preloader
نشانه ها و تفاوت میگرن و تومور مغزی

نشانه ها و تفاوت میگرن و تومور مغزی

  • خانه
  • -
  • بیماری ها
  • -
  • نشانه ها و تفاوت میگرن و تومور مغزی
نشانه ها و تفاوت میگرن و تومور مغزی
  • آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که دچار سردرد های شدید و غیر عادی شوید؟ بسیاری از افراد در صورت مواجه شدن با این شرایط دچار ترس می شوند و احساس می کنند که درگیر تومور مغزی شده اند، اما اکثر مواقع مشکل میگرن است و افراد بی دلیل دچار استرس شده اند. تفاوت میگرن و تومور مغزی مشهود است و بسیاری از پزشکان با اولین معاینه متوجه آن ها خواهند شد. با بررسی علائم هر یک می‌توانید متوجه تفاوت آن ها شوید.

    خانمی ک سردرد میگرنی دارد

    میگرن چیست؟

    میگرن نوعی سردرد می‌باشد که می‌تواند منتهی به درد ضربان دار و یا احساس نبض در قسمتی از سر شود. از علائم آن می‌توان به حساسیت به صدا و نور، تهوع و استفراغ اشاره کرد. حملات میگرن ممکن است ساعت ها یا روز ها ادامه دار شوند و به گونه‌ای باشند که فرد نتواند کار های روزانه خود را به درستی انجام دهد. میگرن برخی افراد با هاله میگرنی همراه است.

    این هاله نوعی علامت هشدار دهنده می باشد که شامل اختلال در بینایی، گز گز در صورت، دست یا پا و اختلال تکلم است. با کمک برخی داروها می توان از بروز میگرن جلوگیری کرد و درد آن را به میزان زیادی کاهش داد. معمولا همراه با داروها برخی سفارشات در رابطه با تغییر سبک زندگی نیز در اختیار بیمار قرار می گیرد تا نتیجه بهتری داشته باشد. تفاوت میگرن و تومور مغزی بسیار زیاد است و در صورت بروز سردرد شدید نگران نشوید و به پزشک مراجعه کنید.

    سردرد میگرنی: درمان هایی برای کابوس آرامش مادام العمر

    دختری که دستش را بر روی سرش گذاشته زیرا سر درد میگرنی دارد

    نشانه های سر درد میگرنی

    میگرن می تواند کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد و به طور کلی نشانه های آن در چهار مرحله بروز پیدا می کنند. کسانی که دچار این عارضه می شوند ممکن است همه مراحل را تجربه نکنند.

    تفاوت میگرن و تومور مغزی در پرودروم

    یک الی دو روز پیش از وقوع میگرن تغییرات رخ می دهد که نشانگر وقوع میگرن هستند و عبارتند از تغییرات خلقی که فرد ممکن است افسرده یا سرخوش شود، سفتی و گرفتگی گردن، هوس های غذایی، افزایش میزان ادرار و خمیازه های پی در پی و مکرر. توجه به این علائم و تغییرات مهم است.

    هاله میگرنی

    بروز هاله میگرنی در افراد مختلف متفاوت است و برخی ممکن است آن را پیش از میگرن تجربه کنند؛ در حالی که برای برخی دیگر در طول میگرن رخ می دهد. علائم ناشی از هاله آرام آرام شروع می شوند و می توانند تا 60 دقیقه به طول انجامند.

    تفاوت میگرن و تومور مغزی در حمله

    در صورت بی توجهی و عدم درمان میگرن ممکن است حدود 4 تا 72 ساعت زندگی شما را تحت شعاع قرار دهد. تعداد دفعات و میزان درگیری میگرن در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولا رخ دادن آن به ندرت پیش می آید. در مرحله حمله ممکن است یک سمت و یا دو سمت سر خود احساس درد داشته باشید. چنین درد هایی معمولا به حالت ضربان دار رخ می دهند و فرد احساس تهوع و استفراغ خواهد داشت.

    پست دروم

    پست دروم آخرین مرحله از میگرن است. بسیاری از افراد پس از حمله دچار گیجی می شوند که این حالت ممکن است یک روز طول بکشد. برخی افراد نیز اعلام کرده اند که در این مرحله دچار احساس شادی شده اند. گاهی اوقات حرکت ناگهانی سر و گردن در این مرحله، باعث ایجاد درد می‌شود.

    مهمترین نشانه ها و علائم تومور مغز

    نشانه های سردرد میگرنی درد در اطراف سر است

    محرک های میگرن

    از برخی محرک های میگرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تغییرات هورمونی در بسیاری از زنان می تواند محرک میگرن باشد. این تغییرات عبارتند از دوره قاعدگی، دوره بارداری و زمان تخمک گذاری. حوالی دوران یائسگی و استفاده از قرص های ضد بارداری نیز می توانند باعث تغییرات هورمونی شوند؛ در نتیجه بروز میگرن را تحریک کنند.
    • در بررسی تفاوت میگرن و تومور مغزی باید دانست که استرس نیز محرک میگرن است. زمانی که استرس می گیرید، مغز شما نوعی ماده شیمیایی ترشح می کند که باعث تغییر رگ ها می شود و محرک میگرن است.
    • وجود نور روشن، صدای بلند و بوهای تند باعث تحریک میگرن می شود.

    تصویر اشعه فرابنفش از توموری در داخل یک مغز

    تومور مغزی چیست؟

    تومور مغزی عبارت است از رشد غیر طبیعی سلول های موجود در مغز که باعث ایجاد توده می‌شود. تومور های مغزی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها غیر سرطانی یا خوش خیم و برخی دیگر سرطانی یا بدخیم هستند. تومور می‌تواند از مغز شروع شود که به آن تومور مغزی اولیه می‌گویند و یا این که از سایر بخش های بدن شروع می‌شود و در نهایت به عنوان تومور مغزی گسترش می‌یابد که این تومور ها ثانویه می‌باشند.

    سرعت رشد و گسترش تومور های مغزی متفاوت است. محل قرار گیری تومور و سرعت رشد آن تعیین کننده شدت آسیب به سیستم عصبی می باشند. روش های درمانی تومور مغزی نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که بر اساس نظر پزشک انتخاب می شود. تفاوت میگرن و تومور مغزی، رشد بی رویه سلول ها در تومور است.

    آبسه های مغزی: موجوداتی ریز که منجر به آسیب های بزرگ می شوند

    اگر تمایل دارید که توسط جراح تومور مغز معاینه شوید می‌توانید با مطب دکتر بختوری تماس بگیرید تا نوبت مشاوره و معاینه دریافت نمایید.

    واتس اپ: 09351874506

    پسری که سر درد شدید به خاطر تومور مغزی دارد

    نشانه های سردرد تومور مغزی

    سردرد های ناشی از تومور مغزی دارای نشانه ها و علائم مختلفی می باشند که به طور کلی به محل، اندازه و سرعت گسترش تومور بستگی دارند. این علائم عبارتند از:

    • سردرد هایی که به مرور افزایش می یابند.
    • استفراغ و حالت تهوع بدون هیچ دلیل
    • مشکلات بینایی مانند دو بینی و تاری
    • بی حسی تدریجی دست ها و پاها
    • عدم تعادل
    • مشکل تکلم
    • مشکل شنوایی
    • احساس گیجی و سردرگمی
    • احساس خستگی مفرط
    • اختلال در تصمیم گیری
    • تغییرات رفتاری
    • تشنج مخصوصا در کسانی که تجربه تشنج ندارند

    خانمی که سر درد توموری دارد

    سخن پایانی

    یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، میگرن است. این مشکل کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و می‌تواند همه افراد را درگیر کند. اصلی ترین علامت آن را وجود درد های ضربانی در اطراف سر می‌دانند که شدت و محل آن در افراد مختلف متفاوت است.

    برخی افراد در زمان درگیر شدن با میگرن دچار ترس و اضطراب می‌شوند و احساس می‌کنند که تومور مغزی دارند. باید توجه داشته باشد که تفاوت های میگرن و تومور مغزی زیاد هستند و علائم ناشی از تومور بسیار شدید تر می‌باشند و گاهی اوقات زندگی عادی فرد را دچار اختلال می‌کنند.

    منایع: mayoclinic , webmd

    دکتر بختوری

    سوالات متداول

    • علائم تومور مغزی در آزمایش خون قابل مشاهده است؟

    خیر. تومور های مغزی تنها با آزمایشات مخصوص مانند MRI و علائمی مانند سر درد های مداوم قابل شناسایی هستند. با آزمایش خون نمی‌توان تومور مغزی و علائم آن را شناسایی کرد.

    • در تومور مغز کجای سر درد می‌گیرد؟

    در تومور های مغزی، داخل سر بصورت یک پارچه درد می‌گیرد. البته هر سر درد این چنینی نباید با تومور مغزی یکی گرفته شود بلکه باید آزمایشات لازم انجام شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده + 8 =