تومور سی پی انگل چیست و علل ایجاد آن کدامند؟

تومور سی پی انگل چیست و علل ایجاد آن کدامند؟
  • تومور سی پی انگل (CP angel)  که با نام های نورینوم آکوستیک یا شوآنوم وستیبولار شناخته می شود، نوعی از تومور خوش خیم عصب هشتم جمجمه ای است که می تواند به اعصاب مخچه فشار وارد نماید. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر درباره تومور سی پی انگل و علل ایجاد آن آشنا شوید.

تومور سی پی انگل چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد، تومور سی پی انگل، یکی از تورموهای خوش خیمی است که معمولا از سلول های قدامی عصب جمجمه ای شکل می گیرد. این تومور در دو نوع متناوب و سندروم ارثی در جمجمه ایجاد می شود. لازم به ذکر است که بیشتر این تومور، به شکل تومور متناوب در نظر گرفته می شود، چرا که نوع دوم آن، یعنی سندروم ارثی، بسیار نادر است.

خوب است بدانید که 95 درصد از بیماران سی پی انگل، مبتلا به نوع اول، یعنی همان تومور متناوب هستند.

علت ایجاد تومور سی پی انگل چیست؟

علت این بیماری را می توان، وجود یک ژن ناقص در کروموزوم ۲۲ عنوان کنیم. این ژن در وضعیت سلامت، نوعی پروتئین تولید می کند که سبب کنترل شدن رشد سلول های شوآن می شود که به این ترتیب از ایجاد تومور در این ناحیه، جلوگیری خواهد شد. از این رو، با وجود نقص در این ژن، عملکرد آن نیز دچار اختلال شده و در نتیجه تومور شکل می گیرد.

تومور پرولاکتینوما در هیپوفیز: توموری چند برابر غده

گفتنی است که هنوز به طور مشخص، علت اصلی این بیماری کشف نشده است، اما می توانیم، قرارگیری طولانی مدت و بیش از حد در معرض پارازیت ها و همچنین گوشی های تلفن همراه را، یکی از دلایل ایجاد این تومور بنامیم. البته لازم به تاکید است که هنوز دلیل محکمی برای اثبات این مدعی، یعنی ارتباط بین بروز تومور سی پی انگل و عوامل محیطی وجود ندارد.

از 100 درصد بیماران سی پی انگل، چیزی حدود 5 درصد سندروم ارثی نورینوم آکوستیک دارند که به آن نوروفیبروماتوزیس نوع دوم (NF2) می گویند.

تومور سی پی انگل

علائم سی پی انگل

ممکن است علائم این بیماری در مراحل اولیه، چندان مشهود نباشد و پس از سال ها، خود را نشان دهد. در واقع باید بگوییم که این بیماری به صورت تدریجی رشد کرده و نمایان می شود. سی پی انگل، در تعادل بیمار اختلال ایجاد کرده و روی شنوایی آن نیز تاثیر می گذارد. در صورت ادامه رشد تومور، می تواند به اعصاب دیگر نیز سرایت کند و عضلات صورت، ساختار مغزی و رگ های خونی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی علائم سی پی انگل را می توانیم زنگ زدن گوش در سمت تومور، سرگیجه، عدم تعادل و ثبات، بی حسی به گونه ای که سبب از دست دادن قدرت برای حرکت دادن عضلات صورت گردد، از دست داد قدرت شنوایی به شکل تدریجی و یا یکباره.

روش های درمان تومور سی پی انگل (CP angel)

برای درمان سی پی انگل، سه روش درمانی وجود دارد:

• معاینه مستمر
    • پرتو جراحی
    • جراحی
    صرع و بارداری زنان: بایدها و نباید حین بارداری و زایمان

برای آن که نوع روش درمان مشخص شود، می بایست وضعیتی که فرد در آن قرار دارد، یعنی وضعیت تومور، سلامت شنوایی و عملکرد اعصاب صورت سنجیده می شود.

برای افراد مبتلا به نورینوم آکوستیک خفیف، پزشکان معاینه و تصویربرداری سالیانه را برای رصد میزان رشد تومور تجویز می کنند که این بهترین روش درمان است. بعد با توجه به اندازه تومور، نوع و روش درمان را برای بیمار مشخص می نمایند.

روش پرتو جراحی

در این روش، از تاباندن پرتوهای همگرا با انرژی بالا به تومورها استفاده می شود. در این روش هدف این است که روند رشد تومور کاهش یافته و یا آن را متوقف سازند. اما لازم به ذکر است که این روش درمانی در بلند مدت عوارضی دارد که از جمله آن ها می توانیم به نکروز مغز یا همان بافت مردگی، آسیب به اعصاب جمجمه، تغییراتی مانند ایجاد گلیوبلاستوم مولتی فرم یا گلیوبلاستوما اشاره نماییم.

روش جراحی

لازم به ذکر است که برای اغلب بیماران مبتلا به تومور سی پی انگل، عمل جراحی پیشنهاد می شود. به کمک این روش، کوچک ترین تومورهای ایجاد شده، شناسایی شده و سپس برداشته خواهند شد. البته نوع جراحی که انتخاب می شود، به اندازه و مکانی که تومور سی پی انگل در آن ایجاد شده، بستگی دارد که خوشبختانه در بیشتر مواقع پزشکان موفق به برداشتن کامل تومور هستند.

تومور سی پی انگل

عمل جراحی تومور سی پی انگل (CP angel) چگونه انجام می شود؟

برای انجام این عمل، فرد به طور کامل بیهوش خواهد شد. همچنین در صورت نیاز، حین عمل، قسمتی از مو تراشیده شده و جمجمه بیمار باز می شود. البته این روزها، عمل جراحی سی پی انگل، با روش جدیدتری انجام می شود که در این روش، شکاف بسیار کوچکی در نزدیکی گوش ایجاد می کنند و در نتیجه نیازی به شکافتن جمجمه نیست. سپس به کمک آندوسکوپی، وضعیت تومور، ناحیه ای که تومور در آن قرار دارد، همچنین وضعیت رگ ها و اعصاب به خوبی مشاهده و بررسی می شود و سپس بدون آسیب رسیدن به بافت های اطراف، تورمور به طور کامل برداشته خواهد شد.

آنوریسم مغزی

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، بیشتر بیماران سی پی انگل، مبتلا به نوع اول آن هستند و تا اوج این بیماری، ممکن است بیمار علائم ویژه ای نداشته باشد. اما از آنجایی که تومور بزرگ شده، می تواند به ساقه مغر آسیب وارد نماید و سبب بیماری هیدروسفالی که منجر به مرگ می شود، باید با کوچک ترین احساس و پیدایش علائم این بیماری، برای درمان آن پزشک مراجعه کرد. با مراجعه به بهترین متخصص و جراح مغز و اعصاب تهران می توانید معاینات به موقع دریافت کرده و نتیجه درمانی عالی به دست بیاورید. جهت دریافت نوبت ویزیت مطب دکتر بختوری، با شماره های … تماس حاصل نمایید.

منبع: mayoclinic