preloader
آشنایی با بیماری های ستون فقرات

آشنایی با بیماری های ستون فقرات

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • آشنایی با بیماری های ستون فقرات
آشنایی با بیماری های ستون فقرات
  • آناتومی ستون فقرات از 33 استخوان به نام مهره تشکیل شده است که وظیفه محافظت و حمایت از اعصاب و نخاع را بر عهده دارند. برخی شرایط و آسیب ها یا عوامل روزمره مانند وضعیت نامناسب و سبک زندگی بی تحرک می تواند در پیدایش بیماری های ستون فقرات نقش داشته باشد. در این مقاله با برخی از بیماری های اصلی ستون فقرات آشنا می شوید و متوجه می شوید که علائم اصلی آن ها چیست.

    دکتر مهرداد حسین زاده بختوری، بهترین متخصص و  جراح ستون فقرات و  است که خدمات مختلفی مانند تومور نخاع، جراحی قاعده جمجمه، جراحی عروق مغزی و… را انجام می دهد.

    ستون فقرات کدام قسمت از بدن است؟

    ستون فقرات کدام قسمت از بدن است؟

    ستون مهره یا ستون فقرات، محور مرکزی بدن است که وظیفه حمایت از محور مرکزی بدن را بر عهده دارند و طناب نخاعی نیز نامیده می شود. ستون فقرات نیز توسط بافت های نرم مانند ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و دیسک ها تشکیل می شود که این ساختارها مسئول انعطاف پذیری ستون فقرات هستند. ستون فقرات دارای پنج بخش است، گردنی، سینه ای، کمری، خاجی و دنبالچه. ستون فقرات به بخش‌ هایی تقسیم می‌شوند که حاوی مهره‌ ها هستند:

    • 7 مهره گردن
    • 12 مهره پشتی یا سینه ای
    • 5 مهره کمری
    • 5 مهره خاجی
    • 4 مهره دنبالچه

    در صورت داشتن هرگونه علائم فوق، جهت دریافت مشاوره می‌توانید با مطب دکتر بختوری تماس حاصل فرمایید.

    تلفن تماس: ۰۲۱۸۸۶۷۵۳۶۰

    به این ترتیب ستون فقرات توسط 33 مهره تشکیل می شود که توسط دیسک های بین مهره ای روی هم قرار گرفته و از هم جدا شده اند.  در قسمت پایین، مهره های خاجی قرار دارند که به هم جوش می خورند و استخوان خاجی را تشکیل می دهند. قسمت های دنبالچه نیز می توانند با هم ترکیب شوند و دنبالچه را تشکیل دهند. از جمله وظایف این اندام، ایجاد تحرک و حفظ وضعیت عمودی تنه است که حرکات اندام تحتانی و فوقانی، محافظت از اندام های حیاتی به کمک دنده ها و همچنین ارتباط با آن را ممکن می سازد.

    معرفی کامل انواع روش های درمان فتق دیسک

    کدام بیماری های ستون فقرات نیاز به جراحی دارد؟

    معرفی بیماری های ستون فقرات

    مشکلات متعددی می تواند ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از شایع ترین اختلالات ستون فقرات عبارتند از:

    1. فتق دیسک

    فتق دیسک یکی از شایع ترین مشکلات در ستون فقرات است که به دلیل قطعه ای از دیسک که از جای خود خارج می شود و می تواند به عصب نخاع یا ستون فقرات برسد، رخ می دهد. درد و سوزش، سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها و پاها علائم اصلی این بیماری  هستند. همچنین، سبک زندگی بی تحرک، وضعیت بدنی نامناسب یا فعالیت بدنی ناکافی از عوامل خطر فتق دیسک هستند که در مواردی با تشخیص جراح فتق دیسک با عمل این بیماری را درمان میکنند

    1. کمردرد

    کمردرد می تواند در هر سن و مرحله ای از زندگی اتفاق بیفتد و از چند روز تا چند ماه (حاد یا مزمن) طول بکشد. حمل وزن زیاد، وضعیت بدنی نامناسب یا حتی خم شدن ناصحیح عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. علاوه بر این، کمردرد می‌تواند توسط عفونت، آرتریت و التهاب نیز ایجاد شود، با این حال، این موارد کم تر رایج هستند.

    1. اسکولیوز

    اسکولیوز یک ناهنجاری بسیار رایج در مهره ها است که به عنوان انحنای جانبی ستون فقرات به شکل C یا S مشخص می شود که با تغییرات ساختاری عمیق مشخص می شود. این انحنای غیر طبیعی ستون فقرات اغلب با چرخش مهره ها همراه است.  این مشکل در جوانان و نوجوانان شایع است که اکثر موارد خفیف با علائم کمی هستند.

    1. آرتروز

    استئوآرتریت در ستون فقرات یک بیماری است که به عنوان آرتروز ستون فقرات یا اسپوندیلو آرتروز نیز شناخته می شود، که به دلیل ساییدگی غضروف مهره ها رخ می دهد که می تواند نواحی مختلف ستون فقرات مانند گردن یا کمر را تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال ستون فقرات می تواند باعث کمردرد شدید شود که با حرکت بدتر می شود که علائم آن یا احساس گزگز یا بی حسی در پاها، بازوها یا گردن است. اگرچه استئوآرتریت در افراد مسن شایع تر است، اما می تواند جوانان و بزرگسالان را نیز درگیر کند. عوامل ژنتیکی، فعالیت بدنی نادرست یا اضافه وزن عواملی هستند که می توانند در شروع آرتروز نقش داشته باشند.

    روش های تشخیص انواع تومور نخاع

    نکاتی که باید درباره بیماری های ستون فقرات

    کدام بیماری های ستون فقرات نیاز به جراحی دارد؟

    هدف از درمان جراحی بازیابی بافت، برداشتن فشار از نواحی آسیب دیده و بازگرداندن ثبات ستون فقرات است.  از آن جایی که این یک روش تهاجمی است، مراقبت زیادی لازم است. جراحی تنها زمانی باید به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود که تمام جنبه های سلامتی بیمار ارزیابی شود و پزشک این درمان را مناسب تشخیص دهد.کمردرد و مشکلات ستون فقرات از شایع ترین شکایات در زندگی روزمره مردم است. هر فردی حداقل یک بار در زندگی خود احساس ناراحتی در کمر داشته یا خواهد داشت.  شایع ترین موارد مشکلات ستون فقرات که قابل اعمال جراحی هستند، موارد دژنراتیو است که معمولاً در افراد مسن ظاهر می شود. فتق دیسک و سیاتیک برخی از این شرایط هستند. شرایط دیگری وجود دارد که ممکن است نشان دهنده نیاز به جراحی باشد، مانند:

    • شکستگی و دررفتگی در ستون فقرات
    • تنگی کانال نخاعی
    • کیست در مفاصل فاست
    • تومورها یا متاستازهای اولیه استخوان
    • عفونت ها
    • ناپایداری هایی مانند اسپوندیلولیستزیس
    • بدشکلی های مشخص (اسکولیوز، کیفوز و غیره)

    هر آنچه باید درباره بیماری های ستون فقرات بدانید

    کدام بیماری های ستون فقرات بدون جراحی درمان می شوند؟

    تکامل تکنولوژی راه را برای تکنیک‌ های کمتر تهاجمی هموار کرده است که نتایج رضایت‌ بخش‌تری را در مقایسه با تکنیک‌های مانند جراحی دارد. به طور مثال، بیماری اسپوندیلولیز به عنوان یک ناهنجاری ساختاری ستون فقرات، مربوط به نقص در بخش بین مفصلی است که باعث از بین رفتن تداوم استخوان در این ناحیه می شود. و درمان آن مبتنی بر توانبخشی بیمار است که فیزیوتراپی نتایج رضایت بخشی را نشان می دهد.  اسکولیوز یکی دیگر از بیماری هاست که رویکرد درمان آن با توجه به درجه بیماری متفاوت است. هنگامی که انحراف تا 20 درجه باشد، درمان محافظه کارانه مانند هدایت وضعیتی، شنا و کشش انجام می شود. بین 21 تا 50 درجه، درمان ارتوپدی با بریس همراه با فیزیوتراپی بیشترین اندیکاسیون را دارد.

    در صورت داشتن هرگونه سوال و  دریافت مشاوره می‌توانید با مطب دکتر بختوری تماس حاصل فرمایید.

    تلفن تماس: ۰۲۱۸۸۶۷۵۳۶۰

     

    روش انجام جراحی دیسک گردن

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 3 =