preloader
جراحی صرع در کودکان

جراحی صرع در کودکان

  • خانه
  • -
  • بیماری ها
  • -
  • جراحی صرع در کودکان
جراحی صرع در کودکان
  • به طور کلی صرع نوعی بیماری مرتبط با مغز است که تاثیر بسزایی بر روی سیستم عصبی می گذارد. کودک مبتلا به بیماری صرع، انواع متفاوتی از تشنج ها و سندروم ها را تجربه می کند که تاثیر بسیاری بر روی کل بدن او نیز می گذارند. بنابراین جراحی صرع در کودکان اغلب به منظور درمان این بیماری و تشنج های ناشی از آن انجام شده و ملزم به انجام مراقبت های بسیاری نیز می باشد.

    دلایل بروز بیماری صرع در کودکان چیست؟

    امروزه علل گوناگونی موجب بروز این مشکل در کودکان می شوند که در برخی موارد نیز تشخیص آنها بسیار دشوار می باشد. برخی از این علل پیچیده عبارتند از:

    – برخی دلایل ژنتیکی که از والدین به کودک مبتلا به ارث رسیده است.

    – ایجاد تغییرات گوناگون در مغز بر اثر رشد یا آسیب های احتمالی مانند ضربه مغزی، مننژیت، تومور مغزی و سکته مغزی که عامل اصلی اقدام برای جراحی صرع در کودکان می باشند.

    – وجود برخی تغییرات ساختاری حاصل از بیماری های ژنتیکی سخت که موجب متوقف شدن رشد مغز می شوند.

    بنابراین بیماری صرع در کودکان به دلایل مختلفی رخ داده و دارای نشانه های متعددی است از جمله:

    – کاهش تعادل فرد در راه رفتن و زمین خوردن غیرعادی یا ناگهانی

    – انجام دادن حرکات غیرعادی و غیر منتظره مانند تکان دادن ناگهانی سر

    – حالت گیجی و خواب آلودگی و دل درد مکرر

    – ایجاد مشکل در حواس پنج گانه

    – خم و راست شدن مکرر کودک در حالت ایستاده و نشسته

    – مشت کردن ناگهانی دست ها و بروز تشنج های سخت که موجب اقدام برای جراحی صرع در کودکان نیز می شود.

    شناسایی صرع در کودکان

    به طور کلی تشنج دارای دلایل مختلفی است و هر کودکی که دارای حملات تشنجی است، لزوما به بیماری صرع مبتلا نمی باشد. در نتیجه تشخیص بیماری صرع و علل تشنج کودکان ملزم به معاینه پزشک و انجام روش های مختلفی است که عبارتند از:  

    1. انجام آزمایش خون به منظور بررسی عفونت های احتمالی مغز، عارضه های ژنتیکی و سایر بیماری های مرتبط که موجب بروز تشنج می شوند.
    2. انجام آزمایش مغز و اعصاب به منظور بررسی رفتار عصبی کودک، توانایی های حرکتی و میزان هوشیاری کودک که موجب تعیین نوع بیماری می شوند.
    3. انجام آزمایش نوار مغزی که موجب تشخیص دقیق بیماری صرع و احتمال نیاز به جراحی صرع در کودکان می شود. این آزمایش به گونه ای است که با اتصال الکترودهای مشخصی به جمجمه کودک، فعالیت های الکتریکی مغز کودک را مورد سنجش قرار داده و اختلالات موجود در حرکت امواج مغزی او را بررسی می کند.
    4. انجام سی‌ تی‌ اسکن برای مغز جهت بررسی تصاویر مقطع عرضی مغز که موجب نشان دادن عارضه های غیرعادی مانند خونریزی، تومور مغزی و سایر بیماری ها می شود.
    5.  انجام ام آر آی به منظور مشاهده جزئیات تصویر مغز و بررسی زائده هایی که داخل مغز وجود داشته و موجب بروز تشنج می شوند.
    روش های تشخیص انواع تومور نخاع

    بنابراین شناخت علائم و دلایل بیماری صرع امری ضروری است که موجب شناخت روند بیماری و درمان آن نیز می شود. همانطور که گفتیم تشخیص این نوع بیماری و لزوم انجام جراحی صرع در کودکان در حقیقت بر عهده پزشک متخصص بوده و با بهره گیری از روش هایی مانند آزمایش های متعدد انجام می شود. از طرفی پرستار یا فردی که از کودک مراقبت می کند، باید داروهای ضد صرع و داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع به کودک داده و از رژیم های غذایی مناسبی برای او استفاده کند. به عنوان مثال مصرف برخی از داروهای خوراکی و غذاها موجب کاهش   علائم بیماری صرع می شوند ولی در برخی موارد نیز مکمل های دارویی پاسخگو نبوده و نیاز به انجام جراحی صرع در کودکان می باشد.

    درمان صرع در کودکان

    1. . داروهای خوراکی: به طور کلی برخی کودکان مبتلا به بیماری صرع به داروهای مکمل و خوراکی جهت کنترل علائم بیماری و تشنج ها نیاز دارند چرا که این نوع داروها اغلب از بروز تشنج جلوگیری می کنند. از طرفی والدین باید درباره روند کاهش بیماری، کاهش تشنج ها و کاهش یا قطع داروها با دکتر متخصص نیز مشورت کنند چرا که برخی از کودکان نیاز به مصرف طولانی مدت داروها ندارند. از طرفی بهتر است درمان جراحی صرع در کودکان نیز می شود که در این موارد ممکن است پزشک متخصص، درمان های دیگری توصیه کند.
    2. رژیم کتوژنیک: در مواقعی که مصرف داروهای مکمل خوراکی کافی نباشد، می توانید به توصیه پزشک متخصص تغذیه می توانید از رژیم کتوژنیک جهت کاهش تشنج ها و درمان بیماری استفاده کنید. این رژیم در حقیقت به گونه ای است که میزان مصرف کربوهیدرات و چربی را محدود کرده و موجب ایجاد ماده کتون در بدن کودک می شود. این ماده بیماری صرع را به شکل قابل توجهی کنترل کرده و و موجب کنترل تشنج های سخت می شود. از طرفی زمانی که کودک مبتلا با مصرف داروها و رژیم کتوژنیک درمان نشود، در نهایت باید اقدام به جراحی صرع در کودکان کنید تا بیماری درمان شود.
    3. تحریک عصبی: در برخی موارد اگر بیماری صرع توسط داروها کنترل نشود، پزشک متخصص روش تحریک عصبی را انجام می دهد که دارای سه نوع متفاوت واگ، عمیق و پاسخگو برای مغز می باشد. این روش به گونه ای است که جریان های الکتریکی خاص و کوچکی توسط دستگاه به سیستم عصبی فرستاده شده و موجب کنترل بیماری می شود.
    4. جراحی صرع در کودکان: آخرین روش جهت درمان بیماری صرع برای کودکان، روش جراحی است که با برداشتن قسمتی از مغز موجب کاهش بیماری و تشنج ها می شود.
    تومور مغزی چیست؟

    چه زمانی باید برای جراحی صرع در کودکان اقدام کرد؟

    جراحی بیماری صرع در حقیقت به گونه ای است که با کمک دستگاه های پیشرفته به صورت دقیق توسط پزشک متخصص انجام شده و با برداشتن آن قسمت از مغز کودک که موجب ابتلا به بیماری صرع شده، به بهبود بیماری کمک می کند. در برخی موارد نیز طی انجام جراحی صرع در کودکان، پزشک اقدام به تغییر آن بخش از مغز کرده یا به عبارتی دیگر به ترمیم بافت مغز کمک می کند. همچنین انجام این نوع جراحی برای کودکان زمانی تاثیر گذار است که این اختلال در بخش ثابت و مشخصی از مغز وجود دارد. نوع و وسعت جراحی صرع در کودکان نیز با توجه به نوع و روند پیشرفت بیماری آنها تعیین شده و تنها قسمتی از مغز که موجب تخریب شده، تحت عمل جراحی قرار می گیرد. از طرفی جراحی صرع اولین درمان برای این نوع بیماری خطرناک نیست ولی زمانی که بدن کودک به درمان های دارویی مختلف و رژیم های غذایی پاسخ مناسبی ندهد، روش جراحی صرع در کودکان توصیه می شود تا بیماری بهتر کنترل شود. همچنین پزشک متخصص پیش از انجام جراحی صرع، ارزیابی های مشخصی را انجام می دهد تا نحوه جراحی و توانایی کودک در برابر جراحی را به خوبی مورد سنجش قرار دهد.

    در نتیجه هدف اصلی جراحی صرع، کاهش شدت و میزان تشنج های ناشی از بیماری است. از طرفی در مواردی که این بیماری در کودکان به خوبی کنترل نشده و از داروهای مناسبی استفاده نشده باشد، جراحی صرع در کودکان نیز موجب بروز عوارض مختلفی می شود که عبارتند از:

    دیسک کمر

    – بروز آسیب های جسمانی مختلف در زمان تشنج

    – ایجاد اختلالات عصبی در کودک مانند افسردگی و عصبانیت

    – کند شدن حافظه و کاهش مهارت های فکری کودک

    – ایجاد اختلال در رشد اصلی کودک

    میزان اثربخشی جراحی صرع در کودکان

    به طور کلی نتایج حاصل از جراحی صرع در کودکان متناسب با نوع بیماری و توانایی جسمانی کودک متفاوت است. طی انجام این جراحی اغلب از بافت لوب گیجگاهی فرد برداشت می شود که احتمال بروز تشنج را کاهش می دهد. از طرفی در مواقعی که کودک پس از انجام جراحی داروهای تعیین شده را به درستی مصرف کند، بیماری به خوبی کنترل شده و تشنج ها نیز متوقف می شود. بنابراین مصرف داروهای ضد صرع پیش و پس از انجام جراحی صرع در کودکان، امر بسیار مهمی است که تاثیر بسزایی بر میزان اثربخشی جراحی نیز می گذارد. اگر بیمار به مدت یک سال پس از انجام جراحی دچار تشنج نشود، با مشورت پزشک می تواند داروهای خود را کاهش داده یا قطع کند. در نتیجه میزان اثربخشی جراحی برای افراد مختلف، متفاوت است ولی درمان و مراقبت های مناسب موجب بهبود بیماری می شود.

    کلام آخر

    بنابراین جراحی صرع در کودکان یکی از اصلی ترین درمان هایی است که در وهله آخر توسط پزشک به بیمار توصیه می شود. در وهله اول والدین باید نوع بیماری را به خوبی تشخیص داده و با استفاده از داروهای خوراکی متعدد و رژیم غذایی مناسب، اقدام به درمان بیماری صرع و کاهش تشنج ها کنند. استفاده از درمان مناسب و مشورت با پزشک متخصص، به شما کمک می کند تا کودک خود را به راحتی درمان کنید.

    دکتر مهرداد حسین زاده بختوری متخصص جراحی مغز و اعصاب، دارای تجربه بالا در تشخیص و درمان بیماری های مختلف مغز و اعصاب و جراحی های پیچیده ستون فقرات می‌باشند. در صورت داشتن علائم گفته شده برای تشخیص و درمان میتوانید با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × یک =