عوارض بعد از جراحی تومور مغزی چیست؟

• جراحی مغز و اعصاب
عوارض بعد از جراحی تومور مغزی چیست؟
  • عوارض بعد از جراحی تومور مغزی چیست؟

جراحی نیز مانند تمامی درمان هایی که برای سرطان وجود دارد مزایا و عوارضی دارد. عوارض بعد از جراحی تومور مغزی بسته به عواملی در افراد مختلف متفاوت است. محل و نوع سرطان، نوع جراحی، سایر درمان های دریافت شده که قبل از جراحی اتفاق افتاده است مانند پرتو درمانی و شیمی درمانی، سلامت بدن و علائمی که قبل از عمل در فرد دیده شده عواملی هستند که در عوارض بعد عمل نقش کلیدی دارند. البته که وظیفه تیم پزشکی قبل از هرگونه عمل این است که بیمار را از تمامی مزایا و مخاطراتی که عمل می تواند برای سلامتی شما تاثیر بگذارد آگاه نماید. البته که با پیشرفت علم و بالا رفتن توانایی و سواد دکترها و روش های جراحی انجام عمل ها کمتر تهاجمی شده اند و عوارض بسیار خفیفی را می توانند ایجاد نمایند. با این حال باز هم جراحی تاثیر قابل توجهی را بر سلامتی شما خواهد گذاشت که می تواند گاه کوتاه مدت و یا گاهی بلند مدت باشد. تومور مغزی در واقع رشد غیر طبیعی سلول های مغزی است که برخی از این تومور ها بدخیم هستند و یا برخی از آنها خطرناک و یا بدخیم نیستند.

افراد زمانی که مشاوره پزشکی برای جراحی تومور مغزی دریافت می کنند و یا در یک سایت درباره این عمل می خوانند فکر می کنند که روش های غیر تهاجمی و بسته عوارض کمتری دارد. در صورتی که این باور درست نیست یک جراح مغز و اعصاب با تجربه می داند که باید براساس ویژگی های فردی و با توجه به درجه مشکلی که بیمار دارد از چه روشی برای جراحی بهره ببرد. عوامل تاثیرگذاری مانند:

• ویژگی هایی بدنی بیمار

سن بیمار تاثیر مستقیمی در کاهش عوارض بعد از جراحی تومور دارد چه بسا که افراد جوان مقاومت بیشتری در برابر درد دارا می باشند و از آن گذشته بهبودی در سنین پایین تر بسیار سریع اتفاق می افتد.

نورو آندوسکوپی در جراحی مغز و اعصاب: دروازه علم به درون مغز
    • مهارت و تجربه جراح

جراح با توجه به تجارب خود با استفاده از مهارتی که در عمل های گوناگون بدست آورده است تمام تلاش خود را می نماید تا با بررسی کامل شرایط بیمار و انتخاب بهترین روش تومور را با کمترین آسیب خارج نماید.

• نوع عمل جراحی

به هر حال این یک واقعیت است که هر چه عمل کم تهاجمی تر باشد خوب قطعا عوارض کمتری بعد از عمل را شاهد خواهیم بود. در برخی از عمل ها نیاز به باز کردن جمجه نیست که خوب با استفاده از آندوسکوپ تومور را خارج می نمایند. اما برداشتن جمجه با روش هایی مانند کرانیوتومی دارای خطرات و عوارض جانبی بالایی است.

شایع ترین عوارض پس از جراحی تومور مغزی

• تورم: در محلی که جراحی اتفاق می افتد داشتن مقدار کمی تورم کاملا طبیعی است. چرا که برشی در سطح پوست ایجاد شده است و این التهاب کاملا واکنش طبیعی بدن در برابر آسیب است. در کنار این تورم ممکن است کبودی نیز اتفاق بیفتد آن هم به دلیل جمع شدن مقدار خونی که از رگ های کوچک در زیر پوست جمع شده است.
    • عفونت: در محل برشی که جراحی در آن اتفاق می افتد ممکن است عفونت به وجود آید و یا در نقطه دیگری از بدن ممکن است عفونت ایجاد شود. جراحان سعی می کنند که در حین عمل به این نکته توجه کنند و تیم پزشکی نیز پس از عمل نکات لازم را برای شما ارائه می دهند. علائم عفونت عبارتنداز: سرخ شدن پوست، گرما، درد بیشتر و تخلیه چرک و آب از زخم.
    • فراموشی: فراموشی به معنا از بین رفتن داده ها و اطلاعات و خاطراتی است که در ذهن افراد است. اگر تومور در محلی از مغز باشد که مربوط به نگهداری اطالاعات و داده ها است و در حین عمل به آن قسمت صدمه وارد نماید ممکن است فرد دچار اختلال فراموشی گردد. البته که اگر این اتفاق رخ دهد بیمار با مراجعه به پزشک و مصرف برخی از دارو ها بهبود می یابد.
    • سردرد: زمانی که برای جراحی از روش هایی مانند کرانیوتومی بهره می برند و مجبور به برداشتن جمجمه و فشاری که به مغز وارد می گردد باعث ایجاد سردرد هایی برای بیمار در بدو عمل می گردد. البته با تجویز مسکن هایی پزشک به بیمار کمک می کند تا این سردرد ها را پشت سر بگذارد اما اگر مدت این درد ها از دو هفته بیشتر شد باید حتما به جراح خود مراجعه کنید چرا که ممکن است خطرات احتمالی شما را تهدید نماید.
    علائم نیاز به جراحی قاعده جمجمه کدامند

البته عوارض دیگری هستند که در موارد نادر با آنها مواجه می شویم:

• تشنج های خفیف و شدید پی در پی در بیمار
    • بالا رفتن میزان ابتلا به بیماری مننژیت
    • ایجاد خونریزی در داخل مغز
    • افزایش یا کاهش مایع نخاعی و مغزی در بافت مغز
    • تداخل در میزان ترشح هورمون ها
    • بروز مشکلات رفتاری در فرد
    • برای افرادی که در سنین رشد هستند ممکن است اختلالاتی در این زمینه ایجاد گردد
    • مشکلاتی در دیدن و شنیدن
    • ممکن است مجددا تومور ایجاد شده و رشد نماید

تاثیر سن و شرایط بیمار در عوارض بعد از جراحی تومور مغزی

به طور دقیق نمی توان گفت که هرچه فرد جوان تر باشد قطعا زودتر از یک فرد مسن بهبود پیدا می کند. طبق آخرین تحقیقاتی که انجام شده است و بررسی هایی که از تجارب پزشکان و جراحان متعدد شده افراد جوان زودتر از کهنسال ها بهبود کامل خود را پیدا می کنند. اما نکته ای که اثبات شده است این مورد می باشد که افراد جوان به دلیل داشتن بافت پوستی فعال محل عمل شان زودتر از افراد پیر بهبود پیدا می کند.

تاثیر تجربه پزشک در به وجود آمدن عوارض بعد از جراحی تومور مغزی

قطعا مهارت، تجربه و دانش پزشک جراح تومور مغز در هر عمل جراحی بسیار مهم می باشد البته که در جراحی تومور مغزی که ارتباط مستقیم با سیستم عصبی ما دارد این موارد بسیار بیشتر مورد اهمیت قرار می گیرد. ببینید دو طرفی که می توانند به طور مستقیم بر روی عوارض بعد از جراحی بسیار تاثیرگذار باشند جراح و خود بیمار است. به همین دلیل است که پزشک قبل از عمل بیمار را از عوارض جراحی آگاه می نماید و بیمار موظف است که تمامی مواردی که پزشک می گوید را رعایت کند تا دچار کمترین عوارض شود. پزشکانی که با تمامی عوارض عمل آشنایی دارند و تجارب بسیار بالایی را در این زمینه کسب کرده باشند و بتوانند داروهای مناسب را برای برطرف کردن آنها به بیمار معرفی کنند بهترین مواردی هستند که بیمار می تواند برای انجام عمل به او اعتماد نماید.

درمان عوارض بعد از جراحی تومور مغزی

پزشک جراح مغز بیمار کاملا تمامی عوارضی که ممکن است بعد از عمل برای بیمار پیش بیاید را تشریح می نماید و به او خاطر نشان می گردد که احتمال پیش آمدن این عوارض و یا پیش نیامدن آنها 100 درصدی نیست. پس بیمار آمادگی لازم را قبل از عمل در برابر عوارض تا حدودی پیدا می نماید و می داند که در صورت بروز این اختلالات باید سریع تر با آنها مقابله نماید. از آنجایی که بعد از جراحی پزشکان امکان بروز تشنج و یا سردرد را می دهند پس تمامی دارو های لازم از جمله آنتی بیوتیک و یا ضد تشنج را تجویز می کند. راه دیگر درمان این عوارض که بدون هزینه و بهترین روش است انجام کامل نکات مراقبت های پزشکی قبل و بعد عمل است. سیگار و یا مصرف هر دارویی که باعث انعقاد خون می گردد را قطع کنید. راه هایی که ابتلا به این عوارض را برطرف می نماید به این شرح است:

• مراقبت های لازم از محل جراحی
    • مصرف دارو ها طبق فواصل زمانی که پزشک برایتان مشخص کرده است
    • از هرگونه فشار به سر امتناع نمایید
    • یک برنامه توانبخش برای خود فراهم نمایید تا بعد از عمل به آن بپردازید
    • به موقع به نزد پزشک بروید و ویزیت شوید
    انواع روش های جراحی قاعده جمجمه چیست

مراقبت های لازم برای جلوگیری از عوارض بعد از جراحی تومور مغزی

1. تومورها به دو دسته تقسیم می‌شوند. خوش خیم و بد خیم در نوع دوم گاها پزشک انجام پرتودرمانی و یا شیمی درمانی را توصیه می کند که بیماران گرامی حتما باید این موارد را جدی بگیرند.
    2. بعد از جراحی گاها ضایعات عروقی مغز را باید با انجام سی تی آنژو یا آنزیوگرافی را مورد بررسی قرار دارد که بیمار باید به این مراقبت ها بسیار اهمیت دهد.
    3. در صورت بروز هرگونه ورم، خون ریزی و یا قرمزی در محل جراحی حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
    4. بعد از انجام عمل جراحی مانند جراحی تومور هیپوفیز اگر از بینی شما مایعی شفاف خارج گردد باید حتما به پزشک خود مراجعه کنید چرا که احتمال نشت مایع نخاعی وجود دارد.
    5. پیشنهاد ما به شما این است که حتما بعد از یک هفته از عمل به نزد پزشک بروید. البته که خود جراح به بیمار نوبتی را ارائه می دهد تا بعد از جراحی برای ویزیت به نزد او برود.
    6. بسیاری از عمل ها بعد از انجام نیاز به فیزیوتراپی دارد که حتما باید جلسات آن را بروید.
    7. بعد از عمل به مدت یک هفته سعی کنید فقط کارهای ضروری خود را انجام دهید و از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزید.
    8. تعویض پانسمان باید در دفعاتی که تیم پزشکی به شما توصیه کرده انجام گیرد و بهتر است که این ناحیه را همیشه خشک نگه دارید.
    9. از پزشک نوع بخیه را بپرسید اگر جذبی باشد که بعد از عمل به مدت 10 الی 12 روز نخ بخیه جذب پوست می گردد در غیر این صورت برای کشیدن بخیه نزد پزشک بروید.
    10. حداقل تا 5 روز بعد از عمل از تماس آب با ناحیه عمل خودداری نمایید.