علت ابتلا به سرگیجه خوش خیم وضعیتی و نحوه درمان آن

علت ابتلا به سرگیجه خوش خیم وضعیتی و نحوه درمان آن
  • سرگیجه خوش خیم وضعیتی (BPV) شایع ترین علت سرگیجه، احساس چرخش یا تاب خوردن در سر است. این نوع سرگیجه باعث ایجاد احساس چرخش ناگهانی می شود یا مانند این است که سر شما از داخل می چرخد. اگر سرگیجه موضعی خوش خیم دارید، می توانید دوره های کوتاهی از سرگیجه خفیف یا شدید را هم داشته باشید.

تغییر موقعیت سر می تواند یک قسمت را تحریک کند. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سر خود را به سمت بالا یا پایین می‌ برید، زمانی که دراز می‌ کشید، یا وقتی روی تخت می‌ چرخید یا می‌‌نشینید.

علائم سرگیجه خوش خیم وضعیتی چیست؟

علائم (BPV) می توانند ناگهانی به وجود بیایند و از بین بروند. این مدل سرگیجه معمولا کمتر از یک دقیقه طول می کشند. انواع فعالیت ها می توانند (BPV) را ایجاد کنند. با این حال، بیشتر علائم زمانی رخ می دهد که تغییری در موقعیت سر شما ایجاد شود. حرکات غیر طبیعی چشم که نیستاگموس نیز نامیده می شود، معمولاً با علائم سرگیجه خوش خیم وضعیتی همراه است. اگر چه بسیار نادر است، اما شما می توانید این نوع سرگیجه را در هر دو گوش داشته باشید. در برخی موارد شدید (BPV)، افراد ممکن است به دلیل استفراغ دچار کم آبی شوند.

علائم سرگیجه خوش خیم وضعیتی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تاری دید
    • سبکی سر
    • از دست دادن تعادل
    • بی ثباتی

بیشتر بخوانید: علائم نیاز به جراحی قاعده جمجمه کدامند

گرفتن MRIبرای تشخیص سرگیحه خوش خیم وضعیتی

BPV چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما می تواند سرگیجه خوش خیم وضعیتی را با انجام مانوری به نام تست Dix-Hallpike تشخیص دهد. پزشک سر شما را در موقعیت خاصی نگه می‌ دارد در حالی که از شما می‌ خواهد به سرعت دراز بکشید و پشت خود را روی میز قرار دهید. آن ها در طول این آزمایش به دنبال حرکات غیر طبیعی چشم شما خواهند بود و ممکن است از شما بپرسند که آیا احساس چرخش دارید یا خیر. پزشک شما همچنین یک معاینه فیزیکی عمومی از شما خواهد خواست. پزشکان یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرند و یک معاینه عصبی انجام می دهند تا هر گونه اختلال یا بیماری دیگر را رد کنند.

جراحی تومور مغزی بدخیم و میزان ریسک آن

آزمایشات اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تحریک که شامل گرم کردن و خنک کردن گوش داخلی با آب یا هوا برای مشاهده حرکات چشم است.
    • MRI از سر
    • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) سر، که شبیه به MRI است.
    • سی تی اسکن از سر
    • ارزیابی شنوایی
    • الکترونیستاگموگرافی (ENG) برای ثبت حرکات چشم
    • الکتروانسفالوگرام (EEG) برای اندازه گیری فعالیت مغز

عوامل سرگیجه خوش خیم وضعیتی چیست؟

سرگیجه خوش خیم وضعیتی نتیجه یک اختلال در داخل گوش داخلی شما است. کانال‌ های نیم دایره‌ ای یا لوله‌ های داخل گوش حاوی مایعی هستند که با تغییر وضعیت بدن حرکت می‌ کنند. کانال های نیم دایره ای بسیار حساس هستند.

این نوع سرگیجه زمانی ایجاد می شود که کریستال های کوچک کربنات کلسیم که به طور معمول در ناحیه دیگری از گوش هستند آزاد شده و وارد کانال های نیم دایره ای می شوند. همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که این کریستال ها در داخل کانال های نیم دایره ای شکل می گیرند. این باعث می شود مغز شما پیام های گیج کننده ای در مورد وضعیت بدن شما دریافت کند.

اختلالات گوش داخلی بعنوان عامل ایجاد کننده سرگیجه خوش خیم وضعیتی

چه کسانی در معرض BPV هستند؟

هیچ خطر عمده ای برای سرگیجه خوش خیم وضعیتی وجود ندارد، اما نشانه هایی وجود دارد که می تواند یک بیماری ارثی باشد. بسیاری از افراد مبتلا به (BPV) خویشاوندانی دارند که این عارضه را نیز دارند. همچنین شرایط دیگری وجود دارد که می تواند برخی افراد را مستعد ابتلا به (BPV) کند. این موارد به شرح زیر است:

• صدمات قبلی به سر
    • پوکی استخوان
    • یک بیماری گوش داخلی
    بیماری های ژنتیک مغزی و نخاعی: وراثت و جهش علیه اعصاب

درمان سرگیجه خوش خیم وضعیتی چیست؟

انواع درمان ها برای کمک به این بیماری در دسترس هستند. انواع این درمان ها شامل موارد زیر است:

انجام مانور Epley برای درمان سرگیجه خوش خیم وضعیتی

مانور Epley

برخی از پزشکان مانور Epley را موثر ترین درمان برای سرگیجه خوش خیم وضعیتی می دانند. این یک تمرین ساده است که می توانید آن را در خانه امتحان کنید و به هیچ وسیله ای نیاز ندارد. این شامل کج کردن سر به منظور انتقال تکه کربنات کلسیم به قسمت دیگری از گوش داخلی است.

درمان خانگی سرگیجه

مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت سرگیجه مرتبط با (BPV) را انجام دهید. مراقب محیط اطراف خود باشید و از قرار دادن خود در معرض خطر خودداری کنید. از دست دادن تعادل همیشه یک احتمال است. سقوط می تواند صدمات جدی ایجاد کند. هر زمان که احساس سرگیجه کردید، بنشینید.

نشستن در هنگام سرگیجه خوش خیم وضعیتی می تواند به شما کمک کند از زمین خوردن جلوگیری کنید. همچنین باید اقدامات احتیاطی مانند داشتن نور مناسب در اطراف خانه و استفاده از عصا را برای پایداری انجام دهید.

همچنین بهتر است بیاموزید که چه چیزی باعث ایجاد بدتر شدن سرگیجه شما می شود. جلوگیری از بدتر شدن علائم سرگیجه در طول دوره‌ های (BPV) می‌ تواند به سادگی اجتناب از موقعیت‌ هایی باشد که سرگیجه را تحریک می‌ کنند.

خوردن دارو برای درمان سرگیجه خوش خیم وضعیتی

داروی سرگیجه

پزشک ممکن است دارو هایی را برای تسکین احساس سرگیجه خوشم خیم وضعیتی تجویز کند. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آرام بخش، خواب آور یا کمک به خواب
    • آنتی کولینرژیک ها که با مسدود کردن انتقال دهنده عصبی استیل کولین عمل می کنند
    • آنتی هیستامین ها
    خونریزی مغزی (خونریزی داخل جمجمه)

با این حال دارو ها اغلب در درمان سرگیجه موثر نیستند.

عوارض سرگیجه خوش خیم وضعیتی چیست؟

اگر درمان سرگیجه موثر نبود یا اگر دچار ضعف، اختلال گفتار یا مشکلات بینایی شدید ممکن است لازم باشد با پزشک خود تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که علائم سرگیجه خوش خیم وضعیتی گاهی اوقات می تواند مربوط به سایر بیماری های جدی تر باشد.

نتیجه گیری

زندگی با سرگیجه خوش خیم وضعیتی می تواند چالش برانگیز باشد. این نوع سرگیجه می تواند بر روابط با دوستان و خانواده، بهره وری در کار و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. همچنین هیچ درمانی برای (BPV) وجود ندارد و حتی پس از درمان موفقیت آمیز می تواند بدون هشدار دوباره رخ دهد.

در حالی که BPV ممکن است گاهی اوقات ناراحت کننده باشد، قابل کنترل است و معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد. برای اطلاع از درمان BPV می توانید به سایت اینترنتی دانیال کلینیک مراجعه نمایید و از خدمات درمانی کارشناسان و پزشکان بهره مند شوید.

• آیا بعد از درمان می‌توان ورزش کرد؟

بله، اما باید نوع ورزش و میزان فعالیت بدنی را به پزشک خود اطلاع دهید.

• این بیماری با داروی گیاهی درمان پذیر است؟

خیر، این بیماری بصورت خودسرانه و با داروهای گیاهی درمان پذیر نیست و هرگز نباید بصورت خودسرانه اقدام به درمان کرد.

منابع: healthline , mayoclinic

دکتر بختوری