اشاره کرد. مخصوصاً گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش که در یوگا استفاده می‌شوند و همچنین صدای آب، دریا و جنگل می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

    برای کاهش استرس، می‌توانید به مراکز ماساژ مراجعه کنید یا از فردی که در این کار تخصص دارد، بخواهید شما را ماساژ دهد. این کار علاوه بر کاهش استرس، درد عضلات را نیز کاهش می‌دهد. همچنین، صحبت کردن در مورد استرس با دیگران می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

    شنا کردن نیز موجب کاهش التهاب و تسکین درد می‌شود. همچنین، دوری از رفتارهایی که باعث درد گردن می‌شوند، مانند بلند کردن اجسام سنگین و نشستن‌های طولانی‌مدت پشت کامپیوتر، اهمیت دارد.

    گردن درد

    تمرینات برای گردن درد عصبی

    سر خود را از حالت عادی خم کنید تا چانه‌تان قفسه سینه را لمس کند. به مدت ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید، سپس سر خود را به حالت اولیه برگردانید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید.

    گردن خود را به سمت شانه خم کنید و بعد از ۵ ثانیه به حالت اولیه برگردید. این حرکت را نیز ۵ بار تکرار کنید.

    سر خود را در حالت عادی نگه دارید به طوری که نگاهتان رو به جلو باشد. سپس سر خود را به سمت راست بچرخانید و بعد به سمت چپ. این حرکت را ۵ بار و هر بار به مدت ۵ ثانیه تکرار کنید.

    نگاهتان به سمت جلو باشد. چانه خود را به سمت جلو بکشید و به مدت ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید، سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را نیز چندین بار تکرار کنید.

    صفحه اینستاگرام دکتر حسین زاده بختوری
    صفحه اینستاگرام دکتر حسین زاده بختوری

    درمان خانگی گردن درد

    کمپرس آب سرد: از کمپرس آب سرد استفاده کنید و آن را حداقل ۱۰ دقیقه، ۳ بار در روز روی محل درد قرار دهید.

    سرکه سیب: پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و آن را در محل گرفتگی قرار دهید. این کار را حداقل ۲ بار در روز انجام دهید.

    ماساژ با روغن اسطوخودوس: پس از گرفتن دوش آب گرم، گردن و اطراف آن را با روغن اسطوخودوس ماساژ دهید.

    درمان گردن درد

    در صورت بحرانی بودن وضعیت، ممکن است با تشخیص پزشک نیاز به جراحی داشته باشید.

    علاوه بر آن، می‌توانید درمان را از طریق موارد زیر آغاز کنید:

    • درمان فیزیکی
    • مصرف دارو
    • مراقبت کایروپراکتیک
    • طب سوزنی
    • گیاه‌درمانی
    • ماساژ
    • یوگا و پیلاتس

    دکتر بختوری بهترین متخصص مغز و اعصاب

    “با دکتر حسین زاده بختوری، اعتمادی به آینده سالمتان”

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 4 =