preloader
روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی
روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی
  • فتق یا پارگی دیسک گردن، یکی از علل شایع گردن درد است که به بازو نیز می رسد. مشکل زمانی شروع می شود که دیسک شما جابه جا می شود و شروع به فشار دادن روی عصب مجاور می کند که باعث درد، بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن و احتمالاً ضعف می شود. در چنین شرایطی، درمان دیسک گردن بدون جراحی ترجیح داده می شود، زیرا درد اغلب بدون جراحی بهبود می یابد.

    یک متخصص درد می تواند چندین درمان بدون جراحی مانند تزریق اپیدورال یا بلوک های عصبی را پیشنهاد دهد که درد گردن و بازو را تسکین می دهد و در عین حال به شما امکان بهبودی را ارائه می کند. باید اشاره کرد که دیسک ها بالشتک های غضروفی هستند که بین استخوان های پشتی (مهره ها) قرار گرفته اند که ستون فقرات شما را تشکیل می دهند که در صورت آسیب دیدگی، می توان درمان دیسک گردن بدون جراحی را انجام داد.

    مردی که دچار دیسک گردن شده است و به دنبال روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی میگردد

    کلیاتی درباره دیسک گردن

    دیسک های گردن در یک مرکز ژل مانند و غنی از آب ساخته شده اند که توسط یک حلقه بیرونی فیبری سخت محافظت می شوند. در حالی که مهره‌ها، شما را به حالت عمودی نگه می‌دارند و از نخاع محافظت می‌کنند، دیسک ‌ها در حین حرکت بدن، ضربه‌های وارده به ستون فقرات را جذب می‌کنند.

    هفت دیسک در ناحیه گردن وجود دارد. گردن فشار چرخشی بیشتری نسبت به سایر نواحی مانند ناحیه قفسه سینه دریافت می‌کند تا بتواند حرکات سر را فعال کند. بنابراین، ستون فقرات گردنی، شما بیشتر در معرض آسیب دیسک است که یکی از روش ها در این مواقع، درمان دیسک گردن بدون جراحی است.

    تصویر ماورای بنفش از مردی که به دیسک گردن دچار شده است

    تشخیص امکان درمان دیسک گردن بدون جراحی

    ساییدگی و ایجاد ضربه که عمدتا هنگام افزایش سن دیده می شود، از جمله عوامل ایجاد مشکلاتی است که در دیسک گردن مشاهده می‌گردد. این در حالی است که پارگی دیسک، نشانه های درد را به شکل الگویی در مسیر عصب نخاعی و در شرایط فشار، نشان می دهد.

    همچنین، تحریک آنولوس، حلقه سخت اطراف دیسک، ممکن است باعث درد مکانیکی گردن شود که در این شرایط، لازم است تا نشانه های ایجاد شده را به متخصص بیان کرده و با توجه به علائم ایجاد شده، در خصوص انتخاب بهترین روش درمان دیسک گردن اقدام شود. علائم و نشانه های پارگی دیسک گردن شامل موارد ذیل است که با درمان دیسک گردن بدون جراحی بهبود می یابد:

    • افزایش درد با حرکت زیاد
    • درد عمیق در گردن و یا بی حسی و سوزن سوزن شدن
    • ایجاد درد با حرکت ناگهانی گردن یا تکان دادن گردن
    • درد ناشی از نگاه کردن به سمت بالا و نقطه دور

    از جمله مواردی که قابل تشخیص توسط متخصص است، ضعف عضلانی است که عمدتا مربوط به بلند کردن وسایل و مساله در نگه داشتن آن ها می باشد. برای تشخیص مساله در بیما، متخصص، تغییر در رفلکس ها، ضعف یا تغییر در احساس بازوها و انگشتان است که بر اساس آن، برای درمان دیسک گردن بدون جراحی اقدام خواهد کرد که متناسب با شدت بیماری و میزان پیشرفت آن، پزشک می تواند راه های درمانی متفاوتی را برای بیمار تجویز نماید.

    شکستگی و ترومای ستون فقرات چیست؟

    تشخیص پارگی دیسک گردن

    آزمایشات درد گردن و بازو نیز شامل موارد ذیل است:

    اشعه ایکس

    تصویربرداری اولیه برای ارزیابی نواحی استخوانی ستون فقرات.

    گرفتن ام آر آی از فردی که دیسک گردن گرفته است

    تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

    از یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصویری دقیق از ستون فقرات از جمله نخاع و ریشه های عصبی استفاده می کندکه بر این اساس می تواند برای درمان مناسب، اقدام کند.

    توموگرافی کامپیوتری (CT)

    اشعه ایکس از زوایای مختلف تصاویر مقطعی از ستون فقرات ایجاد می کند.

    سی تی میلوگرام بعنوان بررسی

    یک آزمایش پیشرفته که در آن پزشک در طی سی تی اسکن رنگ را به مایع نخاعی تزریق می‌کند.

    تست‌های عصبی

    الکترومیوگرام و مطالعات هدایت عصبی میزان حرکت سیگنال‌ های الکتریکی در طول اعصاب را اندازه‌گیری می‌کنند تا آسیب را پیدا کنند.

    پیرمردی در حال استفاده از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

    روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

    تا زمانی که شرایط اضطراری مانند فشار روی دیسک بر روی نخاع یا افزایش ضعف وجود نداشته باشد جراحی اولین گزینه نیست. بهبودی اغلب در طی چند هفته تا چند ماه با درمان های غیر جراحی اتفاق می افتد. درمان دیسک گردن بدون جراحی، با کاهش التهاب اطراف دیسک و اعصاب آسیب دیده و با کاهش درد عمل می‌کنند.

    فیزیوتراپی سنتی ترین روش درمان دیسک گردن بدون جراحی

    فیزیوتراپی پارگی دیسک گردن، یکی از سنتی ترین درمان ها برای این مساله در نظر گرفته می شود. فیزیوتراپی شامل تمرینات، آموزش و درمان دستی است. فیزیوتراپی، شامل تمریناتی می شود که جهت کاهش درد ناشی از پارگی دیسک و کشش عضلات گردن طراحی شده اند.

    این در حالی است که در دوره درمان دیسک گردن بدون جراحی، یقه یا بریس گردن ممکن است استراحت لازم را برای ستون فقرات گردنی ایجاد کند.

    پسری در حال انجام حرات ورزشی برای درمان دیسک گردن

    انواع حرکات ورزشی بعنوان درمان دیسک گردن بدون جراحی

    بهترین ورزش برای فتق دیسک گردن چیست؟ چگونه برخی از ورزش ها، علائم فتق دیسک گردن را تشدید می کنند. از هر گونه تمرینی که باعث افزایش درد یا علائم بی حسی، گزگز و ضعف می شود، باید اجتناب شود.

    فعالیت هایی که دارای ضربه زیاد هستند، برای فتق دیسک مضر می باشند. جهت درمان دیسک گردن بدون جراحی ، ملاقات با یک فیزیوتراپیست را در نظر بگیرید تا به شما در طراحی برنامه ورزشی موثر کمک کند که شما را فعال نگه دارد و در عین حال به دیسک اجازه دهد تا بهبود یابد.

    پیلاتس یک راه عالی برای تقویت عضلات مرکزی و یکی از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی است، اما باید در نظر داشت که هیچ تاثیر مستقیمی بر فتق دیسک گردن نخواهد داشت.

    لغزش دیسک در گردن که باعث گردن درد همراه با درد بازو، بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف می شود، به احتمال زیاد در این نوع درمان، کمکی نخواهد شد.

    ماساژ طبی یکی از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

    ماساژ طبی برای درمان دیسک گردن

    اغلب برای درمان فتق دیسک گردن استفاده می شود. ماساژ معمولاً بخشی از فیزیوتراپی برای فتق دیسک گردن است، اما بیماران این درمان دیسک گردن بدون جراحی را به عنوان روشی مستقل برای کاهش درد نیز دریافت می‌کنند. ماساژ ممکن است در ایجاد احساس بهتر در بیماران مؤثر باشد، اما احتمال کمی وجود دارد که تأثیر مستقیمی بر خود فتق دیسک داشته باشد.

    جراحی فیوژن ستون فقرات چیست؟

    نکته اصلی در مورد ماساژ درمانی این است که معمولاً کاملاً بی خطر است و احساس خوبی دارد اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن مربوط به دیسک را تسکین دهد. تمامی موارد بیان شده، ممکن است با پیشنهاد پزشک و شخصی سازی های تمرینات، در درمان دیسک گردن بدون جراحی موثر باشد.

    دارو درمانی یکی از روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

    بهترین راه برای درمان فتق دیسک با دارو چیست؟ موثرترین داروهای مسکن برای فتق دیسک گردن کدامند؟ چه چیزی برای یک دیسک لغزنده بهتر عمل می کند؟ سه نوع دارو برای درمان فتق دیسک وجود دارد که شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مواد تسکین دهنده و استروئیدها می باشد از داروها برای درمان علائم درد مرتبط با این بیماری استفاده می شود.

    این داروها ممکن است به شما کمک کنند تا با وجود درد ناشی از فتق دیسک، در درمان دیسک گردن بدون جراحی، توانایی خواب را بازیابی کنید. اگر در طول شب نمی خوابید و از درد گردن و بازو رنج می برید، دارو ممکن است بهترین راه حل شما باشد. همه این داروهای ضد درد برای فتق دیسک عوارض جانبی دارند که باید با پزشک خود در میان بگذارید.

    اگر درد فتق دیسک گردن بعد از تقریباً شش هفته تلاش برای روش ‌های غیرجراحی درمان ادامه پیدا نکرد، یا علائمی را تجربه کردید که نشان‌دهنده نیاز به درمان اورژانسی است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که گزینه‌های جراحی خود را در نظر بگیرید.

    از جمله داروهای مورد استفاده برای درمان فتق دیسک می‌توان به موارد زیر اشاره نمون:

    محل تزریق اپیدال به دیسک گردن

    تزریق استروئید اپیدورال

    این تزریق با یک استروئید ضد التهابی به فضای اپیدورال (فضای کنار دیسک) است که در درمان دیسک گردن بدون جراحی استفاده می شود. تزریق استروئید اپیدورال می تواند درد را در چندین سطح در ستون فقرات درمان کند. در نظر گرفته شده است که التهاب را به طور مستقیم در اطراف ریشه های عصبی آسیب دیده و پشت دیسک ها کاهش دهد. مانند متیل پردنیزولون (Depo-Medrol) را می توان به شکل قرص در طول یک هفته برای کاهش التهاب تجویز کرد.

    داروهای ضد التهاب

    داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا مهارکننده‌های COX-2 (مانند سلبرکس) به کاهش درد ناشی از التهاب کمک می‌کنند و گزینه ای در درمان دیسک گردن بدون جراحی هستند.

    دیسک گردنی که نیاز به درمان دیسک گردن به روش بدون جراحی دارد

    شل کننده های عضلانی

    این نوع دارو ها اسپاسم عضلانی را که از ناحیه فتق دیسک شروع می‌شود، کاهش می‌دهد.

    نقش داروهای ضد افسردگی بعنوان درمان دیسک گردن بدون جراحی

    به کاهش سوزن سوزن شدن، درد ناشی از نوع عصبی (درد نوروپاتیک) و بهبود خواب کمک می کند.

    داروهای ضد تشنج

    در درمان دیسک گردن بدون جراحی، اینها داروهایی هستند که تشنج را کنترل می کنند، درد عصبی ناشی از فتق دیسک را نیز درمان می‌کنند.

    خانمی که از آب درمانی دارد استفاده میکند

    استفاده از آب درمانی بعنوان درمان دیسک گردن بدون جراحی

    به عنوان یک درمان غیرفعال، آب درمانی ممکن است به سادگی شامل نشستن در وان حمام یا دوش آب گرم باشد. آب درمانی به آرامی درد را تسکین می دهد و عضلات را شل می کند. گردن و کمر درد دو مورد از رایج ترین دلایلی هستند که افراد را به دنبال کمک پزشکی برای درمان دیسک گردن بدون جراحی روانه می‌کند.

    چه درد جدید باشد و چه ماه هاست که با آن زندگی کرده اید، آب درمانی، می تواند تاثیر قابل توجهی بر توانایی شما در انجام فعالیت های عادی روزانه داشته باشد و کیفیت زندگی را بهبود دهد. اگرچه درمان ‌های زیادی وجود دارد، اما آب درمانی یکی از روش ‌های درمانی است که بسیار مؤثر است.

    خمیدگی ستون فقرات یا اسکولیوز چیست و چگونه درمان می شود؟

    چندین نوع مختلف آب درمانی وجود دارد. بسته به شرایط و دردی که احساس می‌کنید، ممکن است بیشترین سود را از استفاده از قدم زدن زیر آب ببرید که به شما امکان می‌دهد در حالی که بدنتان کاملاً حمایت می‌شود، ورزش کنید. ماساژ زیر آب، نیز در برنامه درمان دیسک گردن بدون جراحی، به تسکین عضلات و مفاصل منقبض کمک می کند.

    روش های مختلف آب درمانی

    هر روشی از آب درمانی انتخاب شود، اگر بدن تا سینه در آب فرو رود، استرس وزن بدن تقریباً 80٪ کاهش می یابد. اگر درد را تجربه می کنید، این تسکین فوق العاده ای را ارائه می دهد. به طور معمول، آب درمانی در آب گرم انجام می شود و در عین حال این فرصت را به شما می دهد که عضلات خود را حرکت داده و باعث افزایش تحرک و انعطاف پذیری می شود.

    در درمان دیسک گردن بدون جراحی راه رفتن به سمت عقب و به پهلو در عمق قفسه سینه به تسکین درد کمک می کند. زیرا فشار و وزن آب اساساً ماهیچه های بافت نرم را ماساژ می دهد. شناوری ریه‌ها و شکم اثر کششی روی کمر، باسن، ران‌ها و پاها ایجاد می‌کند و به آرامی بافت‌ ها کشیده می ‌شود.

    تصویری از درد دیسک گردن یک آقا

    موارد و فعالیت های تشدید کننده پارگی

    برای آن که بتوانید درمان دیسک گردن بدون جراحی مناسبی را داشته و نتایج مثبتی را دریافت کنید، لازم است که از انجام فعالیت های تشدید کننده پارگی دیسک گردن، خودداری نمایید. همچنین، باید داروهای ضد درد را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. اگر پزشک داروی تجویزی برای درد به شما داده است، آن را طبق دستور مصرف کنید.

    اگر از داروی مسکن استفاده نمی کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده نمایید. توجه داشته باشید که زمان زیادی را در یک موقعیت ثابت صرف نکنید. برای جابجایی و تغییر موقعیت، استراحت های کوتاهی داشته باشید. وقتی در ماشین هستید از کمربند ایمنی و بند شانه استفاده کنید.

    همواره در دوره درمان دیسک گردن بدون جراحی، با بالشتی زیر سر و گردن بخوابید که گردن شما را صاف نگه دارد. دستورالعمل های پزشک خود را برای تمرینات کششی ملایم گردن دنبال کنید. در نظر داشته باشید که سیگار کشیدن می تواند روند بهبود دیسک های شما را کند نماید. اگر برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید، با پزشک خود در مورد برنامه ها و داروهای ترک سیگار صحبت کنید. اینها می توانند شانس شما را برای ترک برای همیشه افزایش دهند.

    سخن پایانی

    دیسک گردن یکی از بیماری های دردناک و آزار دهنده است که ابتلای به آن تمامی زندگی را دچار اختلال می‌کند. ترس از عمل جراحی و ریسک عوارض آن باعث ترس و اضطراب بیشتری در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.

    اما روش های غیر تهاجمی و برای درمان آن نیز وجود دارند که در این مقاله به درمان دیسک گردن بدون جراحی که همین روش ها هستند پرداختیم. در صورت مشاوره و راهنمایی برای درمان می‌توانید با مطب دکتر بختوری جراح پارگی دیسک گردن تماس حاصل فرمایید.

    سوالات متداول

    • درمان دیسک گردن با ورزش چقدر موثر است؟

    میزان تأثیر آن ارتباط مستقیم با شدت ابتلای شما به دیسک و میزان درست ورزش کردن شما دارد. پیشنهاد می‌شود خودسرانه درمان با ورزش را انجام ندهید و برای درمان حتما به نزد جراح پارگی دیسک گردن بروید.

    • درمان خانگی دیسک گردن امکان پذیر است؟

    خیر، مگر آنکه روش هایی را پزشک متخصص روش هایی را که در منزل می‌توان انجام داد را به شما پیشنهاد.

    منابع: treatingpain , spineuniverse

    دکتر بختوری

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شش + دوازده =