مراقبت های بعد از عمل جراحی میکرودیسککتومی کمر

• توانبخشی بعد از جراحی
مراقبت های بعد از عمل جراحی میکرودیسککتومی کمر
  • جراحی میکرودیسککتومی کمری معمولاً برای کاهش علائم و نشانه‌های سیاتیک در ناحیه کمر و پا ناشی از فتق دیسک کمر انجام می‌شود . هدف از این جراحی بهبود درد پا، بازگرداندن عملکرد و امکان بازگشت به فعالیت های عادی روزانه است. در حالی که امید می رود هم زمان کمردرد همراه نیز بهبود یابد یا برطرف شود، جراحی معمولاً در از بین بردن درد پا بسیار موفق است.

میکرودیسککتومی از تکنیک های کم تهاجمی میکروسکوپیک برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک کمر استفاده می کند.

در حالی که جراحان ستون فقرات مختلف روش‌های متفاوتی را برای مراقبت‌های پس از عمل نوع جراحی توصیه می‌کنند، چندین جنبه کلی از بهبودی را می‌توان انتظار داشت.

زمان بهبودی میکرودیسککتومی کمر

اکثر بیماران میکرودیسککتومی کمری می توانند تا 24 ساعت  پس از جراحی از بیمارستان به خانه بروند.

رویکرد مرسوم برای نقاهت و ریکاوری پس از میکرودیسککتومی کمر، محدود کردن فعالیت هایی مانند خم شدن، بلند کردن  یا چرخش به مدت حداقل 6 هفته به منظور جلوگیری از فتق مجدد دیسک بوده است.

میکرودیسککتومی کمر

در حالی که بسیاری از پزشکان فعالیت بیش از حد را برای 6 هفته اول محدود می کنند، تحقیقات محدود نشان می دهد که محدود کردن فعالیت ها به مدت 2 هفته پس از میکرودیسککتومی کمری ممکن است برای بسیاری از بیماران کافی باشد.

رانندگی و فعالیت های سبک معمولاً پس از حدود 2 هفته از سر گرفته می شود.

فعالیت‌های معمولی مانند کار، مدرسه و/یا سرگرمی‌ها ممکن است ظرف 6 هفته از سر گرفته شوند.

کار شدید یا ورزش های تماسی ممکن است پس از 12 هفته یا بیشتر شروع شود.

ریکاوری میکرودیسککتومی کمری: ترخیص تا 14 روز

درد و خستگی معمولاً در چند روز اول پس از میکرودیسککتومی کمر شدید است. در روزهای ابتدایی در خانه، مهم است که شخصی برای کمک به کارهای اولیه مانند آشپزی و کارهای خانه در آنجا باشد. اگر بیمار تنها زندگی می کند، داشتن یک دوست، خویشاوند یا دستیار استخدام شده برای نزدیک ماندن می تواند کمک قابل توجهی باشد.

مهم است که از قبل برنامه ریزی کنید و جایگزین هایی برای فعالیت های معمول روزانه قبل از جراحی خود آماده کنید. نمونه‌هایی از فعالیت‌های خاصی که ممکن است قبل از جراحی انجام شوند عبارتند از خرید مواد غذایی، انجام کارهای خانه، رسیدگی به کارهای خانه، مانند شستن لباس‌ها و تعویض ملحفه‌ها، و غیره. در دست داشتن ابزاری مانند گیره چند منظوره می‌تواند برای جلوگیری از دست زدن به وسایل و خم شدن حرکات بعد از جراحی مفید باشد.

میکرودیسککتومی کمر

عواملی که ممکن است روند بهبودی عمل جراحی میکرودیسککتومی کمر را کند کنند

جراحی میکرودیسککتومی کمر به دلیل تأخیر در بهبودی ناشی از یک یا چند مورد از عوامل زیر احتمال موفقیت کمتری دارد

فعالیت بیش از حد، مانند بلند کردن وسایل سنگین یا فشار آوردن و ایجاد خستگی، ممکن است منجر به افزایش درد یا آسیب مجدد شود که نیاز به درمان اضافی دارد

مراقبت نکردن از محل برش در طول دوره نقاهت اولیه و انجام فعالیت‌های محدود، مانند شنا کردن یا حمام کردن، می‌تواند باعث عفونت محل برش شود

کم تحرک ماندن و راه نرفتن کافی می تواند باعث ضعیف شدن بیشتر عضلات و طولانی شدن درد و سفتی بعد از جراحی شود.

ریکاوری میکرودیسککتومی کمری: هفته 6 تا 12

بی تحرکی بیش از حد ممکن است به مشکلات گوارشی، خواب و/یا خلق و خوی کمک کند. اکثر جراحان توصیه می‌کنند در چند روز اول پس از جراحی میکرودیسککتومی، پیاده‌روی کوتاهی انجام دهید، سپس به تدریج از آنجا شروع کنید

عدم پایبندی به برنامه دارویی می تواند منجر به تسکین ناکافی درد، عوارض و تاخیر در بهبودی شود. اگر داروی تجویز شده اثر نمی کند یا عوارض جانبی ایجاد می کند، از جراح بپرسید که آیا گزینه دیگری وجود دارد یا خیر. مهم است که جراح را در مورد همه داروها و مکمل ها آگاه کنید

ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های مزمن ممکن است روند بهبود و بهبودی را کند کند. تحقیقات محدود نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش خطر عوارض ناشی از این روش هستند.

سایر عوامل سلامتی که ممکن است زمان بهبودی را کاهش دهند عبارتند از سوء تغذیه یا سلامت کلی ضعیف

تکنیک و روش جراحی میکرودیسککتومی کمری در سال‌های اخیر با دوره نقاهت کوتاه‌تر، درد کمتر و میزان موفقیت بیشتر بهبود یافته است. مراقبت از محل برش، کمر و حفظ سلامتی می تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت کلی جراحی داشته باشد