preloader
شانس زندگی افراد با تومور مغزی چقدر است؟

شانس زندگی افراد با تومور مغزی چقدر است؟

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • شانس زندگی افراد با تومور مغزی چقدر است؟
شانس زندگی افراد با تومور مغزی چقدر است؟
  • شانس درمان تومور مغزی چقدر است؟ آیا همه تومور های مغزی کشنده هستند؟
    تومور ها رشد غیر طبیعی سلول های بدن هستند. برخی از این تومور ها در مغز ایجاد می‌ شوند که به دو دسته خوش خیم و بد خیم تقسیم می ‌شوند. این تومور ها می توانند بخش های مختلفی از مغز را تحت تاثیر قرار دهند و بر اساس اندازه و محل قرار گیری، درمان‌ های متفاوتی دارند. همه تومور ها کشنده نیستند و پزشک مربوطه با جراحی و درمان درست می تواند زندگی بیمار را نجات دهد.

    در برخی موارد، عوامل مختلف می توانند بر ابتلا به تومور مغزی تاثیر گذار باشند. تاثیر این عوامل به صورت صد درصدی نیست و برخی افراد ممکن است در معرض چند مورد از آن ها قرار بگیرند، اما هرگز دچار تومور مغزی نشوند و برخی دیگر بدون وجود این عوامل با تومور مغزی دست و پنجه نرم کنند. شانس درمان تومور مغزی در افرادی که تحت تاثیر این عوامل نیستند بیشتر است. اگر پزشک خود را در زمان درمان از وجود این عوامل مطلع کنید، باعث بهبود روند درمان خواهید شد. نکته ای که باید از آن آگاه باشید این است که با تغییر سبک زندگی و کم کردن این عوامل نیز نمی توانید خطر ابتلا به تومور را کاهش دهید. عواملی که ممکن است خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهند شامل موارد زیر هستند:

    • سن

    یکی از عواملی که ممکن است در ایجاد تومور مغزی تاثیر گذار باشد، سن است. شانس درمان تومور مغزی در سنین جوانی بیشتر است. بسیاری از افراد معتقدند که ایجاد تومور در کودکان و افراد مسن شایع تر است.

    • جنسیت

    تحقیقات نشان داده اند که بروز تومور مغزی در مردان شایع تر از زنان است، اما برخی از تومور ها مانند تومور مننژیوم بیشتر در زنان دیده شده اند.

    • محل کار

    اگر در محل کارتان با موادی از قبیل برخی حلال ها، فرآورده های نفتی، آفت کش ها، وینیل کلرید و… سر و کار دارید، ممکن است احتمال ابتلای شما به تومور مغزی بیشتر از سایر افراد باشد. شانس درمان تومور مغزی در افرادی که در معرض این عوامل نیستند بیشتر است. جای نگرانی نیست؛ چرا که این مسئله به طور قطع نمی باشد و شواهد علمی در این راستا وجود ندارد‌.

    • سابقه خانوادگی

    مطالعات نشان داده اند که ۵ درصد از تومور های مغزی به صورت ارثی افراد را درگیر می کنند. معمولا این افراد دچار سندروم های ژنتیکی ارثی دیگری نیز هستند.

    • قرار گرفتن در معرض میکروارگانیسم ها

    گاهی اوقات قرار گرفتن در معرض آلرژن ها، ویروس ها و عفونت ها می تواند احتمال ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد. شانس درمان تومور مغزی در اثر میکروارگانیسم ها را پزشک مشخص می کند. در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که ویروسی به نام سیتومگالوویروس به میزان زیادی در بافت تومور مغزی وجود دارد و همین مسئله باعث شده است که این ویروس را عامل برخی از تومور های مغزی بدانند. ویروس های دیگری نیز شناخته شده اند که باعث ایجاد تومور مغزی حیوانات می شوند. تحقیقات در رابطه با ایجاد تومور مغزی توسط میکروارگانیسم ها همچنان در حال انجام است؛ قطعا در آینده ای نه چندان دور دانشمندان به اطلاعات بیشتری در این مورد دست می یابند.

    جابجایی مهره‌های کمر و روش‌های درمان آن چیست؟

    میزان خطر تومور مغزی چقدر است؟

    بیشتر از ۱۲۰ نوع تومور مغزی شناخته شده است که هر یک از آن ها بخش متفاوتی از بافت مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. تومور های مغزی می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند و تومور های بدخیم می توانند بسیار خطرناک باشند. میزان خطر تومور مغزی به اندازه یا محل آن بستگی دارد. تومور های مغزی ممکن است به بخش های سالم مغز فشار آورند و آن ها را نیز آلوده کنند. شانس درمان تومور مغزی در افرادی که بخش کوچکی از مغزشان درگیر شده است، بیشتر است. برخی از تومور ها می توانند به شکل سرطان مغز درآیند و خطرناک تر شوند. اگر تومور های ایجاد شده، رگ ها و جریانات مغزی را مسدود کنند باعث افزایش فشار درون جمجمه می شوند. حتی برخی از تومور ها می توانند به همراه مایع مغزی نخاعی جابجا شوند و خود را به ستون فقرات برسانند و در آنجا پخش شوند.

    عوامل موثر بر شانس درمان تومور مغزی چیست؟

    تومور های مغزی بر اساس نوعشان دارای درمان ‌های متفاوتی هستند که این درمان ها شامل موارد زیر می باشند:

    • جراحی

      برخی اوقات تومور مغزی در جایی قرار دارد که پزشک به راحتی می‌ تواند با جراحی آن را خارج کند.
    • پرتو درمانی

      در درمان به کمک پرتو از پرتو هایی مانند اشعه ایکس و یا پروتون ها استفاده می کنند و سلول های غیر طبیعی توموری را از بین می برند. شانس درمان تومور مغزی با کمک این روش بسیار بالا است. این روش ممکن است دارای عوارض جانبی باشد که به نوع و میزان اشعه ای که وارد بدن می شود بستگی دارد. این عوارض شامل سردرد، خستگی، ریزش مو، تحریک پوست سر و … هستند.
    • شیمی درمانی

      شیمی درمانی روش استفاده از دارو برای از بین بردن تومور می باشد. این دارو ها را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد و یا انواعی از آن ها را به صورت داخل وریدی تزریق کرد. شانس درمان تومور مغزی و سایر سرطان ها به کمک شیمی درمانی بسیار امید بخش بوده است. دارو های مربوط به سرطان ها و تومور های مختلف متفاوت هستند ولی عوارض جانبی اکثر آن ها شامل حالت تهوع، استفراغ و ریزش مو می باشد.
    14 روش درمان دیسک کمر + آموزش تصویری ورزش های دیسک کمر

    آیا جراحی تومور مغزی کشنده است؟

    معمولا اولین روش برای درمان تومور مغزی، جراحی و خارج کردن تومور است؛ اما این مرحله باید با دقت تمام انجام شود و نوع تومور مشخص شود؛ سپس بررسی شود که آیا خارج کردن آن ایمن است یا خیر. شانس درمان تومور مغزی پس از جراحی بیشتر می شود. جراحی باید به گونه ای باشد که به عملکرد طبیعی مغز لطمه ای وارد نکند و فقط تومور های ایجاد شده خارج شوند. معمولا پس از جراحی، پرتو درمانی نیز انجام می شود که این دو درمان برای تومور هایی مانند آستروسیتومای درجه پایین، اپاندیموم، کرانیوفارنژیوما، مننژیوم و گانگلیوگلیوما موثر هستند. همچنین تومور هایی مانند آستروسیتومای آناپلاستیک و گلیوبلاستوما ممکن است نتیجه چندانی نسبت به جراحی نشان ندهند؛ اما میتوان به کمک جراحی از میزان آن ها کاست تا نسبت به شیمی درمانی یا پرتو درمانی عکس العمل بهتری نشان دهند. شانس درمان تومور مغزی زمانی افزایش می یابد که پزشک از چندین درمان به طور همزمان استفاده کند.

    اما آیا همیشه جراحی کار ساز است؟ آیا ممکن است باعث مرگ فرد شود؟ معمولا جراحان قبل از جراحی تمامی جوانب را می سنجند و اگر احتمال داشته باشد که جراحی برای فرد خطرناک و کشنده باشد، حتما به او اعلام می کنند. جراحی زمانی خطرناک است که تومور در محل مناسبی قرار نگرفته باشد؛ مثلا در اعماق مغز باشد که در چنین موردی دسترسی به آن دشوار و خطرناک است و شانس درمان تومور مغزی در این حالت پایین است. اگر بیمار از نظر سلامتی در شرایط مطلوبی قرار نداشته باشد و پزشک تشخیص دهد که نمی تواند چنین جراحی بزرگی را تحمل کند، انجام دادن آن به نفع بیمار نیست.

    راهکار های جراح پارگی دیسک گردن برای درمان آن

    علت مرگ در تومورمغزی بدخیم چیست؟

    تومورهای مغزی بدخیم باعث ایجاد تومور های CNS نیز می شوند که همین مورد می ‌تواند باعث مرگ بیماران گردد‌. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که چنین تومور هایی، بیماری های قلبی را نیز به دنبال دارند. شانس درمان تومور مغزی خوش خیم خیلی بیشتر از تومور های بدخیم است و امکان از دست رفتن بیمار در چنین تومور هایی به مراتب کمتر است.‌ عواملی مانند سن بیمار و محل قرار گیری تومور نیز می ‌توانند باعث مرگ بیمار شوند. علت مرگ در تومور مغزی بدخیم، رشد کردن بیش از حد این تومور ها و آلوده کردن سایر بخش های بدن است.

    آیا تومور مغزی خوش خیم کشنده است؟

    تومور های مغزی خوش خیم و غیر سرطانی، سلول های تغییر شکل یافته ای هستند که به آرامی درون مغز رشد می کنند. این تومور ها بر خلاف تومور های سرطانی علاقه‌ ای به گسترش در سایر سلول ها و اعضا را ندارند و در یک محل باقی می مانند. جراحان این تومور ها را به طور کامل از درون مغز برداشت می کنند و اگر این کار به درستی انجام شده باشد، فرد دیگر درگیر تومور نمی شود و شانس درمان تومور مغزی در او بیشتر می شود. جراح می ‌تواند به کمک اسکن یا رادیوتراپی بررسی کند که آیا همه تومور برداشته شده است یا خیر. اگر بخش کوچکی از تومور نیز باقی مانده باشد، دوباره رشد می کند و فرد را درگیر بیماری می کند. این تومور ها به علت رشد آهسته ای که دارند به راحتی قابل درمان هستند و کشنده نمی باشند. تومور مغزی خوش خیم در صورتی کشنده است که دیر شناسایی شود و بخش بزرگی از مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

    سخن پایانی

    تومورهای مغزی دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس محل قرار گیری نام گذاری شده اند. اگر این تومور ها رشد آهسته ‌ای داشته باشند، خوش خیم و اگر به سرعت رشد کنند و گسترش یابند، بدخیم یا سرطانی هستند. اگر حس کردید که علائم تومور مغزی را دارید سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که درمان در مراحل اولیه بسیار راحت تر است و شانس درمان تومور مغزی بیشتر خواهد شد. اگر متوجه وجود این تومور ها شدید، امید خود را از دست ندهید و مطمئن باشید که پزشک شما برای بهبودیتان تمام تلاش خود را می ‌کند.

    برای مشاوره یا دریافت نوبت برای تشخیص یا درمان می‌توانید با دکتر مهرداد حسین زاده بختوری تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 + 4 =