علائم ابتدایی ام اس و نشانه های هشدار دهنده آن

علائم ابتدایی ام اس و نشانه های هشدار دهنده آن
  • ام اس یکی از بیماری های خودایمنی است که با حمله به آکسون های مغز و نخاع، ناتوانی هایی به وجود می آورد. این بیماری پیشرونده از سطوح پایین آغاز شده و طی سال ها اوج گرفته و فرد را بیشتر درگیر می سازد. از این جهت شناخت علائم ابتدایی ام اس و نشانه های آن، می تواند بسیار کمک کننده بوده و به جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری منجر شده و جهش آن را کاهش دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به علائم ابتدایی ام اس بپردازیم.

علائم ابتدایی ام اس

نخستین علائم بیماری ام اس شامل ضعف و بی حالی، خستگی های مکرر و بی دلیل، تاری دید، دردهای عضلانی (به ویژه درد صورت) و بافتی، گزگز دست و پا و … هستند. همین طور گاهی اوقات مواردی از تشنج، مشکلات حرکتی، بیهوشی و مانند آن ها نیز در موارد مختلف ابتلا به ام اس دیده شده است.

از سایر این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات مربوط به مثانه

مبتلایان به بیماری ام اس، مشکلاتی در خصوص مثانه و تکرر ادرار را تجربه می کنند. این افراد رفته رفته قادر به کنترل خروج ادرار خویش نبوده و معمولا احساس فشار ادرار را خواهند داشت.

مشکلات مربوط به مثانه

مشکلات مربوط به دفع و سیستم گوارش

همین طور مشکلاتی در خصوص سیستم گوارش و روده ها گزارش شده است. تعداد زیادی از مبتلایان به ام اس، از یبوست یا اسهال شدید شکایت دارند و در مراحل پیشرفته تر، بی اختیاری روده و دفع نیز اتفاق می افتد.

سردرد میگرنی: درمان هایی برای کابوس آرامش مادام العمر

اختلال بلع

اسپاسم عضلانی مربوط به عضلات دهان و حلق، به اختلال در بلع منجر می شود. از آن جایی که مبتلایان به این بیماری خودایمنی، این اسپاسم را تجربه می کنند، اختلال در بلع را می توان یکی از علائم ابتدایی ام اس قلمداد کرد. این مورد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که خود می تواند به عفونت ریه منجر شود. در صورتی که بلع به درستی انجام نگردد، ذرات به ریه وارد شده و زمینه عفونت آن را فراهم می سازند.

اختلال بلع

مشکلات مربوط به ذهن و حافظه

در بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس، علائمی در خصوص حافظه و عدم به یادآوری درست وقایع، نبود تمرکز، حساسیت بالا، نبود تفکر منطقی و قدرت تصمیم گیری و مانند آن ها دیده می شود. در برخی مواقع نیز این علائم ابتدایی ام اس در خصوص ذهن، به افسردگی نخستین تا حاد، منجر خواهد شد.

ایراد در تکلم صحیح

بیماریان مبتلا به ام اس، ممکن است مشکلاتی در تکلم خود داشته باشند. صحبت کردن بریده بریده و به طور کلی مشکل در تکلم در این عده دیده شده و گاهی اوقات نیز توناژ صدای آن ها کاهش می یابد. این مشکلات ناشی از آسیب وارد شدن به عضلات دیزارتری اسپاستیک است.

ایراد در تکلم صحیح

اختلالات جنسی

اختلالات جنسی نیز دسته ای دیگر از علائم ابتلا به بیماری ام اس محسوب می شوند که خود را به شکل مشکلات در نعوظ، عدم تحریک کامل و مانند آن ها نشان می دهند. همین طور در بانوان این اختلالات، با خشکی واژن همراه خواهد بود.

غده هیپوفیز و تومورهای هیپوفیز

سایر علائم ابتدایی ام اس

از سایر علائم ابتدایی ابتلا به بیماری ام اس می توان به تشنج، مشکلات مربوط به کم شنوایی یا اختلال شنوایی، مشکلات عاطفی، اختلالات تنفسی، کج خلقی و … اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که با دنبال کردن این علائم و اقدام به موقع در مراجعه به پزشک، می تواند تا حدودی مقابل پیشرفت این بیماری را گرفته و از شدیدتر شدن علائم، جلوگیری به عمل آورد. البته لازم به ذکر است که هر یک از این علائم به تنهایی یا کنار یکدیگر، می توانند علامتی از بیماری دیگر بوده و به ام اس ربطی نداشته باشند. از این جهت باید حتما معاینه و تشخیص توسط پزشک متخصص انجام بگیرد و پیش داوری در این زمینه، فاقد اثر خواهد بود.

سخن پایانی

بیماری های خودایمنی، زندگی فرد را مختل ساخته و مشکلات زیادی به همراه خواهند داشت. خوشبختانه در حال حاضر روش ها و داروهای موثری برای کنترل و مدیریت این دسته از بیماری ها وجود دارد و تنها کلید موفقیت در این مسیر، تشخیص زودهنگام خواهد بود.