همی فاسیال اسپاسم
  • اسپاسم نیمه صورت (پرش صورت)

اسپاسم نیمه صورت ( Hemifacial Spasm ) یک بیماری مزمن است که باعث انقباض غیرارادی صورت می شود. هیچ درمانی برای اسپاسم نیمه صورت وجود ندارد اما بیشتر افراد می توانند علائم را از طریق دارو، تزریق یا جراحی تسکین دهند. همچنین می توانید با استراحت زیاد و کاهش استرس علائم را به حداقل برسانید.

اسپاسم نیمه صورت چیست؟

اسپاسم همی فاسیال یک اختلال عصبی است. باعث انقباضات غیر ارادی عضلات (اسپاسم) در یک طرف (همی-) صورت (فاسیال) می شود.

چه کسانی ممکن است دچار اسپاسم نیمه صورت شوند؟

هم مردان و هم زنان ممکن است دچار اسپاسم نیمه صورت شوند. زنان بالای 40 سال بیشتر به این عارضه مبتلا هستند.

علت اسپاسم نیمه صورت چیست؟

اسپاسم نیمه صورت به دلیل فشرده شدن اعصاب صورت رخ می دهد. اعصاب اعضایی هستند که تکانه های الکتریکی را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر می فرستند. این شبکه سیگنال های الکتریکی سیستم عصبی شما را تشکیل می دهد.

علل، علائم و درمان اختلال ادم مغزی

بیشتر اوقات، پرش به این دلیل رخ می دهد که یک رگ خونی (لوله ای که خون را در سراسر بدن حمل می کند) عصب صورت را فشار می دهد. تومورهای خوش خیم (نه سرطانی) سر و گردن نیز ممکن است بر روی اعصاب فشار بیاورند.

گاهی اوقات، پرش های صورت هیچ دلیل واضحی ندارند. هنگامی که هیچ علت شناخته شده ای وجود ندارد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این بیماری را اسپاسم نیمه صورت ایدیوپاتیک می نامند.

علائم اسپاسم نیمه صورت چیست؟

معمولاً، اولین علامت اسپاسم نیمه صورت، متناوب پرش چشم است. انقباض چشم معمولاً نشان دهنده یک مشکل سلامتی نیست. اگر دچار اسپاسم نیمه صورت هستید، انقباض چشم به انقباض در سایر قسمت‌های صورت تبدیل می‌شود.

با اسپاسم نیمه صورت، پرش می تواند دهان را به یک طرف بکشد. با گذشت زمان، پرش به طور مداوم رخ می دهد. اسپاسم ممکن است زمانی که استرس یا خسته هستید بدتر شود.

تشخیص و آزمایشات اسپاسم نیمه صورت

اسپاسم نیمه صورت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما یک معاینه عصبی برای تشخیص اسپاسم نیمه صورت انجام خواهد داد. معاینات عصبی به ارزیابی عملکرد مغز شما کمک می کند. احتمالاً تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) خواهید داشت. MRI از امواج رادیویی و آهنرباها برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می کند.

مدیریت و درمان اسپاسم نیمه صورت

اسپاسم همی صورت چگونه درمان می شود؟

بسته به شدت علائم، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است توصیه کند:

• داروی خوراکی.
    • تزریق سم بوتولینوم نوع A (Botox®).
    • عمل جراحی.

داروهای خوراکی اسپاسم نیمه صورت چیست؟

اگر علائم شما خفیف باشد، ممکن است داروی خوراکی اولین خط درمان باشد. این داروها سیگنال های الکتریکی مغز را که باعث اسپاسم می شود، قطع می کنند. داروهای خوراکی رایج عبارتند از:

• کاربامازپین (Tegretol®).
    • کلونازپام (Klonopin®).
    • باکلوفن (Lioresal®).
    روش های تشخیص انواع تومور نخاع

عوارض جانبی داروهای خوراکی برای اسپاسم نیمه صورت چیست؟

داروهای اسپاسم همی صورت ممکن است عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​ایجاد کنند، مانند:

• مشکلات هوشیاری .
    • خواب آلودگی.
    • تهوع.
    • بثورات پوستی.

تزریق سم بوتولینوم چیست؟

برای اکثر افراد، تزریق سم بوتولینوم موثرترین درمان برای اسپاسم نیمه صورت است.

یک جراح مغز و اعصاب از یک سوزن کوچک برای تزریق مقدار کمی سم بوتولینوم در اطراف ماهیچه های آسیب دیده صورت استفاده می کند. این تزریق ها به طور موقت عضلات را ضعیف می کند و اسپاسم را متوقف می کند. اکثر افراد هر سه تا شش ماه یکبار نیاز به تزریق دارند.

عوارض تزریق برای اسپاسم نیمه صورت چیست؟

در سه روز اول پس از تزریق سم بوتولینوم (مانند بوتاکس)، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• سوزش چشم.
    • افتادگی پلک.
    • ضعف موقت صورت

همی فاسیال اسپاسم

در حین جراحی اسپاسم نیمه صورت چه اتفاقی می افتد؟

فشار دادن رگ خونی روی عصب صورت ممکن است باعث اسپاسم شود. در این مورد، جراح مغز و اعصاب ممکن است جراحی کاهش فشار میکروواسکولار (MVD) را توصیه کنند.

در جراحی MVD، جراح از یک صفحه کوچک برای تسکین فشار استفاده می کند. اسپاسم های صورت را متوقف می کند. در طول عمل جراح:

• قسمت کوچکی از جمجمه را بلند می کند.
    • رگ خونی را که روی عصب صورت شما فشار می آورد را شناسایی می کند.
    • یک صفحه تفلون بین عصب و رگ خونی قرار می دهد.
    • جمجمه را با یک صفحه فلزی کوچک و پیچ می بندد.

عوارض جراحی اسپاسم نیمه صورت چیست؟

افرادی که برای اسپاسم نیمه صورت جراحی MVD انجام می دهند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• کاهش شنوایی.
    • ضعف صورت.
    تومورهای ستون مهره و نخاع

آیا درمانی برای اسپاسم نیمه صورت وجود دارد؟

هیچ درمان تضمینی برای اسپاسم نیمه صورت وجود ندارد. برای اکثر افراد، علائم با درمان بهبود می یابند یا از بین می روند.

جلوگیری

چگونه می توانم از اسپاسم نیمه صورت جلوگیری کنم؟

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از اسپاسم نیمه صورت وجود ندارد.

چه شرایطی با اسپاسم نیمه صورت مرتبط است؟

برخی از بیماری ها علائمی مانند اسپاسم نیمه صورت دارند. شرایطی که بر اعصاب صورت تأثیر می گذارد عبارتند از:

• فلج بل.
    • تومورهای سر و گردن، که ممکن است خوش خیم (نه سرطانی) یا سرطان سر و گردن باشند.
    • نورالژی سه قلو.

چشم انداز / پیش آگهی

آیا اسپاسم نیمه صورت یک بیماری موقتی است یا مزمن؟

اسپاسم همی صورت معمولاً یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است.

آیا اسپاسم نیمه صورت پس از درمان برمی گردد؟

اگر داروی خوراکی یا درمان تزریقی را انتخاب کنید، باید درمان را طولانی مدت ادامه دهید. اگر درمان را متوقف کنید، اسپاسم شما ممکن است عود کند.

جراحی معمولا علائم اسپاسم نیمه صورت را برطرف می کند. اما، حتی با جراحی، احتمال بازگشت انقباضات وجود دارد.

چگونه می توانم به بهترین شکل یاد بگیرم که با اسپاسم نیمه صورت کنار بیایم؟

اگر اسپاسم نیمه صورت دارید، می توانید علائم خود را با موارد زیر به حداقل برسانید:

• جلوگیری از خستگی.
    • محدود کردن کافئین و سایر محرک‌ها.
    • مدیریت اضطراب.
    • به حداقل رساندن استرس.

نتیجه گیری

اسپاسم همی فاسیال یک بیماری مزمن عصبی عضلانی است. اسپاسم نیمه صورت باعث تکان خوردن می شود که نمی توانید آن را در یک طرف صورت کنترل کنید. معمولا علائم از اطراف چشم شروع شده و به سمت پایین حرکت می کنند. هیچ درمان همیشگی وجود ندارد، اما دارو، تزریق سم بوتولینوم یا جراحی می تواند به کنترل علائم شما کمک کند. شما و پزشک جراح مغز و اعصاب می‌توانید با هم کار کنید تا بهترین روش درمانی خود را انتخاب کنید.