• دانستنی ها
فشار مغز ( فشار داخل جمجمه ای )
  • فشار داخل جمجمه ای (IH) افزایش فشار در اطراف مغز است. این موضوع می تواند به طور ناگهانی رخ دهد، به عنوان مثال، در نتیجه یک ضربه شدید به سر ، سکته مغزی یا پارگی آنوریسم مغزی . همچنین این موضوع می تواند ناشی از شرایطی باشد که بر مغز شما تأثیر می گذارد، مانند آبسه مغزی ، تومور مغزی ، مننژیت یا آنسفالیت .

IH همچنین می تواند به عنوان عارضه بیماری دیگری مانند فشار خون بالا ایجاد شود. درمان این نوع IH به علت آن بستگی دارد.

گاهی اوقات هیچ دلیل واضحی برای ایجاد فشار در اطراف مغز وجود ندارد. افزایش فشار بدون علت شناخته شده به عنوان فشار خون داخل جمجمه ایدیوپاتیک شناخته می شود.

این مقاله درباره فشار خون ایدیوپاتیک داخل جمجمه ای است.

علائم فشار بالا داخل جمجمه

علائم فشار بالا داخل جمجمه (IH) می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سردرد ضربان دار مداوم که ممکن است در هنگام صبح یا هنگام سرفه یا زور زدن بدتر شود. ممکن است هنگام ایستادن بهبود یابد
    • از دست دادن موقت بینایی – دید شما ممکن است برای چند ثانیه تاریک یا “خاکستری” شود. این مشکل می تواند با سرفه، عطسه یا خم شدن ایجاد شود
    • احساس ناخوشی و بیمار بودن
    • احساس خواب آلودگی
    • احساس تحریک پذیری
    • دیدن نور روشن، دشوار یا دردناک است (فوتوفوبیا)
    • شنیدن صدای ریتمیک ضربان دار در گوش (وزوز گوش صدا دار)
    • مشکل در حفظ هماهنگی و تعادل
    • سردرگمی ذهنی
    • از دست دادن حواس یا ضعف
    سکته مغزی

برای علائم زیر اقدام فوری مورد نیاز است:

• اگر هر یک از علائم زیر را دارید با اورژانس تماس بگیرید :
    • این علائم به سرعت ظاهر می شوند، مانند سردرد شدید ناگهانی، تغییر در بینایی، گیجی یا ضعف
    • اخیراً دچار آسیب سر شده اید
    • شما درجه حرارت بالا دارید یا به طور کلی احساس ناخوشی می کنید

تشخیص فشار بالا داخل جمجمه

در صورت داشتن علائم افزایش فشار روی مغز، مانند مشکلات بینایی و سردرد، پزشک عمومی ممکن است به فشار بالا داخل جمجمه ای (IH) مشکوک شود. اگر پزشک عمومی فکر کند شما IH دارید، شما را به یک متخصص مغز و اعصاب بیمارستان ارجاع می دهد. ممکن است چندین آزمایش مختلف برای تشخیص IH داشته باشید، مانند:

• معاینه ای برای بررسی عملکردهایی مانند قدرت عضلانی، رفلکس ها و تعادل. هر مشکلی می تواند نشانه ای از مشکل در مغز یا اعصاب شما باشد
    • ارزیابی چشم و بینایی شما
    • سی تی اسکن یا اسکن MRI از مغز شما
    • گرفتن نمونه مایع مغزی نخاعی از کمر ، که در آن یک سوزن به ستون فقرات شما وارد می شود تا فشار بالای مایعی که مغز و نخاع شما را احاطه کرده است بررسی شود.

IHایدیوپاتیک ممکن است در صورتی تشخیص داده شود که فشار روی مغز شما افزایش یافته باشد و علت دیگری پیدا نشود.

درمان فشار بالا داخل جمجمه ای ایدیوپاتیک

درمان های فشار بالا داخل جمجمه ایدیوپاتیک (IH) می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کاهش وزن:  اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن اغلب می تواند به کاهش علائم شما کمک کند و گاهی اوقات ممکن است به طور کلی آنها را تسکین دهد
    • قطع هر دارویی که ممکن است باعث علائم شما شود
    • داروی حذف کننده مایع اضافی از بدن (ادرار آور)
    • دارویی برای کاهش تولید مایع مغزی نخاعی در مغز شما
    • یک دوره کوتاه داروی استروئیدی برای تسکین سردرد و کاهش خطر از دست دادن بینایی
    • گرفتن نمونه مایع مغزی نخاعی از کمربه طور  منظم برای برداشتن مایع اضافی از نخاع و کمک به کاهش فشار روی مغز شما
    غده هیپوفیز و تومورهای هیپوفیز

عمل جراحی

اگر درمان های بالا کمکی نکردند، به ویژه اگر بینایی شما بدتر شد یا در معرض خطر از دست دادن بینایی هستید، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

انواع اصلی جراحی برای IH ایدیوپاتیک عبارتند از:

جراحی شانت :

یک لوله نازک و قابل انعطاف در فضای پر از مایع در جمجمه یا ستون فقرات شما وارد می شود تا مایع اضافی را به قسمت دیگری از بدن شما هدایت کند.

فنستراسیون غلاف عصب بینایی:

لایه محافظ اطراف عصب بینایی شما (عصبی که چشم را به مغز متصل می کند) باز می شود تا فشار روی آن کاهش یابد و مایع تخلیه شود.

این روش ها می توانند علائم شما را تسکین دهند، اما خطر عوارض بالقوه جدی را نیز به همراه دارند. با جراح در مورد اینکه عمل شما شامل چه چیزی است و چه خطراتی دارد صحبت کنید.