preloader
شکستگی و ترومای ستون فقرات چیست؟

شکستگی و ترومای ستون فقرات چیست؟

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • شکستگی و ترومای ستون فقرات چیست؟
شکستگی و ترومای ستون فقرات چیست؟
  • شکستگی یا ترومای ستون فقرات چیست؟

    آسیب به قسمت ستون فقرات با آسیب‌های دیگر به سایر اعضا بدن فرق دارد. چرا که آسیب در این ناحیه ممکن است سبب ایجاد مشکلات در نخاع شود‌. بیشترین شکستگی ستون فقرات تحت تاثیر اتفاقاتی مثل انواع تصادفات، ورزش و یا…. است. میزان ترومای ستون فقرات می تواند از مشکل ساده کشیده شدن ماهیچه‌ها تا مشکلات عمیق تر مثل آسیب فلج کننده نخاعی باشد. بر اساس میزان آسیب وارده بر ستون فقرات، میزان درد یا مشکل به وجود آمده در اعضا بدن نیز تفاوت دارد.

    در ادامه مقاله قرار است در مورد انواع شکستگی در ستون فقرات صحبت کنیم و اطلاعاتی در این زمینه در اختیار عموم قرار دهیم. همچنین درباره علائم و نحوه تشخیص ترومای ستون فقرات صحبت خواهیم کرد تا آشنایی بیشتری با این مسئله پیدا کنید.

    تروما ستون فقرات از شدیدترین آسیب‌هایی است که می‌تواند برای افراد رخ دهد. در زمان شکستگی مهرها در ناحیه ستون فقرات به هم فشرده می‌شوند. این شکستگی‌ها ممکن است در اثر تروماهایی مثل تصادف یا تحت تاثیر ضعیف شدن استخوان در افرادی با سن بالا رخ دهد.

    در هنگام شکستگی ستون فقرات از اصلی‌ترین نقاطی که در خطر آسیب قرار دارد قسمت انتهایی یا میانی ستون فقرات است. میزان ترومای ستون فقرات بستگی به میزان آسیب وارده به ستون فقرات دارد که معمولا علت اصلی تروما ضربه خوردن ناگهانی در اثر عوامل مختلف است.

    آشنایی کامل با جراحی زیبایی جمجمه یا کرانیوپلاستی
    ستون فقرات فرد سالم

    علائم ترومای ستون فقرات

    میزان درد خفیف تا شدید در این قسمت از نشانه‌های اصلی شکستگی در ستون فقرات است و این درد در هنگام کار یا حرکت بیشتر می‌شود. هنگامی که نخاع فرد در این شکستگی‌ها درگیر شود، وضعیت نامطلوب تر می‌شود. علائمی مثل مشکل در کارکرد روده ها یا مثانه و یا بی حسی در پاها از نشانه‌های شکستگی در این ناحیه است.

    در مواردی فرد به طور کامل قدرت حرکت یا لمس خود را از دست می‌دهد. همچنین هنگام خوابیدن یا نشستن با مشکلاتی روبرو است. همگی این عوامل ممکن است نشان دهنده شکستگی ستون فقرات باشد.

    تشخیص ترومای ستون فقرات

    افرادی که در آن‌ها شکستگی ستون فقرات رخ دهد، باید سریعا درمان شوند چرا که با گذشت زمان درد بیشتر شده و مشکلات ناشی از شکستگی بیشتر می شود. هنگام مراجعه افراد تصادفی به بیمارستان باید علائم مختلف مثل تنفس و علائم حیاطی، خون ریزی یا تغییر شکل پاها مورد آزمایش قرار بگیرد. به طور کلی باید جز به جز بدن فرد کنترل شود. انواع تست های سیستم عصبی برای کنترل حس یا حرکت پاها صورت می‌گیرد. همچنین رفلاکس فرد باید مورد بررسی قرار گیرد تا از عدم بروز مشکل در سایر نقاط نخاع و اعصاب مطمئن بود.

    بعد از انجام انواع معاینه بدنی و فیزیکی، بررسی بدن فرد با تست های تصویربرداری انجام می‌شود. تست MRI، اشعه ایکس و سی تی اسکن برای بررسی هر گونه آسیب احتمالی تحت تاثیر وجود شکستگی در ستون فقرات انجام می‌شود و کاملاً قابل اطمینان است.

    تشخیص شکستگی در ستون فقرات

    انواع شکستگی ستون فقرات

    شکستگی در این ناحیه در انواع مختلف رخ می‌دهد. این تقسیم‌بندی بر اساس نحوه شکستگی و میزان آسیب صورت می‌گیرد. همچنین از طبقه‌بندی انواع شکستگی های ستون فقرات برای کمک به پزشک در انتخاب نحوه درمان نیز استفاده می‌کنند.انواع شکستگی‌های ستون فقرات شامل سه نوع زیر است:

    شانس زندگی افراد با تومور مغزی چقدر است؟

    شکستگی از نوع خمیدگی شامل دو نوع است:

    شکستگی فشاری : در نوع خمیدگی معمولاً قسمت جلوی ستون فقرات دچار شکستگی می‌شود و ارتفاع میان دو مهره کمتر شده اما در قسمت پشت آسیبی رخ نمی‌دهد. این شکستگی باعث جابجایی استخوان ران میشود و از نظر آسیب دیدگی اعصاب در سطح حداقل قرار دارد. شکستگی فشاری اکثر اوقات در بیماران دارای پوکی استخوان اتفاق می افتد.

    شکستگی های انفجاری محوری : در این شکستگی مهره ستون فقرات از دو سمت عقب و جلو دوتار آسیب می‌شود و میزان ارتفاع آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. نشستن روی پاها در هنگام سقوط از ارتفاع باعث این شکستگی می‌شود. بعضی شکستگی‌ها پایدار و بعضی دیگر ناپایدار هستند.

    شکستگی از نوع واشدگی دارای یک نوع است:

    شکستگی از نوع کشیدگی : در این شکستگی مهره شکسته شده به طور کامل جدا می‌شود. هنگام تصادفات شدید که قسمت بالا بدن به سمت جلو پرت می‌شود و قسمت لگن به دلیل وجود کمربند ثابت می‌ماند.

    شکستگی از نوع چرخشی خود به دو نوع تقسیم می‌شود:

    شکستگی عرضی مهره: این شکستگی در اثر چرخش یا خمیده شدن به سمت طرفین رخ می دهد. معمولاً مشکلی در ثبات ستون فقرات به وجود نمی‌آید.

    شکستگی دررفتگی: این شکستگی باعث آسیب به بافت نرم ستون فقرات می‌شود و در نهایت ممکن است به طناب نخاعی صدمه بزند.

    درمان انواع ترومای ستون فقرات

    برای هر کدام از انواع شکستگی‌های ستون فقرات درمان متفاوتی به کار گرفته می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

    برای درمان شکستگی‌ ستون فقرات از نوع خمیدگی، استفاده از ابزاری مثل عصا یا واکر در زمان ۶ تا ۱۲ هفته تجویز می‌شود. باید کم کم به میزان فعالیت ها افزوده شود تا مانع از آسیب بیشتر  به ستون فقرات شود. زمانی که خمیدگی به سمت جلو در قسمت آسیب دیده خیلی زیاد باشد و یا به اعصاب آسیب رسیده باشد، درمان از طریق جراحی را در نظر می‌گیرند.

    روش انجام جراحی دیسک گردن
    درمان شکستگی ستون فقرات

    اگر شکستگی از نوع واشدگی باشد، زمانی که فقط مهره های ستون فقرات درگیر باشند، استفاده از آتل در زمان حدودا ۱۲ هفته توصیه می‌شود. زمانی که رباط‌های موجود در ستون فقرات دچار آسیب شدید شده باشند، حتماً باید به روش جراحی درمان شوند.

    برای درمان شکستگی از نوع چرخشی زمانی که میزان آسیب خیلی کم باشد، نیاز به آتل بندی نیست و فقط مهم است که بیمار به میزان کافی استراحت کند و رفته رفته بر میزان فعالیت هایش اضافه شود. اما زمانی که آسیب به اعصاب یا نخاع باشد نیاز به درمان از طریق جراحی است که باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

    نتیجه‌گیری

    در این مقاله در رابطه با ترومای ستون فقرات صحبت کردیم. اطلاعاتی در رابطه با اینکه شکستگی ها ترومای ستون فقرات چیست و نحوه تشخیص شکستگی به چه صورت است، در اختیار شما قرار دادیم. همچنین درباره انواع شکستگی و ترومای ستون فقرات و نحوه درمان آن‌ها نیز بحث کردیم.

    به طور کلی توصیه می‌شود هنگام احساس هرگونه علائم ذکر شده سریعاً به پزشک متخصص جراح ستون فقرات مراجعه کنید و از هر گونه عمل خودسرانه در رابطه با شکستگی ستون فقرات جلوگیری کنید. ستون فقرات به دلیل ارتباط مستقیم با نخاع جز مهم ترین اعضا بدن محسوب می‌شود. در نتیجه باید برای حفظ سلامت آن تلاش کنیم.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × دو =