preloader
دیسک کمر

دیسک کمر

  • خانه
  • -
  • بیماری ها
  • -
  • دیسک کمر
دیسک کمر
  • مشکلات کمر و گردن یکی از رایج‌ترین مشکلات است که افراد در سنین مختلف با آن مواجه می‌شوند. این بیماری معمولا به دلیل رعایت نکردن الگوی درست نشستن، خوابیدن، ایستادن و غیره به وجود می‌آید. همچنین نحوه اشتباه بلند کردن اجسام سنگین نیز تاثیر مستقیمی بر بیماری‌های مرتبط با کمر و پیشگیری از دیسک کمر دارد. گاهی دردهای کمر به حدی زیاد می‌شود که بیمار مجبور به جراحی عمل دیسک کمر می‌گیرد.

    اگر فردی از دوستان و آشنایان شما نیز در این شرایط به سر می‌برد و از دوران نقاهت بعد از عمل دیسک کمر نگران است، توصیه می‌شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا توصیه‌های لازم را در اختیار او قرار دهید. برای کسب این اطلاعات مفید و جامع تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

    دیسک کمر چیست؟

    پیش از اینکه در مورد عمل دیسک کمر صحبت کنیم، در مورد این بیماری توضیحاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم. دیسک‌ها ماده‌های غضروفی در بین ستون فقرات هستند که مانند بالشتک‌هایی در بین استخوان‌ها قرار گرفته‌اند. این دیسک‌ها باعث انعطاف پذیر بدن و حرکات راحت ناحیه کمر می‌شوند.

    هنگامی که افراد پا به سن می‌گذارند، مایع داخلی دیسک‌ها کم می‌شود و سطح بیرونی آن‌ها نیز آسیب می‌بیند. این موارد باعث می‌شود بالشتک‌های دیسکی از جایگاه اولیه خود خارج شده و بیرون زدگی دیسک صورت گیرد. در این مواقع، بیمار درد شدیدی در ناحیه کمر و گردن احساس می‌کند. هنگامی که درد شدیدتر شود، بیمار به پزشک مراجعه کرده و در صورت صلاحدید پزشک متخصص عمل دیسک کمر انجام می‌گیرد.

    مهمترین علائم سندرم کوشینگ و نحوه درمان آن

     

    دیسک کمر

     

    انواع جراحی دیسک کمر

    عمل جراحی کمر براساس نوع اختلالی که ایجاد شده است، انجام می‌گیرد. در این بخش درباره انواع عمل‌های جراحی دیسک کمر و روش های درمان دیسک کمر اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

    عمل جراحی لامینکتومی

    یکی از عمل‌های جراحی که با بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی انجام می‌شود، لامینکتومی نام دارد. در این عمل جراحی بیمار به شکم خوابنده می‌شود و حفره‌ای کوچک در پشت کمر او باز می‌شود. سپس با کنار زدن رشته‌های عصبی به دیسک موردنظر می‌رسند. قسمتی از دیسک معیوب همراه با بخش مرکزی خارج می‌شود و جراح بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا هیچ آسیبی به رشته‌های عصبی وارد نشود. در نهایت قسمت برش خورده تا پوست به صورت لایه لایه دوخته می‌شود.

    جراحی آندوسکوپی

    اگر دیسک آسیب دیده کوچک باشد می‌توان آن را با جراحی آندوسکوپی درمان کرد. در این روش، بیمار رو به شکم خوابانده می‌شود و برش کوچکی به موازات خط وسط ایجاد می‌شود. سپس آندوسکوپ از حفره وارد بدن می‌شود و عضلات کنار زده می‌شود. بعد از کنار زدن عضلات آن بخش، دیسک در رفته و معیوب خارج می‌شود. در این روش چون برش بسیار کوچک است، جراج دید کافی ندارد، بنابراین برای دیسک‌های شدید به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در موارد شدید، حتی ممکن است درد بیمار بیشتر شود.

    عمل جراحی بسته دیسک کمر

    در موارد جزئی و دیسک‌های کوچک، عمل جراحی از طریق جراحی‌های بسته انجام می‌شود. در این روش از دستگاه وکمپرسور استفاده می‌شود. این دستگاه سوزن‌های ریزی دارد که پس از بی‌حس کردن قسمت مورد نظر وارد بدن شده و دیسک معیوب را می‌شکنند. سپس این زائده‌ها توسط لوله کوچکی از بدن خارج می‌شوند. همانطور که گفتیم این روش تنها برای دیسک‌های کوچک کاربرد دارد. همچنین بیمارانی که تنگی کانال ندارند می‌توانند از این روش جراحی استفاده کنند.

    ناهنجاری شریانی (AVM) مغزی: ریشه ها و درمان بدشکلی عروق اعصاب

     

    دیسک کمر

    موارد مهم برای دوران نقاهت بعد از عمل دیسک کمر

    شاید برای شما هم این سوالات پیش بیاید که عمل دیسک کمر چقدر طول می‌کشد؟ و در دوران نقاهت آن باید چه مواردی رعایت شود؟ برای پاسخ به این سوالات باید به این موضوع توجه کنید که ناحیه آسیب دیده و معیوب چقدر است. اگر ناحیه آسیب دیده شما کوچک‌تر و جزئی‌تر باشد، زمان جراحی شم نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

    در زمان نقاهت بعد از عمل دیسک کمر، باید به برخی نکات و موارد توجه شود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

    رسیدگی به پانسمان‌ها

    همانطور که خواندید در برخی از انواع عمل‌های دیسک کمر برش‌های کوچک و بزرگی در ناحیه کمر ایجاد می‌شود. همچنین این ناحیه پانسمان می‌شود تا هیچ عفونت و ویروسی به آن قسمت وارد نشود. یکی از مراقبت‌های اصلی تعویض پانسمان قسمت زخم شده به صورت روزانه است. تعویض روزانه باعث می‌شود هیچ عفونت و مشکلی در آن قسمت صورت نگیرد. بهتر است به این نکته توجه کنید که بتادین را مستقیما بر روی زخم نریزید، بلکه شما باید تنها اطراف زخم را بتادین بزنید.

    حمام رفتن

    یکی دیگر از مشکلاتی که اکثر بیماران با آن مواجه هستند، رفتن به حمام بعد از عمل دیسک کمر است. در این مواقع بهتر است بیمار با پزشک معالج خود مشورت‌های لازم را انجام دهد. اکثر جراحان این نظر را دارند که بیمار بعد از 3 الی 5 روز می‌تواند حمام کند. البته باید به این نکته توجه کنید که شستن بدن با شامپو بدن امکان پذیر است.

    علائم سکته مغزی خفیف

    کمربند طبی

    یکی از موارد مهم بعد از عمل دیسک کمر، استفاده از کمربند طبی است. این کمربندها با صلاحدید پزشک استفاده می‌شوند. این کمربندها باعث می‌شوند تا ستون فقرات ثابت نگهداشته شود و آسیبی به آن وارد نشود. نوع کمربند براساس ناحیه عمل شده تجویز می‌شود، برای مثال بیمارانی که تنها بخش کوچکی از ستون فقزاتشان عمل شده است می‌توانند از کمربند کشی فنردار استفاده کنند. در صورتی که بیمارانی که بخش بزرگی از کمرشان جراحی شده است باید از کمربندهای سفارشی استفاده کنند که از فلز و پلاستیک ساخته شده و مخصوص اندازه شما طراحی می‌شوند.

    خوابیدن

    یکی از موارد مهم که بیشتر بیماران بعد از عمل جراحی با آن مشکل دارند، مرحله خوابیدن است. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند تا به صورتی بخوابند که کمترین فشار به ناحیه کمر و ستون فقراتشان وارد شود. معمولا بیماران به پهلو خوابیدن را ترجیح می‎دهند. البته در این هنگام از بالش‌های کوچکی در زیر زانو یا زیر بدن خود استفاده می‌کنند تا فشار کمی به این نواحی وارد شود.

    فعالیت و داشتن تحرک

    یکی دیگر از موارد مهم در زمان نقاهت بعد از عمل دیسک کمر، داشتن تحرک و فعالیت است. زمان دقیقی برای انجام تحرک نمی‌توان گفت/ پزشکان معمولا با در نظر گرفتن وضع سلامتی بیمار به او توصیه‌های لازم را می‌کنند. بهتر است شما هم از پزشک معالج خود مشورت کرده و سپس فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × پنج =