preloader
عوارض جراحی آنوریسم مغز چیست

عوارض جراحی آنوریسم مغز چیست

  • خانه
  • -
  • جراحی مغز و اعصاب
  • -
  • عوارض جراحی آنوریسم مغز چیست
عوارض جراحی آنوریسم مغز چیست
  • آنوریسم مغز بیماری است که درمان آن نیاز به جراحی دازد. اما جراح آنوریسم مغز عوارض جراحی آنوریسم مغز را قبل از انجام به بیماران گوشزد می‌کند.

    در این مقاله قصد داریم تا عوارض جراحی آنوریسم مغز را به شما بگوییم تا در صورت نیاز به انجام جراحی برای درمان آنوریسم خود، عوارض احتمالی را بدانید و در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید.

    تصویر آنوریسم مغز

    آنوریسم مغز چیست؟

    آنوریسم یک برجستگی در رگ خونی است که به دلیل ضعف و تحلیل رفتگی در محلی منشعب می‌شود.

    در واقع زمانی که خون با فشار از درون رگ خونی تضعیف شده عبور می‌کند، موجب می‌شود که ناحیه کوچک و بالونی شکلی به سمت خارج دیواره برآمده شود.

    در جهت تکمیل مطالب فوق، باید گفت: انوریسم امکان دارد در هر رگ و دیواره خونی از بدن ایجاد شود. ولی تشکیل آنوریسم در دو جای بدن بیشتر به چشم خورده است.

    اولین محلی که به صورت رایج آنوریسم در آن دیده می‌شود، مغز و سپس سرخرگی که خون تصفیه شده را از قلب به سایر نقاط بدن حمل و منتقل می‌کند. و عوارض جراحی آنوریسم مغز تنها به این نقاط محدود نمی‌شود. و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

    آنوریسمی که داخل رگ های مغز ایجاد می‌شود، انوریسم درون جمجمه ای یا مغزی نام دارد.

    این نوع از آنوریسم پس از ترکیدن موجب ایجاد شدن خونریزی عنکبوتیه می‌شود که خود به تنهایی موجب بروز آسیب های جدی و مختل کننده در روند فعالیت مغز خواهد شد.

    از علائمی که درصد پارگی آنوریسم مغزی ایجاد می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • استفراع
    • عدم سهولت بینایی در نور که عوارض جراحی آنوریسم را در پی خواهد داشت
    • گرفتگی عضلات گردن
    • سردرد ناگهانی، این نوع سردرد مانند درد ضربه خوردن به سطح جمجمه می‌باشد به گونه ای که فرد از درد توان بینایی را در خود نمی‌بیند.
    • برخی از افرادی که پس از دچار شدن به این بیماری زنده می‌مانند دچار ناتوانی های بسیاری خواهند شد.
    نشت مایعات مغزی (CSF) چیست؟

    آنوریسم مغزی از آن دسته بیماری هایی شناخته شده است که در صورت رویت یکی از این علائم، اورژانسی تلقی می‌شود.

    پزشکانی در حال بررسی عکس و عوارض جراحی آنوریسم مغز

    افرادی که باید نگران عوارض جراحی آنوریسم مغز باشند

    در درجه اول عوامل موثر بر جراحی آنوریسم مغزی عبارتند از سن، سابقه پزشکی بیمار، موقعیت و اندازه آنوریسم می‌باشد.

    البته در اکثر مواقع تمامی آنوریسم های ایجاد شده نیازمند به جراحی نیستند. ولی در شرایط حساس و اورژانسی بیمار نیازمند به جراحی آنوریسم مغزی خواهد شد.

    علاوه بر مطالب فوق، فردی که مبتلا به آنوریسم مغزی و فشار خون بسیار بالا باشد درصد پاره شدن آنوریسم آن افزایش پیدا کرده و سریعا باید تحت درمان قرار گیرد و عوارض جراحی آنوریسم مغز بیشتر او را تهدید می‌کند.

    از نظر برخی از پزشکان تا زمانی که آنوریسم مغزی بسته نشده باشد خطر پاره شدن آن بیمار را تهدید می کند و فرد به صورت اورژانسی به جراحی آنوریسم مغزی نیازمند خواهد بود.

    البته در شرایطی که خطر پارگی آنوریسم کم است فرد مبتلا مجبور به چکاپ مداوم می باشد و در صورت عدم پیشرفت آنوریسم نیازی به جراحی نیست.

    جراحی آنوریسم مغزی

    چگونگی جراحی آنوریسم مغزی

    در شرایط حاد بیمار و خطر پارگی انوریسم ایجاد شده از طریق دو روش می توان فرد را جراحی کرد. روش های مذکور شامل درمان جراحی باز و درمان از داخل رگ می شود. که عوارض جراحی آنوریسم مغز برای هرکدام متفاوت است.

    البته در چند دهه گذشته تنها روش جراحی باز بوده که جان بیماران بیشماری را نجات داده است.

    در این جراحی ابتدا جمجمه بیمار را باز می‌کنند تا دستیابی به محل قرار گرفتگی آنوریسم مغزی ایجاد شده داشته باشند. سپس پرده های اطراف مغز را زیر دید میکروسکوپ قرار می دهند تا محل دقیق آنوریسم را بیابند.

    مهمترین نشانه ها و علائم تومور مغز

    پس از گذار از این مراحل، با وسیله ای به نام کلیپس آنوریسم که جنسی فلزی دارد، گردن برآمدگی ایجاد شده را فشار می دهند تا جریان خون را در آن متوقف کنند.

    در طول انجام جراحی آنوریسم مغزی به صورت باز این نکته اهمیت دارد که فرد جراح از صدمه رساندن به رگ های عروقی و بافت های مغزی جلوگیری کند.

    روش دیگری که برای درمان آنوریسم مغزی انجام می گیرد، آنژیوگرافیک نام دارد.

    در این نوع روش از جراحی آنوریسم مغزی، ابتدا لوله بسیار نازک و ظریف آنژِیوگرافی به عروق مغزی سپس به آنوریسم ایجاد شده رسانده می شود.

    پس از انجام این مرحله، سیمی فنری با نام کویل به داخل آنوریسم فرستاده می شود. این روند تا زمانی که فنر تماما داخل آنوریسم را اشغال کند ادامه می یابد.

    در نتیجه جریان داخل آنوریسم مغزی کاهش می یابد و به حالت لخته ای از خون در می آِید.

    بیشتر بخوانید: جراحی آنوریسم مغزی چگونه انجام می‌شود

    پزشکان در حال انجام جراحی آنوریسم مغزی

    عوارض جراحی آنوریسم مغزی

    ابتدا باید توجه داشت که شرایط افراد مبتلا با آنوریسم مغزی دارای تفاوت های بسیاری می باشد. همچنین هر دو روش دارای عوارض مشهود و مخصوص به خود هستند.

    اینکه کدام یک از روش های معرفی شده برای بیماران بهتر است وابسته به دلایلی می‌باشد. اول آنکه موقعیت آنوریسم در بدن بیمار کجا قرار دارد، دوم آنکه انجام روش جراحی منتخب با سایر بیماری های فرد تداخل نداشته باشد و موجب بروز بیماری های بیشتر برای فرد مذکور نشود.

    در برخی شرایط انجام جراحی آنوریسم باز برای بیمار بهتر صورت می‌گیرد. در بعضی افراد روش آنژیوگرافی پاسخگو است و در برخی از بیماران انجام هردو روش مانعی ندارد.  در این حالت همه چیز وابسته به انتخاب دکتر و بیمار می باشد.

    گسترش و شیوع انواع تومورهای مغزی

    از عوارض جراحی آنوریسم مغز در حالت باز می توان به احتمال ایجاد عفونت در جمجمه یا سایر نقاط باز شده سر اشاره کرد.

    همچنین در این روش امکان دارد فرد جراح توانایی آن را نداشته باشد جلوی خون ریزی را بگیرد. این مسئله برای جان بیمار تهدیدی بزرگی به حساب می آید.

    از عوارض جراحی آنوریسم مغز به حالت آنژیوگرافی، می توان به احتمال پارگی آنوریسم در هنگام عمل اشاره کرد. اگر در شرایطی این اتفاق رخ دهد دسترسی به محل خون ریزی غیرممکن خواهد بود. علاوه بر اینکه جلوگیری از خون ریزی داخل رگ بسیار سخت تر است.

    به دلیل اینکه در روش جراحی آنوریسم باز مسیر تردد خون بسته می شود. امکان بازگشت بیماری برای فرد وجود ندارد ولی همانطور که گفته شد در روش دوم امکان بازگشت بیماری برای فرد مبتلا وجود دارد.

    در صورت هرگونه سوال و رزرو نوبت برای معاینه حضوری می‌توانید با مطب دکتر بختوری در ارتباط باشید.

    تلفن تماس: 02188884548 

    نتیجه

    در این مقاله درباره عوارض جراحی آنوریسم و خود بیماری و نحوه درمان آن با شما صحبت کردیم.

    باید بدانید که عوارض جراحی آنوریسم برای هرکسی متفاوت است. و باید قبل از انجام جراحی حتما پزشک خود را از بیماری های خود مطلع کنید.

    سوالات متداول

    • آیا آنوریسم مغزی باعث مرگ می‌شود؟

    آنوریسم زمانی باعث مرگ می‌شود که فرد علائم خود را نادیده بگیرد. و درمان به موقع انجام نشود.

    • عمل آنوریسم مغزی چقدر طول می‌کشد؟

    محل انجام آنوریسم و میزان وخامت آن مدت زمان متفاوتی را برای درمان خواهد داشت. اما مدت زمان جراحی حداقل 2 ساعت خواهد بود.

    منابع: webmd , brainandspineni

    دکتر بختوری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    9 + 17 =