preloader
روش انجام جراحی دیسک گردن

روش انجام جراحی دیسک گردن

  • خانه
  • -
  • جراحی ستون فقرات
  • -
  • روش انجام جراحی دیسک گردن
روش انجام جراحی دیسک گردن
  • روش های انجام جراحی دیسک گردن

    روش انجام جراحی دیسک گردن، یکی از روش‌های درمان دیسک گردن  است. حال پیش‌ از آن‌ که به مسئله جراحی دیسک گردن بپردازیم، باید بدانیم که دیسک گردن چیست.

    همان‌طور که مهره‌هایی در ستون فقرات وجود دارد، این مهره‌ها تا گردن‌ نیز امتداد می‌یابد. دیسک گردن ناحیه‌ای میان مهره‌های گردن است که حالتی غضروفی داشته و فاصله میان آن ها را پر می کند. این مایع غضروفی که در وسط آن مایعی ژله مانند قرار دارد، وظیفه جلوگیری از ضربه‌های وارد شده به مهره‌های گردن را دارد.

    دیسک گردن، علاوه ‌بر جلوگیری از ضربه‌های وارد شده به گردن که وظیفه اصلی آن است، باعث حرکت بهتر مهره‌ها روی هم می‌شود و از ساییدگی مهره‌ها روی هم جلوگیری می‌کند.اگر به این مایع غضروفی فشار زیادی وارد شود ممکن است از جای خود خارج شود و فرد هنگام حرکت‌دادن گردن خود دردی را احساس کند. این مشکل به مرور زمان ازبین نرفته و فرد برای بهبود حتما باید از روش جراح دیسک گردن کمک بگیرد.

    ممکن است به مرور زمان و با بالارفتن سن، هنگام حرکت گردن خود، در بین مفاصل آن احساس درد کنید. این درد از خشک‌شدن دیسک گردن است که با مراجعه به دکتر و دریافت داروهای ضدالتهاب و غضروف‌ساز، مشکل‌تان تا حدودی رفع می‌شود.

     گردن هر فرد دارای هفت استخوان است. همان‌طور که گفته شد میان مهره‌ها غضروف‌هایی قرار دارد. ساختار این غضروف‌ها این‌گونه است که در وسط آن هسته‌ای ژله‌ای قرار دارد و دور آن را غضروف‌ها احاطه کرده‌اند. هنگامی که بر اثر فشاری ناگهانی، این مایع ژله‌ای بافت حلقه‌ای دور خود را پاره کرده و به بیرون می‌آید، آن زمان است که دیسک گردن با مشکل مواجه می‌شود. این مشکل خود را به‌صورت درد در بازوها و یا پا نشان می‌دهد.

    معرفی کامل انواع روش های درمان فتق دیسک

    درد در بازوها و پاها به این دلیل است که این مایع خارج‌شده از دیسک، به نخاع فشار وارد می‌کند. این درد بسته به جایگاه سوراخ شدن دیسک است که در پا یا بازو اتفاق می‌افتد. گاهی ممکن است درد با سوزش و بی‌حسی آن منطقه همراه باشد. بسته به میزان تشخیص دکتر، ممکن است بگوید باید فوری روش های جراحی دیسک گردن انجام دهید.

    • درد در شانه و بازو هنگامی اتفاق می‌افتد که پاره‌شدن دیسک در قسمت پایینی گردن باشد. ممکن است این درد با سرفه‌کردن، حرکت گردن به چپ و راست به شانه‌ سپس دست‌ها و بعد از آن به انگشتان شما برسد. در اغلب موارد درد به‌همراه سوزش و بی‌حسی اتفاق می‌افتد.
    • با فشار آمدن به عصب، ممکن است آن عصب در طول زمان دچار ضعف شود و اگر همچنان این مشکل ادامه پیدا کند، عصب لاغر می‌شود.

    امکان پاره‌شدن دیسک گردن با افزایش طول عمر بیشتر می‌شود. هرچه سن شما بیشتر شود این مفصل‌های بین مهره‌ها حالت انعطاف‌پذیری خود را ازدست می‌دهند و درنتیجه باعث خشکی و سپس پارگی آن مفصل می‌شوند. اعتیاد به مواد مخدر هم می‌تواند این امر را تقویت کند.  اگر فردی سیگاری باشید، هنگامی‌که سیگار می‌کشید اکسیژن کمتری به مفاصل می‌رسد و باعث می‌شود که دیسک زودتر پاره شود.

    در برخی افراد این مشکل به‌صورت ژنتیکی است و دیسک آن‌ها از همان ابتدا مستعد ایجاد پاره‌شدن بوده است. افرادی که شغلشان به‌صورتی است که باید همه‌روزه وزن زیادی از اجسام را بلند یا جابه‌جا کنند و یا ورزشکاران که همیشه باید حرکت‌های تکراری را انجام دهند، ممکن است زودتر به این مشکل دچار شوند. این افراد باید با انجام روش های جراحی دیسک گردن، زمان زیادی را صرف استراحت و بهبودی کامل ثبت کنند.

    راهکار های جراح پارگی دیسک گردن برای درمان آن

    جراحی دیسک گردن از پشت

    استفاده از این روش برای افرادی است، که به تنگی کانال عصبی دچار شده‌اند. در این روش فرد ابتدا در بیمارستان بستری شده و برای انجام جراحی آماده می‌شود. پس‌از انجام آزمایش‌های لازم، فرد بیمار به اتاق‌عمل برده شده و بیهوش می‌شود. پیش از بیهوشی، فرد بیمار را روی شکم می‌خوابانند تا بتوانند برروی پشت گردن آن جراحی انجام دهند. پس‌از انجام این مراحل، برشی به اندازه 10 سانت پشت گردن بیمار ایجاد کرده و با این کار ستون مهره‌های او مشاهده می‌شود.

    جراح ابتدا ضایعاتی که روی نخاع و عصب‌های آن فشار ایجاد می‌کند را برداشته و سپس آن مایع غضروفی را که از دیسک خارج شده، بر می‌دارد. اگر دیسک به‌صورت کامل آسیب دیده باشد، جراح مجبور است دیسک را بردارد.

    درصورت برداشتن دیسک، قطعه‌ی دیسک مصنوعی را جاگزین آن می‌کنند. در برخی موارد جراح برای ازبین بردن کامل فشار از روی نخاع، پیچ و مهره‌هایی را با استخوان گردن پیوند می‌زند.

    با روش های جراحی دیسک گردن، فرد بیمار پس‌از یک الی دو روز بستری‌شدن و چک‌شدن حال عمومی آن می‌تواند به خانه بازگردد.

    جراحی دیسک گردن از جلو

    مراحل اولیه این جراحی همانند جراحی گردن از پشت است. پس‌از بی‌هوشی بیمار، جراح یک تا سه سانت از جلوی گردن را برش داده تا به‌صورت کامل به مهره‌های گردن دسترسی داشته باشد. تمامی مراحل همانند جراحی گردن از پشت انجام می‌شود اما دقت جراح در این روش باید بیشتر از روش پشت باشد.

    در برخی موارد جراح می‌تواند دیسک مصنوعی را جایگزین دیسک پاره‌شده در گردن کند. بستری بیمار در این روش در مقایسه با روش های جراحی دیسک گردن از پشت، تنها یک روز است.

    روش های تشخیص انواع تومور نخاع

    جراحی دیسک گردن باز

    در این نوع از روش های جراحی دیسک گردن، همان‌گونه که از اسمش پیداست، در این نوع جراحی، پوست فرد بیمار را برش می‌دهند و جراح با مشاهده مستقیم روی دیسک گردن و دیدن جای بیرون‌زده دیسک، جراحی را انجام می‌دهد.

    در مقایسه این روش با روش جراحی لیزری، درد پس‌از عمل در جراحی دیسک گردن باز بسیار بیشتر است و فرد نیاز به استراحت بیشتری دارد. اگر دکتر جراح تشخیص دهد که برای بیمار از پیچ و مهره استفاده کند، مراقبت فرد بیمار پس‌از عمل باید خیلی بیشتر باشد

    جراحی دیسک گردن با لیزر

    در این روش از جراحی در مقایسه با روش‌های پشت و جلو، برروی گردن بیمار برش بزرگی خورده نمی‌شود و تنها یک سوراخ ایجاد می‌شود که یک سوزن نازک را وارد دیسک می‌کنند. با وارد کردن فیبر نوری بر دیسک و سوزاندن ضایعه خارج‌شده از دیسک، فشار را از روی نخاع بر می‌دارند.

    در روش جراحی لیزری، بیمار بیهوش نمی‌شود و تنها از یک بی‌حسی در آن منطقه استفاده می‌کنند. پس‌از استریل‌کردن پوست بیمار جراحی را آغاز می‌کنند.

    نتیجه‌گیری

    هرموقع در گردن و دست یا پای خود احساس درد کردید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. درصورت عقب انداخت مراجه به پزشک، ممکن است مشکل شما حادتر از قبل شود. گاهی ممکن است این دردها تنها با چند دارو و یا انجام فیزیوتراپی برطرف شود. 

    دکتر مهرداد حسین زاده بختوری بعنوان جراح ستون فقرات و تجربه فراوان در این زمینه توانایی ویزیت و معالجه بیماران در این زمینه را دارد. اگر از علایم گفته شده در این مقاله برای دریافت نوبت می توانید اقدام کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + ده =