عوارض بعد از جراحی تومور مغزی

• جراحی مغز و اعصاب
عوارض بعد از جراحی تومور مغزی
  • جراحی تومور مغزی به دو روش تهاجمی و کم تهاجمی انجام می‌شود. همانطور که روشن است، عوارض جراحی کم تهاجمی کمتر از عوارض جراحی تهاجمی است. در جراحی کم تهاجمی نیازی به باز کردن جمجمه بیمار نیست و برداشتن تومور مغزی از طریق یک آندوسکوپ انجام می‌شود، اما در جراحی تهاجمی نیاز است که جمجمه بیمار باز شود تا به محل دقیق قرارگیری تومور دسترسی حاصل شود. بنابراین، عوارض جراحی‌های تهاجمی نسبت به کم تهاجمی بیشتر است.

جراحی تومور مغزی- دکتر بختوری

عوامل موثر بر بروز عوارض

بروز عوارض در افراد مختلف با سنین متفاوت نیز متفاوت است. بسته به سن و عوامل دیگر، بروز عوارض پس از جراحی متغیر خواهد بود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سن بیمار

سن بیمار یکی از عوامل مؤثر بر بروز عوارض بعد از جراحی تومور مغزی است. جوان بودن و داشتن سن پایین به همراه بدن مقاوم باعث می‌شود که عوارض کمتری پس از جراحی در فرد رخ دهد و یا در صورت وجود عوارض، سریع‌تر بهبود یابند. در حالی که در افراد مسن‌تر، مدت زمان ترمیم بافت‌ها بیشتر است و بیماران به سختی بهبود می‌یابند.

تبحر و مهارت جراح

یکی از عواملی که می‌تواند شدت و ضعف عوارض را تعیین کند، تبحر جراح مغز و اعصاب است. هرچه توانایی جراح در خارج کردن تومور از بافت مغز بدون ایجاد شکاف عمیق بیشتر باشد، عوارض پس از جراحی برای بیمار کمتر خواهد بود. بنابراین، لازم است فردی که نیاز به جراحی دارد بهترین جراح مغز و اعصاب را شناسایی کرده و این جراحی را نزد او انجام دهد.

آشنایی با تشنج ، صرع و علائم آن ها

شایع ترین عوارض جراحی تومور مغزی

از آن‌جایی که مغز یکی از ارگان‌های حیاتی بدن انسان است، در صورت بروز اختلالات و مشکلات نیاز به درمان دارد. بنابراین، در صورت وجود تومور مغزی، فرد مبتلا نیاز به جراحی و خارج کردن تومور از مغز دارد. اما ممکن است این جراحی عوارضی به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سردرد های مکرر

داشتن سردرد بعد از جراحی تومور مغزی امری طبیعی است، زیرا طی این جراحی فشار زیادی بر بافت مغز و جمجمه وارد می‌شود. اما اگر سردرد با علائمی مانند افت فشار خون، تهوع و استفراغ همراه باشد، ممکن است خطرناک باشد و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تشنج

به دلیل اینکه برای برداشتن تومور مغزی فشار زیادی به بافت مغز وارد می شود تشنج بعد از جراحی امری طبیعی است و پزشک برای جلوگیری از بروز این عارضه داروهایی را برای بیمار تجویز می کند این دارو ها تا حدودی می توانند جلوی تشنج را بگیرند اما ممکن است در هر حال تشنج رخ دهد  در صورتی که تشنج به طور مداوم تکرار شود خطرناک است و باید به پزشک مراجعه شود.

تورم سر

در صورتی که تورم بعد از جراحی به دلیل وجود زخم جراحی باشد، معمولاً حدود ده روز پس از جراحی بهبود می‌یابد. اما اگر تورم به دلیل تجمع مایع نخاعی در مغز یا عفونت در این ناحیه باشد، خطرناک است و باید فوراً به پزشک معالج مراجعه کنید.

از دست دادن حافظه

ممکن است به دلیل آسیب جدی به برخی از قسمت‌های مغز در حین جراحی، بیمار دچار اختلالات حافظه شود. این مشکل نیز در جراحی تومور مغزی طبیعی است. تنها روش درمانی این عارضه استفاده به موقع از داروهایی است که توسط پزشک تجویز شده است.

سرطان مغز، چگونه می‌توان سرطان مغز را درمان کرد؟

مشکلات دیگر

ممکن است علاوه بر این علائم، مشکلات دیگری پس از جراحی تومور مغزی برای بیمار به وجود آید که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• عفونت مغزی
    • تجمع مایع نخاعی در مغز
    • خونریزی مغزی
    • احتمال ابتلا به سکته مغزی
    • اختلالات هورمونی
    • اختلالات رفتاری
    • اختلال در بینایی
    • اختلال در شنوایی
    • بازگشت تومور مغزی

نمونه برداری از تومور مغزی

جلوگیری از بروز عوارض

بیمارانی که نیاز به چنین جراحی‌ای دارند باید آمادگی بروز عوارض پس از آن را نیز داشته باشند، اما انتخاب یک جراح ماهر می‌تواند در کاهش بروز عوارض مؤثر باشد. جراح مغز و اعصاب با آگاهی از این‌که پس از جراحی ممکن است عوارضی مانند تشنج، سردرد و اختلالات حافظه بروز کند، داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها را برای بیمار تجویز می‌کند.

دکتر بختوری بهترین متخصص مغز و اعصاب