بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون
  • بیماری پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. علائم به تدریج شروع می شود ، گاهی اوقات با یک لرزش به سختی قابل توجه در یک دست شروع خواهند شد. لرزش ها رایج هستند، اما این اختلال نیز معمولاً باعث سفتی یا کند شدن حرکت می شود.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ، ممکن است چهره شما نمود  کم یا ناچیزی را  نشان دهد. ممکن است بازوهای شما هنگام راه رفتن تکان نخورد. گفتار شما ممکن است نرم یا به سختی همراه شود. علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت بیماری و با گذشت زمان بدتر می شود.

اگر چه بیماری پارکینسون قابل درمان نیست، اما داروها ممکن است علائم شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. گاهی اوقات ، پزشک ممکن است برای تنظیم مناطق خاصی از مغز شما و بهبود علائم، جراحی را پیشنهاد کند.

علائم بیماری پارکینسون

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون برای همه می تواند متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است خفیف و بدون شدت باشد. علائم اغلب از یک طرف بدن شما شروع می شود و معمولاً حتی بعد از شروع علائم روی هر دو طرف ، بدتر از آن طرف می شوند.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• لرزش یا لرزیدن معمولاً از یک اندام شروع می شود ، اغلب دست یا انگشتان دست شما
    • ممکن است انگشت شست و انگشت خود را به جلو و عقب بی اراده حرکت دهید، که به لرزش قرقره معروف است. _همین طور ممکن است دست شما هنگام استراحت لرزید.
    • حرکت آهسته (برادی کینزی)

با گذشت زمان، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند کرده و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر سازد. ممکن است مراحل قدم زدن شما کوتاه تر شود. ممکن است بلند شدن از صندلی کاری دشوار باشد. ممکن است هنگام راه رفتن پاهای خود را بکشید.

• عضلات سفت و سخت
    جابجایی مهره‌های کمر و روش‌های درمان آن چیست؟

سفتی عضلات ممکن است در هر قسمت از بدن شما رخ دهد. عضلات سفت می تواند دردناک باشد و دامنه حرکت شما را محدود کند.

• وضعیت و اختلال در تعادل

وضعیت ثابت بدن شما ممکن است متوقف شود یا ممکن است در نتیجه بیماری پارکینسون دچار عدم تعادل شوید.

• از دست دادن حرکات اتوماتیک

ممکن است در انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن ، لبخند زدن یا نوسان دادن بازوهای خود هنگام راه رفتن ، کاهش قابل توجهی را مشاهده کنید.

• گفتار تغییر می کند

ممکن است گفتار شما با مکث های کوتاه تا طولانی همراه شده و نتوانید مانند گذشته مسلط صحبت کرده و کلمات را در پشت یکدیگر ادا کنید. در این صورت می توان گفت که گفتار شما تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار گرفته است.

• نوشتن تغییر می کند

ممکن است نوشتن به موضوعی دشوار تبدیل شود و برای نوشتن صحیح، نیاز به زمان زیادی داشته باشید. این یکی از علائمی است که احتمالا برای افراد با سن بالا که کمتر نیاز به نوشتن خواهند داشت، دیرتر خود را نشان می دهد.

پارکینسون

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هر یک از علائم مرتبط با بیماری پارکینسون را دارید ،به پزشک متخصص مغز و اعصاب  خود ، نه تنها برای تشخیص وضعیت جسمی بلکه برای رد سایر دلایل علائم مراجعه نمایید.

علل پارکینسون

در بیماری پارکینسون ، سلول های عصبی خاصی در مغز به تدریج تجزیه می شوند یا می میرند. بسیاری از این نشانه ها  ناشی از از بین رفتن نورون هاست که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما بنام دوپامین تولید می کنند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش می یابد ، باعث فعالیت غیر طبیعی مغز می شود و منجر به اختلال در حرکت و سایر علامت های بیماری پارکینسون خواهد شد.

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است، اما به نظر می رسد عوامل مختلفی نقش دارند ، از جمله:

• ژن ها

محققان جهش های ژنتیکی خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند باعث بیماری پارکینسون شود. اما این موارد غیر معمولی است به جز در موارد نادری که بسیاری از اعضای خانواده در اثر بیماری پارکینسون مبتلا هستند.

با این حال ، به نظر می رسد تغییرات خاص ژن خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می دهد، اما خطر نسبتاً کمی از بیماری پارکینسون برای هر یک از این نشانگرهای ژنتیکی وجود دارد.

• محرک های محیطی

قرار گرفتن در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد، اما خطر نسبتاً اندک است.

جراحی صرع در کودکان

محققان همچنین خاطرنشان كردند كه در مغز مبتلایان به پارکینسون تغییرات بسیاری رخ می دهد، اگرچه هنوز مشخص نیست كه چرا این تغییرات رخ می دهد. این تغییرات شامل موارد زیر است:

• پیدایش نشانگرهای میکروسکوپی لوئی در پارکینسون

تعدادی مواد خاص در سلول های مغزی نشانگرهای میکروسکوپی بیماری پارکینسون دیده می شوند. اینها نشانگرهای لوئی نامیده می شوند و محققان معتقدند که این اجسام لوئی سرنخ مهمی را برای علت بیماری پارکینسون در اختیار دارند.

• آلفا سینوکلین موجود در نشانگرهای لوئی نیز حائز اهمیت است

اگر چه بسیاری از مواد در ساختار لوئی یافت می شود، دانشمندان معتقدند که مهم ترین آن پروتئین طبیعی و گسترده ای به نام آلفا سینوکلین (a-synuclein) است.  این در حال حاضر موضوع مهمی در بین محققان بیماری پارکینسون است.

عوامل خطر بیماری پارکینسون

عوامل خطر بیماری شامل موارد زیر است:

۱.سن

افراد جوان به ندرت بیماری پارکینسون را تجربه می کنند. معمولاً از زندگی میانه یا کهنسالی شروع می شود و خطر با بالا رفتن  سن، افزایش می یابد. معمولاً افراد در حدود 60 سال یا بالاتر به این بیماری مبتلا می شوند.

۲.وراثت

همراهی نزدیک با بیماری احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. با این حال ، خطرات شما هنوز اندک است، مگر این که در خانواده خود بستگان زیادی با بیماری پارکینسون داشته باشید.

۳.جنسیت

مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری پارکینسون هستند.

۴.قرار گرفتن در معرض سموم

قرار گرفتن در معرض علف کش ها و سموم دفع آفات ممکن است کمی خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

عوارض پارکینسون

این بیماری اغلب همراه با این مشکلات اضافی است که برخی از آن ها قابل کنترل هستند:

_ پارکینسون و مشکلات تفکر:

ممکن است مشکلات شناختی (زوال عقل) و مشکلات تفکر را تجربه کنید. این موارد معمولاً در مراحل بعدی بیماری پارکینسون اتفاق می افتد. چنین مشکلات شناختی خیلی به داروها پاسخگو نیستند.

_ پارکینسون  و افسردگی و تغییرات عاطفی:

ممکن است گاهی اوقات در مراحل اولیه دچار افسردگی شوید. دریافت درمان افسردگی می تواند مسئولیت رسیدگی به سایر چالش های بیماری را آسان تر کند.

شما همچنین ممکن است تغییرات عاطفی دیگری مانند ترس ، اضطراب یا از بین رفتن انگیزه را تجربه کنید. پزشکان ممکن است برای درمان این علائم داروهایی به شما بدهند.

_مشکلات بلع:

با پیشرفت وضعیت ممکن است در بلع دچار مشکل شوید. بزاق ممکن است به دلیل کند شدن بلع در دهان شما جمع شده و مشکلات بیشتری به وجود بیاورد.

از عصب سیاتیک و درد آن چه می‌دانید؟

_پارکینسون و مشکلات جویدن و خوردن:

آخرین مراحل بیماری پارکینسون روی عضلات دهان شما تأثیر می گذارد و جویدن را مشکل می کند. این می تواند منجر به خفگی و تغذیه نامناسب شود.

_مشکلات خواب و اختلالات خواب:

افراد مبتلا به پارکینسون اغلب دارای مشکلات خواب هستند ، از جمله بیدار شدن مکرر در طول شب ، بیدار شدن زود هنگام یا خوابیدن در طول روز.

افراد همچنین ممکن است اختلال عملکرد خواب سریع در حرکت چشم را تجربه کنند ، این امر چیزی است که ضمن رویا دیدن در خواب پیشتر تجربه کرده اید. داروها ممکن است به مشکلات خواب شما کمک کنند.

_مشکلات مثانه:

بیماری پارکینسون ممکن است باعث ایجاد مشکلات مثانه از جمله عدم توانایی در کنترل ادرار یا مشکل در ادرار شود.

_یبوست:

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ، یبوست دارند، که عمدتا به دلیل کندتر و ضعیف تر شدن دستگاه گوارش اتفاق می افتد.

_فشار خون تغییر می کند:

ممکن است هنگام ایستادن به دلیل افت ناگهانی فشار خون (افت فشار خون ارتوستاتیک) احساس سرگیجه یا سردرد کنید.

_ پارکینسون و اختلال در بویایی:

ممکن است با احساس بویایی خود مشکلاتی را تجربه کنید. در چنین وضعیتی شما در شناسایی بوها یا تفاوت بین بوها مشکل دارید.

_خستگی:

بسیاری از مبتلایان به پارکینسون انرژی خود را از دست می دهند و خستگی را تجربه می کنند ، خصوصا در روز،علت همیشه مشخص نیست.

_ پارکیسنون و درد:

برخی از مبتلایان به پارکینسون درد را تجربه می کنند ، چه در نواحی مشخص بدن و چه در کل بدنشان.

_اختلال عملکرد جنسی:

برخی از افراد مبتلا به پارکینسون متوجه کاهش میل جنسی یا نقص در عملکرد خود می شوند.

پارکینسون

پیشگیری از بیماری پارکینسون

از آنجا که علت پارکینسون ناشناخته است، راه های اثبات شده برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز یک رمز و راز باقی مانده است.

برخی تحقیقات نشان داده اند که ورزش منظم هوازی ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

برخی تحقیقات دیگر نشان داده اند افرادی که کافئین مصرف می کنند – که در آن قهوه ، چای و کولا وجود دارد – بیماری پارکینسون را در مقایسه با افرادی که آن را نمی نوشند ، کمتر تجربه خواهند کرد. چای سبز همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است. با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا کافئین در واقع از ابتلا به پارکینسون محافظت می کند یا به طریقی دیگر مرتبط است. در حال حاضر شواهد و مدارک کافی برای ثابت کردن تاثیر مثبت نوشیدنی های حاوی کافئین در عدم ابتلا به پارکینسون وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره در این زمینه با دکتر مهرداد بختوری به عنوان یکی از بهترین جراحان مغز و اعصاب در تهران ، به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

منبع: mayoclinic