پینئوسیتوما چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

پینئوسیتوما چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟
  • پینئوسیتوما تورموهای خوش خیم منطقه پینئال مغز هستند و قدرت گسترش به نخاع را نیز دارند. تومورهای ناحیه پینئال، تومورهای اصلی سیستم عصبی مرکزی CNS شناخته می شوند و شروع آن ها از این ناحیه است.

انواع تومورهای پینئوسیتوما

تومورهای ناحیه پینئال یا پینئوسیتوما بر اساس ویژگی های خود، در چهار درجه و زیر گروه، گروه بندی می شوند. در زیر می توانید درجات این تومورها را دنبال کنید:

• تومورهای پینئوسیتوما درجه 1: تومورهای درجه پایینی هستند و سلول های این تومورها به آرامی رشد خواهند کرد.
    • تومورهای پینئوسیتوما درجه 2 و 3: این تومورها هر دو متوسط هستند، همین طور شانس و ریسک عود مجدد دارند و پس از برداشته شدن ابتدایی، باید نگران بازگشت آن ها باشیم.
    • تومورهای پینئوسیتوما درجه 4: این تومورها نسبتا بدخیم و سرطانی هستند. خاصیت آن ها چنین است که به سرعت رشد کرده و تمایل به حمله به بافت های اطراف دارند.

پینئوسیتوما

پینئوسیتوما در چه گروه سنی و افرادی دیده می شود؟

تومورهای ناحیه پینئال در کودکان و جوانان تا بزرگسالان میان سال دیده می شود. این بیماری به ویژه در طی 20 سال اول زندگی افراد بیشتر دیده می شود و شایع تر است. تمام تومورها، به جز تومورهای ناحیه پینئال، در زنان کمی بیشتر از مردان رخ می دهند و همین طور این تومورهای خوش خیم مغزی در سیاه پوستان بیشتر دیده می شوند.

سردرد میگرنی: درمان هایی برای کابوس آرامش مادام العمر

چه عواملی باعث ایجاد تومورهای ناحیه پینئال می شوند؟

علت بیشتر تومورهای ناحیه پینئال مشخص نیست و مطالعات پزشکی تا اینجا نتوانسته علت دقیق ایجاد این تومورها را کشف کند. اما پینئوسیتوما می تواند در افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی ارثی رتینوبلاستومای دو طرفه رخ دهد.

این تومورها در ناحیه پینئال مغز شکل می گیرند. ناحیه پینئال در اعماق میانی مغز واقع شده است. لازم به ذکر است که تومورهای ناحیه پینئال از سلول های بنیادی در نزدیکی ناحیه پینئال ناشی می شوند.

آیا تومورهای ناحیه پینئال گسترش می یابند؟

تومورهای ناحیه پینئال می توانند از طریق مایع مغزی نخاعی CSF به مناطق دیگر در CNS گسترش یابند.

علائم تومورهای پینئوسیتوما چیست؟

علائم این تومورها بستگی به محل قرارگیری تومور دارد. افرادی مبتلا به این تومورها و به طور کلی تومورهای ناحیه پینئال، ممکن است فشار به داخل جمجمه را احساس کنند. همین طور علائم و نشانه هایی از هیدروسفالی چون سردرد، حالت تهوع، استفراغ، مشکلات در حرکات چشم، مشکل در تعادل و راه رفتن ممکن است دیده شوند.

در برخی افراد مبتلا به این تومور خوش خیم نیز علائم چندانی دیده نشده و گاهی اوقات وجود تومور (به ویژه تومورهای کوچک)، کاملا تصادفی کشف می شود.

پینئوسیتوما

درمان تومورهای پینئوسیتوما

درمان تومورهای پینئوسیتوما، با توجه به این که اکثر این تومورها خوش خیم هستند، می تواند شامل جراحی به تنهایی و یا در مواردی به همراه پرتودرمانی و در مراحل سرطانی یا شبه سرطانی، شیمی درمانی باشد. برخی از داروهای ایمونوتراپی در گزینه های احتمالی درمان قرار می گیرند.

بر اساس سن بیمار و معاینات پزشک و نتایج آزمایش های لازم، پزشک نوع درمان را تشخیص داده و تجویز خواهد کرد. سی تی اسکن مغزی یکی از روش های تشخیصی این تومورها است که حتما به وسیله پزشک و متخصص جراح مغز و اعصاب توصیه خواهد شد. لازم به ذکر است که هیچ مصرف داروی خودسرانه ای در این خصوص پذیرفته نیست و نخستین اقدام باید مراجعه به پزشک متخصص باشد.

هر آنچه لازم است در مورد تفاوت مرگ مغزی و کما بدانید

سخن پایانی

جهت نوبت ویزیت مطب دکتر مهرداد بختوری، پزشک و جراح متخصص مغز و اعصاب، با شماره 02126742011 تماس حاصل نمایید.

منبع: cancer.gov