مراقبت‌های بیمارستانی متعاقب عمل فیوژن ستون فقرات (2 تا 4 روز)

• توانبخشی بعد از جراحی
مراقبت‌های بیمارستانی متعاقب عمل فیوژن ستون فقرات (2 تا 4 روز)
  • مواردی که در ریکاوری پس از عمل فیوژن در بیمارستان بر آن‌ها تاکید می‌شود، شامل مدیریت درد و یادگیری جابجایی ایمن در هنگام تثبیت فیوژن ستون فقرات کمری است. بدین منظور، معمولا ۲ تا ۴ روز بستری برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

مراقبت‌های بلافاصله پس از عمل فیوژن ستون فقرات

اکثر بیماران پس از بیدار شدن از خواب، درجاتی از درد و خواب آلودگی را تجربه می‌کنند. درد شدیدتر معمولاً تا چند روز پس از جراحی ادامه می‌یابد و کنترل آن نیازمند تجویز منظم داروهای ضددرد است. این دارو ممکن است درون ورید یا عضلۀ بازو یا پا تزریق شود. گاهی اوقات از پمپ بی‌دردی با کنترل بیمار[1] (PCA) استفاده می‌شود که در چنین وضعیتی بیمار، تجویز داروی ضددرد را توسط یک دستگاه متصل به خود کنترل می‌کند. با کاهش درد، داروی خوراکی جایگزین خواهد شد.

آزمایش خون ممکن است به صورت ادواری پس از عمل فیوژن انجام شود. به عنوان مثال، به دلیل از دست دادن خون حین عمل و برای اطمینان از عدم افت شدید سطح اکسیژن خون، هموگلوبین کنترل می‌شود. ممکن است آزمایش‌های خون دیگری نیز انجام شود.

آمادگی برای از دست دادن خون متعاقب عمل فیوژن ستون فقرات را مشاهده کنید.

به منظور تسهیل تنفس ممکن است اکسیژن تجویز شود و طی مانیتورینگ قلبی ممکن است ضربان و ریتم قلب پس از عمل پیگیری شود.

ریکاوری میکرودیسککتومی کمری : هفته 2 تا 6

مراقبت‌های بیمارستانی متعاقب عمل فیوژن ستون فقرات

راه رفتن و جابه‌جایی بعد از عمل فیوژن ستون فقرات

هم‌تراز کردن صحیح ستون فقرات پس از عمل به منظور کمینه‌سازی حجم کاری و کاهش خطر اختلال در روند بهبودی، بسیار مهم است. بیماران روزانه با فیزیوتراپیست‌ها و کاردرمانگران کار می‌کنند تا امن‌ترین روش‌های لباس پوشیدن، نشستن، ایستادن، راه رفتن و انجام فعالیت‌های دیگر را بدون تحمیل فشار مضاعف به کمرشان بیاموزند. حتی بیرون آمدن از رخت‌خواب نیز با تکنیک خاصی صورت می‌گیرد – تکنیک کنده غلتانی[2] – تا از پیچ خوردگی ستون فقرات جلوگیری شود.

در برخی موارد، فیزیوتراپیست به بیمار ممکن است توصیه کند که برای تثبیت خود از واکر استفاده کند. کاردرمانگر یا فیزیوتراپیست به سامان‌دهی تجهیزات پزشکی که ممکن است متعاقباً در خانه فرد موردنیاز باشند، کمک می‌کند.

داشتن کفش‌های آسان‌پوش و بادوام در بیمارستان برای بسیاری از افراد مفید بوده است؛ زیرا جراحان و کارکنان بیمارستان، بیماران را ترغیب می‌کنند تا پس از عمل جراحی هرچه سریع‌تر از تخت برخاسته و حرکت کنند.

بریس کمر

استفاده از بریس کمری برای برخی از بیماران موجب محدودسازی حرکات ستون فقرات آن‌ها می‌شود. پوشیدن یک تی‌شرت تنگ یا تاپ رکابی زیر بریس به پوست احساس راحتی بیشتری می‌دهد و از آزردگی‌ پوستی مانند راش یا تاول پیشگیری می‌کند.

مراقبت از برش جراحی

یک بانداژ بزرگ که پانسمان جراحی نامیده می‌شود، برش (زخم جراحی) را تقریباً برای اولین روز پس از جراحی پوشش می‌دهد. سرانجام یک پرستار این بانداژ را با پانسمانی کوچک‌تر جایگزین می‌کند. با انجام بررسی‌های روزانه باید از خشک و تمیز بودن این برش اطمینان حاصل شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی میکرودیسککتومی کمر

معمولاً در چند روز اول پس از عمل فیوژن ستون فقرات نباید دوش گرفته شود. با این حال به شرط عدم خیس شدن محل برش، استحمام با ابر حمام (بدون وان یا دوش) ممکن است مجاز باشد.

ترک بیمارستان پس از عمل فیوژن ستون فقرات

طی مدت بستری، روند بهبودی هر فرد توسط کارکنان بیمارستان بررسی می‌شود. موارد زیر، برخی از معیارهایی هستند که بیماران معمولاً پیش از مرخص شدن از بیمارستان و بهبودی در خانه باید آن‌ها را تکمیل کرده باشند:

• دردشان با مصرف داروهای خوراکی تحت کنترل باشد.
    • قادر باشند بدون کمک از تخت‌خواب بلند شده و حرکت کنند.
    • قادر به تخلیۀ مثانه‌شان باشند.
    • هیچ علامتی از عفونت در محل برش نداشته باشند.

بیماران نمی‌توانند خودشان تا خانه رانندگی کنند. اگر با ماشین بیشتر از یک ساعت تا خانه فاصله است، بهتر است توقف کرده، از ماشین پیاده شده و اندکی حرکت کنند.

گاهاً یک بیمار به اندازۀ لازم بهبود یافته است تا بتواند بیمارستان را ترک کند اما نه به اندازه‌ای که در خانه بماند. در این شرایط ممکن است تا زمانی که بیمار آمادۀ بازگشت به خانه باشد، به منظور مراقبت‌های بیشتر و پیشرفت بهبودی‌اش به یک مرکز توانبخشی اعزام شود.

اگر پیشاپیش خانه برای حصول بهبودی آماده شده باشد، بیمار سریع‌تر از بیمارستان مرخص خواهد شد. اگر اعضای خانواده یا دوستان شخص نتوانند او را در انجام کارهای سنگین خانه یاری دهند، ممکن است یک دستیار خانگی برای او گماشته شود.

[1] patient-controlled analgesia pump

[2] log-rolling