preloader
کاربردی ترین روش های درمان کایفوز کدامند

کاربردی ترین روش های درمان کایفوز کدامند

  • خانه
  • -
  • بیماری ها
  • -
  • کاربردی ترین روش های درمان کایفوز کدامند
کاربردی ترین روش های درمان کایفوز کدامند
  • تمام استخوان های سالم که ستون فقرات انسان را شکل می دهند، شبیه استوانه ای هستند که در یک ستون بر روی هم قرار گرفته اند. کایفوز زمانی اتفاق می افتد که مهره های قسمت بالایی، گوی شکل تر شوند. درمان کایفوز، به روش های مختلفی انجام می شود و این نوع بیماری بیشتر در زنان سن بالا رخ می‌دهد.

    تصویر 3 بعدی فردی که نیازمند درمان کایفوز است

    کایفوز چیست؟

    کایفوز یک نوع بیماری در ستون فقرات است که در افراد مبتلا به این نوع بیماری، ستون فقرات بیش از حد متوسط به سمت بیرون خم خواهد شد و در نتیجه قسمت پشت بیش از حد گرد به نظر می رسد.

    این نوع بیماری با ایجاد کردن انحنا در ستون فقرات، باعث می شود که فرد خمیده به نظر برسد که مردم گاهی اوقات آن را قوز یا پشت گرد می نامند.

    در حالت عادی، ستون فقرات انحنای طبیعی دارد که این انحنا از وضعیت بدن ما حمایت می کند و باعث می‌شود که صاف بایستیم.

    اما انحنای بیش از حد بر وضعیت بدن تاثیر می گذار و ایستادن را دشوار خواهد کرد و آن وقت است که درمان کایفوز باید انجام شود.

    یک آقایی که به کایفوز دچار شده است

    علائم ابتلا به کایفوز

    اولین علائم یک انحنای رو به جلو و قابل مشاهده در قسمت بالایی ستون فقرات است. در این مواقع باعث می‌شود که قسمت های بالایی پشت خمیده به نظر برسد و شانه ها به سمت راست گرد شوند.

    علائم دیگر ابتلا به کیفوز، عبارت است از: کمر درد، سفت شدن قسمت بالایی پشت، گرد شدن پشت، همسترینگ سفت و مشاهده این علائم باعث مراجعه به جراح ستون فقرات و درمان کایفوز می‌شود.

    تومور پرولاکتینوما در هیپوفیز: توموری چند برابر غده

    انواع کایفوز

    کایفوز تنها یک مدل نیست و انواع مختلفی دارد که دانستن هرکدام به درمان آن کمک می‌کند. انواع کایفوز عبارتند از:

    نمایی از کایفوز وضعیتی که نیازمند درمان کایفوز است

    کایفوز وضعیتی

    شایع ترین نوع کایفوز است که بیشتر در سن جوانی رخ می دهد. خم شدن با وضعیت نامناسب باعث می شود که رباط ها و ماهیچه ها کشیده شوند. این نوع کشش، مهره ها را از وضعیت طبیعی خود خارج می کند و باعث می شود که شکل گرد در ستون فقرات ایجاد شود.

    خانمی که به Schuerman kyphosis دچار شده

    کایفوز شوئرمن

    این نوع کافیوز زمانی اتاق می افتد که مهره ها دارای شکل متفاوتی باشند. مهره ها به جای اینکه مستطیل شکل باشند، شکل گوه ای خواهند داشت. شکل استخوان های گوه ای شکل، به سمت جلو خم می شود و بیشتر در پسران جوان این نوع کایفوز رخ می دهد.

    تصویر اشعه ایکس کایفوز مادرزادی یک خانم که نیازمند درمان کایفوز است

    کایفوز مادرزادی

    افراد مبتلا به کایفوز مادرزادی، از هنگام تولد استخوان های آنها به شکل صحیح رشد نمی کند. این نوع بیماری ممکن است در سنین پایین نیاز به جراحی داشته باشد، تا وضعیت بیمار بدتر نشود؛ زیرا ممکن است بر قلب و کلیه های افراد تاثیر داشته باشد.

    روش های درمان کایفوز

    درمان کایفوز روش های متفاوتی دارد که متخصص با توجه به نوع و شدت کایفوز نوع درمان مناسب را تجویز می‌کند.

    فردی که بریا درمان کایفوز ورزش میکند

    مسکن و ورزش

    اگر این بیماری متوسط تا خفیف باشد، ممکن است که با داروی های مسکن و انواع ورزش ها بتوان آن را کنترل نمود. مسکن هایی مانند ایبوپروفن، پاراستامول می تواند به تسکین کمر درد کمک کند. همچنین ورزش های منظم و یک دوره فیزیوتراپی هم ممکن است برای تقویت ستون فقرات مناسب باشد.

    عمل جراحی

    روش جراحی فقط برای کایفوز های شدید توصیه می شود. معمولا در مواقعی نیاز به جراحی است که انحنای ستون فقرات بسیار مشخص باشد، همراه با درد شدید باشد که با دارو قابل درمان نباشد یا هنگامی که بر روی تنفس فرد تاثیر گذاشته باشد.

    سندرم کوشینگ چیست؟

    مهره های کمر سالم در مقایسه با کایفوز

    علل ایجاد شدن کایفوز

    کایفوز علل مختلفی دارد که برای درمان کایفوز پزشک ابتدا علت را جویا می‌شود و سپس به درمان آن می‌پردازد.

    • شکستگی: مهره های شکسته شده ممکن است باعث به وجود آمدن انحنا در ستون فقرات شود.
    • پوکی استخوان: این اختلال که باعث نازک شدن استخوان می شود، ممکن است که در ستون فقرات انحنایی را به وجود آورد. پوکی استخوان ممکن است با شکستکی استخوان ها هم در ارتباط باشد. این علل معمولا در زنان مسن بیشتر مشاهده می شود.
    • تخریب دیسک: دیسک های نرم و دایراه ای شکل، که بین ستون فقرات قرار دارند، با افزایش سن خشک و کوچک می شوند که معمولا باعث ایجاد کایفوز خواهد شد.
    • بیماری شوئرمن: این بیماری که کایفوز شوئرمن هم نامیده می شود، معمولا در اثر جهش رشدی که قبل از بلوغ رخ می دهد، شروع خواهد شد. پسران بیشتر از دختران به این علت دچار کایفوز خواهند شد.
    • نقائص هنگام تولد: استخوان های ستون فقرات که هنگام تولد به خوبی رشد نمی کنند، ممکن است باعث کایفوز شوند. درمان کایفوز در این حالت بیشتر به صورت جراحی انجام می شود.
    • سندرم ها: کایفوز در کودکان همچنین ممکن است با انواع سندرم ها مثل اهلرز دانلوس و سندرم مارفان همراه باشد.
    • سرطان: سرطان موجود در ستون فقرات معمولا باعث ضعیف شدن مهره شده و فرد دچار این بیماری خواهد شد.

    کمر درد یک مرد بخاطر کایفوز

    عوارض ناشی از کایفوز

    • مشکلات تنفسی: کایفوز شدید، ممکن است به ریه ها فشار وارد کند و در این صورت باعث می شود که فرد دچار مشکلات تنفسی شود.
    • عملکرد فیزیکی محدود: به دلیل اینکه کایفوز، استخوان و عضلات را ضعیف می کند، هنگام راه رفتن، نشستن و سایر فعالیت های دیگر فرد را محدود می کند.
    • مشکلات گوارشی: کایفوز شدید، ممکن است که دستگاه گوارش فرد را دچار اختلال کند. در این صورت فرد دچار مشکلاتی مثل رفلکس اسید و مشکل در بلع خواهد شد.
    • مشکلات شکل بدن: افراد مبتلا شده به کایفوز مخصوصا جوانان، ممکن است که به دلیل داشتن کمر گرد دچار اختلالاتی شوند.
    تومور چیست و چگونه ایجاد می شود؟

    بررسی یک پزشک برای درمان کایفوز

    تشخیص بیماری برای درمان کایفوز

    تشخیص دادن این بیماری در درمان کایفوز خیلی موثر خواهد بود. بیماری کایفوز معمولا در جوانان، افراد بالای 40 سال و زنان رایج می باشد. معمولا تشخیص دادن کایفوز توسط پزشک متخصص انجام می شود.

    پزشک ممکن است که از بیمار بخواهد انواع حرکات کششی و ورزش ها را انجام دهد یا اینکه انواع دارو های مسکن را برای بیمار تجویز کند. پزشک با مشاهده کردن انحنا در ستون فقرات بیمار و میزان شدت آن، انواع درمان ها را به بیمار پیشنهاد خواهد کرد.

    سخن پایانی

    بیماری کایفوز به دلیل انحنا و خم شدن ستون فقرات در افراد ایجاد می شود که در این حالت پشت افراد خمیده می شود. این بیماری معمولا در زنان مسن بیشتر از مردان رخ می دهد.

    این نوع بیماری معمولا به دلیل وضعیت نامناسب بدن، ناخوشایند خواهد بود و اکثر افراد مبتلا به این بیماری به دنبال درمان کایفوز هستند.

    هزینه های درمان در ستون فقرات به شدت بیماری و اثراتی که کایفوز بر روی ستون فقرات بیمار گذاشته است، بستگی خواهد داشت.

    سوالات متداول

    • جراحی کیفوز شوئرمن خطرناک است؟

    خیر، معمولا شوئر من با روش های غیر از جراحی هم درمان می‌شود و حتی اگر نیاز به جراحی باشد، جراحی آن خطرناک نخواهد بود.

    • درمان کیفوز با ورزش امکان پذیر است؟

    بله، درمان انواع کایفوز با انجام ورزش امکان پذیر است. ولی این ورزش ها نباید خودسرانه باشند و تحت نظر متخصص باید انجام شوند.

    منابع: mayoclinic , myclevelandclinic

    دکتر بختوری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 1 =