preloader
رابطه بین دیابت و تومور مغزی

رابطه بین دیابت و تومور مغزی

  • خانه
  • -
  • جراحی مغز و اعصاب
  • -
  • رابطه بین دیابت و تومور مغزی
رابطه بین دیابت و تومور مغزی
  • دیابت و تومور مغزی بیماری های جدی هستند که می‌توانند زندگی انسان را تهدید کنند. شواهد روشنی مبنی بر این که دیابت باعث تومور مغزي بدخيم می‌شود، وجود ندارد. در عین حال، به خوبی ثابت شده است که این بیماری ها عوامل خطر مشابهی دارند به طور مثال، چاقی و بافت چربی اضافی، هورمون هایی تولید می‌کنند که تولید بیش از حد آن ها باعث التهاب مزمن و ایجاد نئوپلاسم های بدخیم می‌شود.

    قند خون بالا فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و مبارزه با باکتری ها و ویروس ها را برای بدن سخت تر می‌کند. این برخوردها خطر آسیب DNA انسان را افزایش می‌دهد. در نتیجه، جهش هایی ممکن است رخ دهد که باعث ایجاد تومور بدخیم مغز شود.

    دکتر مهرداد حسین زاده بختوری، يكي از بهترين متخصصين جراحی مغز و اعصاب كشور مي‌باشد كه خدمات مختلفي را مانند جراحی قاعده جمجمه، نورواندوسکوپی تومور مغز و تومور هیپوفیز، جراحی صرع و تشنج و… براي بيماران انجام می‌دهد.

    تومور مغزی چیست؟

    تومور مغز یک نئوپلاسم بدخیم است که در داخل جمجمه قرار دارد و به دلیل تقسیم سلولی غیرطبیعی ایجاد می‌شود. اعصاب جمجمه، عروق خونی، بافت لنفاوی و غیره ممکن است در این فرآیند دخیل باشند و نوع تومور توسط ساختارهای سلولی تشکیل دهنده آن تعیین می‌شود.

    انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد. برخی از تومورهای مغزی غیر سرطانی (خوش خیم) و برخی از تومورهای مغزی سرطانی (بدخیم) هستند.

    آشنایی با تشنج ، صرع و علائم آن ها

    تومورهای مغزی می‌توانند از مغز شما شروع شوند (تومورهای مغزی اولیه)، یا می‌توانند تحت عنوان سرطان در سایر قسمت های بدن شروع شده و به مغز گسترش یابد (تومورهای مغزی ثانویه). سرعت رشد تومور مغزی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. سرعت رشد و همچنین محل تومور مغزی، تعیین می‌کند که چگونه بر عملکرد سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد.

    همچنین وچود دیابت و تومور مغزی بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. خصوصا تأثیر دیابت بر روی رشد تومور مهای مغزی مشهود است.

    تومور مغزی به چه چیزی گفته میشود

    علائم دیابت

    برای بهتر دانستن ارتباط بین دیابت و تومور مغزی بهتر است که علائم دیابت را بدانیم.

    دیابت، به دليل عدم تعادل بین قند خون و هورمون انسولین به وجد مي‌آيد که به آن قند اجازه می‌دهد تا در سلول ها استفاده شود. در نتیجه، قند آنطور که باید در سلول ها استفاده نمی‌شود و شروع به گردش آزادانه در خون می‌کند.

    به علاوه، این بیماری در دراز مدت می‌تواند کشنده باشد زیرا رگ ها و اندام های خونی را از بین می‌برد. دیابت یک بیماری موذی است و انواع مختلفی دارد: نوع I که با عدم تولید کم یا کامل انسولین مشخص می‌شود، نوع دوم که براي مقاومت در برابر این هورمون تعریف می‌شود و دیابت بارداری که در دوران بارداری ظاهر می‌شود و بسیار شبیه به دیابت است.

    فردی که دیابت دارد و تست قند خون میگیرد

    مهم ترین علائمی که بیانگر وجود دیابت در شما می‌شود شامل موارد زیر است:

    تشنگی بیش از حد

    افراد دیابتی بسیار تشنه هستند و با وجود نوشیدن چندین لیوان آب در روز، نیاز به مصرف مایعات آن ها، متوقف نمی شود.

    میل زیاد به ادرار کردن

    ادرار بیش از حد یکی دیگر از علائم دیابت است. این به این دلیل است که کلیه ها نمی توانند تمام گلوکز فیلتر شده را که همراه با مقدار زیادی آب دفع می شود، دوباره جذب کنند.

    درمان و جراحی تومورهای مغزی خوش خیم

    افزایش گرسنگی

    دیابتی ها چندین بار در روز احساس گرسنگی می‌کنند که به نظر کنترل ناپذیر است. بهتر است بدانید که دیابت و تومور مغزی هر دو باعث احساس ضعف و گرسنگی می‌شوند.

    کاهش وزن

    حتی با خوردن زیاد، یک فرد دیابتی کاهش وزن مداوم دارد. بیش تر در دیابت نوع I، این علامت در نتیجه سوزاندن چربی و توده عضلانی است.

    تاری دید

    تاری دید به دلیل التهاب در چشم است که باعث ایجاد تغییراتی در تمرکز می‌شود. که این علامت باعث می‌شود اکثر افراد دیابت و تومور مغزی را با یکدیگر مرتبط بدانند.

    آقایی که به دلیل وجود تومور مغزی تاری دید دارد

    ارتباط دیابت و تومور مغزی با یکدیگر

    قند خون پایین با افزایش خطر ابتلا به تومور بدخیم مغزی به نام گلیوما مرتبط است. این نتیجه گیری توسط دانشمندان دانشگاه آمریکایی اوهایو انجام شده است. بر اساس تحقیقات، غلظت پایین قند در خون و بافت های مغز از نظر آماری با احتمال بالای ابتلا به، تومور بدخیم بافت عصبی مرتبط است.

    دیابت و سطوح بالای گلوکز خون، احتمال سرطان را در چندین اندام و بافت به طور همزمان افزایش می‌دهد. با این حال، احتمال بروز تومورها در مغز در افرادی که سطح قند طبیعی دارند، بیش تر از افراد دیابتی است.  انسولین نه تنها سطح قند خون را تنظیم می کند، بلکه یک هورمون رشد قوی است.

    مغز افراد مبتلا به دیابت یا قند خون بالا نسبت به افراد سالم، نیاز به انسولین کم تری دارد و این می‌تواند رشد تومور را کند کرده و سیستم ایمنی را برای مبارزه با تومور در مراحل اولیه آسان تر کند.

    نشت مایعات مغزی (CSF) چیست؟

    [elementor-template id=”4714″]

    روش های پیشگیری

    در نهایت قصد داریم نکات مفیدی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید از ابتلا به دیابت و تومور مغزی بدخیم جلوگیری کنید و در عین حال زندگی فعالتر و طولانی تری داشته باشید.

    غذای سالم بخورید

    حفظ یک رژیم غذایی سالم یکی از بهترین عاداتی است که می‌توانید برای پیشگیری از دیابت و تومور مغزی و بسیاری از بیماری های دیگر اتخاذ کنید.

    فعالیت بدنی را به طور منظم انجام دهید

    به نظر می‌رسد ورزش نیز تأثیر بسیار مثبتی در پیشگیری از دیابت و تومور مغزی دارد. بنابراین، نباید آن را کنار بگذارید. سبک زندگی کم تحرک به نفع عواملی مانند چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا است که می‌تواند وضعیت کلی شما را بدتر کند و بدن شما را مستعد مشکلات کند.

    به طور منظم به پزشک مراجعه کنید

    شما باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید، حتی اگر عادات سبک زندگی سالم را رعایت می‌‌کنید زيرا دیابت و تومور بدخیم مغز می‌تواند یک بیماری خاموش باشد و فقط یک متخصص واجد شرایط می‌تواند اولین علائم را تجزیه و تحلیل کند و برای تشخیص دقیق و زود هنگام آزمایش درخواست کند.

    جراح تومور مغز در حال توضیخ به بیمار

    سخن پایانی

    در این مقاله در مورد علائم تومور مغزی و دیابت بصورت جداگانه صحبت شد. بهتر است بدانید که دیابت و تومور مغزی اگر بطور همزمان فردی را درگیر کنند، بیمار شرایط سختی را پیش روی خود خواهد داشد.

    و لازم است که در بازه های زمانی مشخص نزد متخصص دیابت و جراح تومور مغز خویش برود.

    منابع: ncbi , academic , sciencedaily

    دکتر بختوری

    سوالات متداول

    • دیابت می‌تواند باعث بیماری صرع شود؟

    خیر، بیماری صرع ارتباطی با دیابت ندارد و در صورت داشتن علائم صرع می‌بایست که به جراح صرع مراجعه نمایید.

    • علائم نرسیدن قند به مغز چیست؟

    بی حالی، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم ها و در برخی اوقات سر درد های غیر تداومی از علائم کمبود قند مغز است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 2 =